کاهش مشهود رقم تبلیغات در کانال‌های انتخاباتی صداوسیما

در پی انتقادها از رقم دریافتی توسط صداوسیما برای تبلیغ نامزدهای مجلس شورای اسلامی در کانال‌های انتخاباتی، این رقم‌ها به شکل قابل توجهی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در حالی که ایجاد فرصت‌های برابر تبلیغاتی برای نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما از سوی متولیان شعاری اساسی تلقی می‌شود، قیمت‌های ابتدایی اعلام‌شده از سوی رسانه ملی خصوصا در حوزه تهران، صدای برخی رسانه‌ها و نامزدها را درآورد که معتقد بودند این رویکردِ صداوسیما با شعار «فرصت برابر» در تناقض است. 

بر اساس آخرین اعلام‌ها، ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه راه‌اندازی می‌شوند و در این مسیر ویدئوهای تبلیغاتی ۲۰ دقیقه‌ای در بازه زمانی هفت روزه، پخش و بازپخش خواهند شد. 

مسلما این فرصت در حوزه‌های پُرنامزد کمتر است؛ تا جایی که ممکن است یک ویدئو در یک حوزه تنها دوبار بازپخش و در حوزه دیگر تا ۲۰ مرتبه هم بازپخش شود. 

پیمان جبلی ـ رییس صداوسیما ـ تاکید کرده است: «هزینه اعلامی، نسبتی با هزینه تمام شده ندارد و یک مبلغ حداقلی را در نظر گرفتیم و امیدواریم همه بتوانند استفاده کنند.»

گفته‌های رییس صداوسیما درباره دریافت حداقلی از نامزدها، از یک منظر کاملا درست است؛ چراکه اگر یکی از نامزدها بخواهد از فرصت فضای مجازی، پوستر و ...  برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کند، باید هزینه‌ای دست کم ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان را بپردازد اما وقتی پای رسانه ملی و صرف هزینه‌های دولتی برای برگزاری انتخاباتی پرشور به میان می‌آید، پرداخت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان آن‌هم در برخی حوزه‌های انتخابیه پرسش‌برانگیز می‌شود. در این راستا چنین مثال آورده می‌شود که در شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبت‌نام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد که دقیقه‌ای حدودا هفت میلیون تومان می‌شود.

وقتی پای رسانه ملی و صرف هزینه‌های دولتی برای برگزاری انتخاباتی پرشور به میان می‌آید، پرداخت ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان آن‌هم در برخی حوزه‌های انتخابیه پرسش‌برانگیز می‌شودمحمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما ۳۰ دی ماه در توضیح ارقام دریافتی برای تبلیغات با دفاع از آن، تاکید کرده بود که هزینه تبلیغات ۱۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده مربوط به ۱۲ تا ۱۳ حوزه انتخابیه و برای حوزه انتخابیه تهران ۱۵۰ میلیون تومان و مابقی بسیار پایین‌تر از این اعداد است.

اما مبنای انتخاب این اعداد و علت تفاوت‌ها چه بود؟

مفتاح گفته که معیار «بزرگی و کوچکی یک حوزه انتخابیه»، «امکانات اجرایی مورد نیاز» و «میزان پوشش فرستنده‌هایی که شبکه‌ها را در اختیار مردم قرار می‌دهد» است. دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما رقم‌های بالای تبلیغ روی آنتن تلویزیون را هم به منتقدان یادآور شده است؛ هرچند که در پاسخ به او می‌توان تفاوت فراگیری و میزان مخاطب شبکه‌های سراسری و حتی استانی را با شبکه‌های انتخاباتی یادآور شد.

به هر ترتیب پس از حاشیه‌های پیش آمده درباره میزان رقم اعلام شده برای تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس، صداوسیما در اطلاعیه‌ای جدید، از کاهش رقم‌ها خبر داده است.

در این اطلاعیه ضمن اعلام تمدید مهلت ثبت‌نام تبلیغات تلویزیونی، اعلام شده است که هزینه تبلیغات کاهش یافته است؛ ثبت‌نام سه روز تمدید شد و بر اساس مصوبه هیات اجرایی مرکزی انتخابات، هزینه‌ها کاهش یافت و مازاد دریافتی‌های قبلی بر اساس نرخ‌های کاهش یافته جدید به نامزدها برگردانده می‌شود.

هزینه‌های تبلیغات در کانال‌های انتخاباتی صداوسیما کاهش یافت و مازاد دریافتی‌های قبلی بر اساس نرخ‌های کاهش یافته جدید به نامزدها برگردانده می‌شودحالا یک نامزد انتخاباتی در حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر باید مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان برای تبلیغات در کانال‌های انتخاباتی بپردازد که در مقایسه با رقم قبل، کاهش مشهودی یافته است. البته این رقم در شهرستان‌های کوچک مانند شهریار، اردستان و ... به مراتب کمتر است و اعداد ۵ و ۱۰ میلیون را هم شامل می‌شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1402110100690
  • خبرنگار : 71012