به گزارش ایسنا، مجید رضاییان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در رابطه با برگزاری نمایشگاه رسانه های ایران به ستاد اطلاع رسانی این دوره از نمایشگاه می گوید: برگزاری نمایشگاه رسانه شامل خبرگزاریها، پایگاههای خبری و مطبوعات را از سه منظر می توان مورد ارزیابی قرار داد؛ نخست اینکه از نظر من در این چند سالی که جشنواره برگزار نشد؛ نبود آن یک خلا بود و در واقع هر رویدادی که بتواند «وجود رسانه و ژورنالیسم» را در ایران یادآوری کند، امری ضروری به شمار میرود.
وی در ادامه یادآور میشود: پیش از این ما یک رویداد سالانه داشتیم که در این رویداد نمایشگاهی، «نشستهای پژوهشی» برگزار میشد و هرکس درباره موضوعی که از قبل اعلام میشد، صحبت میکرد و حرف تازه، تحقیق تازه و یافته جدید در حوزه رسانه را مطرح میکرد و بچههای رسانه که در غرفهها بودند نیز، میآمدند و از این نشستهای پژوهشی استفاده میکردند. علاوه بر آن، این نشستها ضبط و منتشر میشد و خود من به عنوان یکی از کسانی که برای شرکت در این نشستها دعوت میشدم، به خاطر دارم که این نشستها با بازتاب بسیار مثبتی همراه بود.
این پیشکسوت ارتباطات و روزنامهنگاری تأکید میکند: رسانه باید یک رویداد در طول سال داشته باشد که این رویداد، هم جنبه نمایشگاهی داشته باشد و هم در حاشیه آن ارتباطات گسترده و نیازهای رسانه و انتقاداتی که در زمینه ضعفهای رسانه، اقتصاد رسانه، وجوه سیاسی رسانه، وجوه قانونی و موانع قانونی روزنامهنگاری و رسانه وجود دارد، مطرح بشود. لذا برگزاری این رویداد میتواند اقدام شایسته و تاثیرگذاری باشد.
رضاییان با اشاره به محورهای نمایشگاه مطبوعات سابق و رسانه کنونی تاکید می کند: در شرایط امروز که چندین سال است نمایشگاه برگزار نشده و امسال قرار است برگزار شود، انتظار میرود که موضوع «آزادی بیان و مصونیت حقوقی و امنیت شغلی روزنامهنگاران» به عنوان یک محور اصلی در نمایشگاه امسال مورد بحث واقع شود و رویداد نمایشگاه رسانه به عنوان یک مطالبه از طرف جامعه رسانهای کشور این موضوع را مطرح کند. این خواسته به حق همه روزنامهنگاران و اهالی رسانه -از هر طیف و جریانی- در کشور است.
وی ادامه می دهد: قرار است جامعه رسانهای کشور در یک رویدادی دور هم جمع شوند؛ حتما حرفی هم برای گفتن دارند؛ لذا از نظر بنده این دو موردی که عرض کردم(آزادی بیان و مصونیت حقوقی و امنیت شغلی روزنامهنگاران) باید محور پایه ای نمایشگاه امسال باشد. این دو مورد باید مطالبه اصلی و شعار اصلی نمایشگاه باشد و نمایشگاه میتواند بر این موضوع تاکید کند که در فضای رسانه همه طرفها با هر موضعی که دارند، میتوانند مطالبه خود را از زاویه دید خود آزادانه مطرح کنند. رسانهای که همسو با دولت سیزدهم است، دیدگاه خود را مطرح کند و رسانهای هم که همسو نیست، نظر خود را بیان کند.
این پژوهشگر ژورنالیسم تاکید می کند: «نمایشگاه رسانههای ایران بستری است برای عرضه دیدگاهها و مطالبات رسانههاست و این مطالبات غیر از اینکه اقتصادی باشد، حتما حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز هست. افزون بر آن، بخشی از این مطالبات نیز، جنبه روانشناختی دارد و باید امنیت خاطری به رسانهها داده شود.
رضاییان با اشاره به محور سوم در نمایشگاه رسانهها مطرح می کند: به گمان بنده موضوع تغییراتی که تکنولوژی در رسانه به وجود آورده است، بسیار مهم بوده و باید به آنها پرداخت شود. این نمایشگاه در سال ۲۰۲۴ و در اوج تحولات پرشتاب هوش مصنوعی و دنیای رباتیک برگزار میشود؛ رسانه و روزنامنگاری آینده در ایران نیز در معرض تغییرات ناشی از هوش مصنوعی خواهد بود و از این منظر، هم پدیده رسانه و هم مخاطب، دچار تغییراتی بیش از این، خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: درمجموع، نمایشگاه امسال از هر سه زاویه ای که مطرح شد، میبایست به شکل شایسته و موثری ایفای نقش کند و در احیای رسانه و رفع موانع آن بکوشد.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانههای ایران، با نام و رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانهای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۳ تا ۲۸ بهمن در مصلای امام خمینی برگزار میشود.
انتهای پیام