نشست «روایت مقصود فراستخواه از مسأله توسعه در ایران» برگزار می‌شود

در راستای سلسله نشست‌های دوشنبه‌ها با توسعه، دکتر «مقصود فراستخواه» از اساتید، پژوهشگران و نویسندگان حوزه توسعه در کشور، روز دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ در محل پژوهشکده مطالعات توسعه، چالش‌های مهم توسعه و مسأله آن در ایران را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، مسأله توسعه در ایران بیش از یکصد سال است که دغدغه اندیشمندان و صاحب‌نظرات این حوزه و اکثر دولتمردان در کشور بوده است. در کنار آن بیش از ۷۵ سال است که ۱۲ برنامه توسعه در ایران تدوین و اجرا شده است (۶ برنامه قبل از انقلاب و ۶ برنامه بعد از انقلاب). اما بر اساس نظر اکثر کارشناسان و متولیان امر، بسیاری از اهداف این برنامه‌ها محقق نشده و کماکان موضوع چگونگی نیل به اهداف برنامه‌های توسعه و شیوه هدف‌گذاری آن در ایران جزو مباحث اساسی و پایه‌ای مباحث توسعه در ایران است.  

گرچه توسعه امری زمان‌بر و طولانی است و به قول «فراستخواه» مانند کاشتن بذر تا درخت شدن، طولانی و نیازمند مراقبت و نگهداری پیوسته است، اما تغییرات ناگهانی و ریشه‌ای در نگرش به مبانی توسعه در ایران تا جایی که حتی در دوره‌ای اسم آن نیز به پیشرفت تغییر یافت، عملاً راه را برای اجرای صحیح و کامل برنامه‌های توسعه و پیگیری و مراقبت مداوم از آن و تحقق توسعه پایدار، باز داشته است.

یکی از مشکلات موضوع توسعه در ایران، برداشت‌های متفاوت و گاه حتی متضاد از توسعه و مسأله آن در ایران است، این امر در لایه‌های مختلف اندیشمندان و صاحب‌نظران تا مدیران کشور دیده می‌شود.

از این‌رو در ادامه جلسات بررسی مسائل اساسی توسعه و پیشرفت کشور، بر آن شدیم تا روایت اساتید و صاحب‌نظران بحث توسعه در ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا هر کدام منظر خود از توسعه و مسأله آن در ایران واکاوی کنند.

از همین‌رو پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی، بیستمین نشست از سلسله نشست‌های «دوشنبه‌ها با توسعه» به‌منظور بررسی مسائل مهم و اساسی توسعه در ایران را به بحث روایت اساتید و صاحب‌نظران از مسأله توسعه در ایران اختصاص داده است.

نشست «روایت مقصود فراستخواه از مسأله توسعه در ایران»، به‌صورت حضوری و مجازی روز دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ از ساعت ۱۴ در محل پژوهشکده مطالعات توسعه واقع در خیابان ۱۶ آذر، خیابان ادوارد براون برگزار می‌شود و علاقه‌مندان این بحث می‌توانند از طریق لینک https://meet.google.com/hcs-jppp-hjw به‌صورت مجازی نشست را ملاحظه کنند.

انتهای پیام/

  • یکشنبه/ ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402110100495
  • خبرنگار : 71963