حسین باغگلی امروز اول بهمنماه، در نشست خبری اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در مهمانسرای دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: هدف از این نشست هماهنگسازی و پیگیری اهداف وزارت علوم در حوزه آموزش عالی و فناوری است. در این نشست هماندیشیهایی حول محورهای کلیدی که برای آموزش عالی موضوعیت دارند، انجام میشود. پنج محور کلیدی این اجلاس "مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری"، "آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند"، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری"، شاگرد فناور و نوآورپروری" و "تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش" است.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه این اجلاسیه با حضور وزیر علوم برگزار میشود، عنوان کرد: سه یا چهار وزیر دیگر نیز در نشستهای مختلف اجلاس حضور خواهند داشت. هماهنگیهای بینبخشی توضیح داده شده و انتظارات وزارت علوم در اجلاسیه به بحث گذاشته میشود. ویژگی نشست این است که پارکهای علم و فناوری در کنار دانشگاهها حضور دارند و اهداف وزارتخانه در پیوند آموزش عالی با فضاهای اجرایی با نگاه نوآورانه تداعی میشود.
باغگلی افزود: در افتتاحیه رویکردهای کلی نشست ارائه میشود و پس از آن وارد پنلهایی در محورهای سهگانه شامل دانشگاهها و مجموعههای آموزش عالی، موسسات وابسته و پارکهای علم و فناوری میشویم که موضوعات خود را پیگیری میکنند. در روز دوم و سوم نشست نیز برگزاری پنلها با حضور افراد مرتبط از سایر دستگاهها ادامه پیدا میکند.
وی خاطرنشان کرد: برای وزارت علوم اهمیت دارد که فعالیتهای خود را به صورت بینبخشی پیگیری کند. چالش امروز این است که مجموعهها به صورت جدا از هم و جزیرهای کارها را پیگیری میکنند. نوآوری وزارت علوم در نشستها این است که از یک طرف سیستمهای داخلی خود را با هم همگرا میکند و از طرف دیگر حوزههایی که امکان فعالیت بینبخشی با آنها وجود دارد را به این نشست فرامیخواند.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: در نتیجه این پیوندها، فرصت برای روسای دانشگاهها وجود دارد که با نیازهای وزارتخانههای دیگر آشنا شوند، زیرا در این صورت میتوانند فعالیتهای خود را برای پوشش نیازها و حل مسائل بخشهای دیگر در دولت پیگیری کنند. دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به قدمت و جایگاه خود به عنوان سومین دانشگاه مادر کشور و اولین دانشگاه مادر شرق کشور افتخار میزبانی از این اجلاسیه را دارد.
باغگلی با بیان اینکه ما از هفته گذشته ارتباطات خود را با تمام دانشگاههایی که دعوت شدهاند، آغاز کردیم، گفت: نشست مختص روسای دانشگاهها است و در بالاترین سطح خود برگزار خواهد شد. پیشبینی ما این است که ۲۸۰ نفر از روسای دانشگاهها و پارکها در این اجلاسیه شرکت کنند. برگزاری این نشست در مشهد و با محوریت دانشگاه فردوسی، این فرصت را فراهم میکند که دانشگاه نشستهای اختصاصی با مهمانان داشته باشد. امیدواریم در طی نشستهای جانبی بتوانیم زمینههای همکاری بیشتری را نسبت به گذشته فراهم کنیم.
وی بیان کرد: موضوعات نشست به سه دسته تقسیم میشود؛ اول مسائل روزانه و روزمره دانشگاهها، دوم رویکردها و اهداف کلانی که در سطح وزارتخانه برای کل مراکز علمی و آموزش عالی طراحی شده که به این منظور گفتوگوهایی با دانشگاههای متناظر خود آغاز خواهیم کرد و تبادل تجربه را برای تحقق اهداف کلان انجام خواهیم داد. سومین بخش نیز موضوعات مرتبط با سایر دستگاههاست.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: در تمام این سه بخش نشستهای اختصاصی با مسئولان ارشد وزارتخانههای حاضر در نشست را در زمینه مسائل جاری خود طراحی کردیم تا بتوانیم نیازهای اختصاصی دانشگاه فردوسی را پیگیری کنیم. بخش دوم را به صورت اختصاصی با دانشگاه و موسسات همتراز خودمان طراحی کردیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم. در بخش سوم نیز از مزیت میزبانی استفاده میکنیم، یعنی نشستهای اختصاصی با وزارتخانهها و مسئولان کشوری و لشکری داریم و به صورت اختصاصی موضوعاتی را که آنها مطرح کردند، پیگیری میکنیم تا بتوانیم ارتباطگیریهای بعدی را داشته باشیم.
باغگلی افزود: تیم مدیریتی دانشگاه یک تیم جدید و جوان است، بنابراین این نشست برای ما اهمیت دارد تا بتوانیم ظرفیت ویژه مشهد و دانشگاه را به مهمانان خود نشان دهیم و امیدوار باشیم زمینهساز همکاری بیشتر شود. در اجلاسیه دو بخش وجود دارد، یکی از بخشها مربوط به دستاوردهای نشست است که فرصت رایزنیهایی برای دانشگاه ایجاد میکند. برنامه عملیاتی خود را برای این موضوع طراحی کردیم و پیش خواهیم برد. بخش دوم شگفتانههایی است که در نشست بعد از اجلاسیه اعلام خواهیم کرد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر همکاری مجدد با اساتید قطعهمکاریشده، عنوان کرد: رایزنیهایی در حال انجام است. بخشی از این موضوعات ربطی به تیم مدیریتی دانشگاه ندارد، بلکه قواعد اجرایی و آییننامههای انضباطی است، اما بحثهایی شده تا رفت و برگشتهایی انجام دهیم که بتوانیم در رویکردهای جدید از ظرفیت تمام اساتید استفاده کنیم.
انتهای پیام