سید مهدی میراشرفی مدیرعامل شرکت ایرالکو، اول بهمن ماه ۱۴۰۲ در این کنسرسیوم اظهار کرد: پنجره جمعیتی کشور بعد از رشد ۳.۶ درصدی جمعیت در دهه ۶۰، در بهترین مقطع در حوزه تولید، اشتغال و تولید ثروت قرار دارد و اگر این ظرفیت به درستی شناسایی نشود، دچار آسیب می شویم.
وی افزود: خوشبختانه کشور با داشتن یک درصد از جمعیت دنیا ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار دارد و کمتر کشوری چنین شرایطی دارد. اگر در این مقطع از این منابع در راستای کاهش مصرف سوخت های فسیلی استفاده نشود، حتما با مصرف سوخت فسیلی مشمول جرائم بین المللی بزرگی خواهیم شد و باید در این بزنگاه از این منابع استفاده کنیم.
میراشرفی تصریح کرد: در کنار نقاط قوت موجود در کشور، با نقاط ضعفی چون تورم دو رقمی روبرو هستیم، کشوری در دنیا وجود ندارد که طی ۵ دهه، تورم دو رقمی را تجربه کند.
وی با بیان اینکه تورم، عامل ضد اخلاق، مالیات پنهان، شکاف طبقاتی و ... است، افزود: در بحث نیروی انسانی ماهر دچار فقر هستیم و صنایع با کمبود نیروی انسانی ماهر روبرو هستند، در کنار آن نیز با کمبود نقدینگی و پایین بودن تکنولوژی نیز مواجه هستیم. دنیا با تکنولوژی نسل چهارم و پنجم فعال است، اما در صنایع کشور، با تکنولوژی های قدیمی روبرو هستیم.
مدیرعامل ایرالکو با اشاره به اینکه در کشور با تعدد قوانین و مقررات نیز روبرو هستیم، افزود: در حوزه تولید، بیش از ۵۰ سازمان دخیل هستند، بیش از ۹ ماه درگیریم که ۱۷۰ هکتار زمین برای تولید ۱۲۰ مگاوات برق در اختیار داشته باشیم و این عوامل قطعا بر روند تولید تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: تحریم، عمده تهدیدی است که کشور را تحت تاثیر قرار داده است و این امر مانع ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور شده است درحالی که باید سالی چند صد میلیون دلار سرمایه وارد کشور می شد که تا امروز ورود حتی یک سنت صورت نگرفته است.
میراشرفی با بیان اینکه دنیا در رقابت بسیار بی رحم است و اگر لحظه ای غفلت کنیم، حتما حذف می شویم و باید تکنولوژی ها را به روز کنیم، افزود: شرکت ایرالکو ظرف یک سال گذشته در قالب همکاری با دانشگاه های استان و کشور چند کار بزرگ را دنبال کرده است چراکه تکنولوژی بخش اعظمی از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می دهد و به سمت همکاری با دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی اراک و تولید یک محصول دانش بنیان به منظور کاهش آلودگی صوتی و آلومینیوم فلوراید حرکت کردیم و امروز تفاهم نامه همکاری با دانشگاه فنی و حرفه ای را خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، در این نشست وحید کشاورز مدیر کارخانه واگن پارس بیان کرد: شرکت در سال ۵۳ کلنگ زنی شد و کار تولید انواع خودروهای ریلی و لوکوموتیو را دنبال می کند و به یک دانشگاه ریلی و محلی برای انتقال تکنولوژی به اروپا و چین بوده است و امروز برای اولین بار تولید واگن های مسافری ۵ ستاره در شرکت در حال انجام است.
وی گفت: صنعت ریلی کمک بالایی به صنعت حمل و نقل کشور می کند ولی در حال حاضر سهم حمل بار توسط ریل یک هفتم دیگر ابزارهای حمل و نقل در کشور است و قطعا این امر آلودگی های خاص خود را به همراه دارد و در کنار آن نیز طول ریل در کشور به خوبی رشد نکرده است و اعطای یارانه سوخت به شرکت های ریلی نیز انجام نشده است. سفارش در شرکت های تولیدکننده واگن کاهش یافته است و در کنار آن نسبت به واردات واگن های دست دوم اقدام می شود که این سیاست جای گلایه دارد و مانع توسعه اشتغال و تولید است و هزینه های بیشتری را به کشور تحمیل می کند.
کشاورز اضافه کرد: با توجه به عمر صنایع در استان باید زودتر این کنسرسیوم راه اندازی می شد این کنسرسیوم کمک می کند که نیروی انسانی مطابق با نیاز صنایع تربیت و وارد صنایع شوند.
انتهای پیام