کاوه خداشناس در گفت و گویی با ایسنا درباره حضورش در سریال مستوران میگوید: بسیار اتفاقی و ناگهانی وارد قصه «مستوران» شدم و در آغوش لطفعلی پریدم؛ البته چون با او احساس قرابت و نزدیکی داشتم، سخت همدیگر را پیدا نکردیم.
علاقه به لطفعلی کجا شکل گرفت؟
این بازیگر در توضیح چگونگی حضور در فصل دوم «مستوران» بیان میکند: بر سر ضبط سریال «بیهمگان» بودم که سیدعلی هاشمی عزیز، کارگردان «مستوران» با من تماس گرفتند و گفتند پنج قسمت از فیلمنامهای را برایت میفرستم بخوان و نظرت را بگو، پس از آن با هم گپ زدیم و من گفتم که این فیلمنامه بسیار دلنشین و زیباست و مدتهاست که کاری این چنینی که در بستر ادبیات و تاریخ باشد به صورت جدی کار نشده و بر این اساس فیلمنامهای متمایز و متفاوت و زیباست و وارد گفت وگوهای بعدی شدیم.
بازیگر نقش لطفعلی در توضیح چرایی علاقهاش به این قصه نیز اظهار میکند: فیلمنامه «مستوران» را دوست داشتم؛ چراکه این همه واژه، شعر و قصههای عاشقانه باستانی و ملی و میهنی و آمیختگی آن با جنگ قدرت و دسیسه و توطئه، نوید سناریویی منسجم را میداد که چفت و بست دارد و وقتی جلوی دوربین برود همه چیز بهتر خواهد شد.
او ادامه میدهد: من بسیار اتفاقی و ناگهانی وارد قصه «مستوران» شدم چون مشغول بازی در سریال «بی همگان» بودم نمیتوانستم به «مستوران» اضافه شوم و مستوران شروع شد اما متاسفانه دوست عزیزم وحید رهبانی که قرار بود نقش لطفعلی را بازی کند از اسب افتاد و دچار آسیب دیدگی کتف شد و این شد که پس از یک ماه و نیم دوباره با من تماس گرفتند که یک ماه آخر دو گروه «بی همگان» و «مستوران» با هم هماهنگ شدند و توانستم به «مستوران» و لطفعلی برسم.
خداشناس در عین حال توضیح میدهد: پیش فرض را از پنج قسمتی که آقای هاشمی برایم فرستاده بود داشتم اما بسیار ناگهانی و جدی در نقش قرار گرفتم و در طی دو روز همه کارهای گریم و تست و غیره انجام شد و من بسیار ناگهانی در آغوش لطفعلی پریدم؛ البته چون با او احساس قرابت و نزدیکی داشتم سخت همدیگر را پیدا نکردیم. باید بر این نکته تاکید کنم که علی هاشمی کارگردان «مستوران» در روزهای نخست بسیار کمک کرد و نقشه راه به من داد تا بتوانم مسیر لطفعلی را به درستی پیدا کنم.
بازیگر سریالهای «عملیات ۱۲۵»، «رستگاران»، «دولت مخفی»، «پدر» و «آقازاده» تاکید دارد: در زندگی شخصیام ادبیات جایگاه ویژهای دارد و سالهاست که با این حال و هوا نزدیک هستم و به لحاظ بستر خانوادگی و روحیات پدرم در این احوالات بودهام و جنس آدمی چون لطفعلی را که اهلیتی اینچنین دارد بسیار خوب میشناسم.
چالش بازی در نقش لطفعلی
خداشناس در پاسخ به این پرسش که چالش این نقش برایش کجاست؟ می گوید: بزرگترین چالشم این بود که لطفعلی را با تمام ابعاد ناشناخته ای که دارد جلوی دوربین ببرم؛ یعنی آدمی که حال و احوالی برای خودش دارد و دارای معرفتی است، وقتی در چنین مناسباتی قرار میگیرد و جنگ قدرت، مرگ و دسیسهها به میان می آید وجه دیگری را از او ببینیم که توقعش را نداشته باشیم. این اتفاق در یک پروسه زمانی افتاد و در همان روزها سعی کردم بسیار سریع به شمایل کلی از لطفعلی برسم اما آهسته آهسته و جدی خودم را مجاب کردم که لایههای جذابتری از لطغعلی خلق کنم که امیدوارم در قسمتهای پیشرو که مناسبات این شخصیت جدی تر می شود، برای مخاطب بروز پیدا کند.
او در توضیح سختیهای ملزوم کارهای تاریخی هم اظهار میکند: آن چه برای وحید رهبانی افتاد یک اتفاق بود که ممکن است برای هر عزیز و به هر شکل دیگر رخ بدهد. مثلا در جایی پای شما آسیب ببیند. برای حضور در «مستوران» آمادگی نسبی داشتم؛ چراکه طی سالها فعالیت دورههایی را گذراندهایم و آموزش دیدهایم و به هرحال همواره در معرض اتفاقات هستیم. من در فیلم بابا عزیز (به کارگردانی محمد ناصر خمیر) در سال ۱۳۸۲، ۴۰ جلسه سوارکاری را در کنار بابک محمدی در شهرک سینمایی داشتم و مضاعف بر آن سر هر کاری که جنسی این چنین تاریخی داشته با عزیزانی که در این حوزه کار میکردهاند تمرین کرده ایم.
این بازیگر با اشاره به سختی هایی که سایر بازیگران این مجموعه در باب ادبیات و دیالوگها و گریم و مواردی از این دست به آن اشاره کرده اند، خاطرنشان می کند: اینها قشنگیهای سریال است و چیزی که «مستوران» را متمایز می کند آهنگی است که در واژه ها و دیالوگ ها وجود دارد و ریتمی که در این اثر وجود دارد به گوش همه ما آشناست؛ چراکه ما مردم سرزمین شعر هستیم و بن مایه این قصه در وجودمان هست و این شاقول ها را در ذهنمان داریم بر این اساس لطفعلی و کل مجموعه صرفا با گفتن این سبک از دیالوگ ها، جنسی از ادبیات آرکائیک ما را که مدت هاست در کارها فراموش شده به مخاطب یادآوری میکند و این طنین و ریتم زیبا و این همه شاعرانگی و واژههای دلنشین را به واسطه این قصه درمییابیم و این جدیترین ویژگی «مستوران» است.
خداشناس سپس درباره اهمیت پرداختن به ادبیات کهن و افسانههای اساطیری هم عنوان میکند: ما ایرانیان همیشه و به شکل جدی صادرکننده واژه بودهایم. وقتی فیتز جرالد خیام را ترجمه میکند و مدهوش خیام در اروپا میشود یا زمانی زمانی که گوته مدهوش اشعار حافظ میشود و کتابی با عنوان دیوان شرقی را مینویسد و یا در ۲۰۱۲ دنیا به نام مولانا نامگذاری میشود و هزاران اتفاق دیگر نشان میدهد که ما چگونه صاحب عنوان در این عرصه هستیم. «مستوران» هم امروز در قالب سریال این موضوع را به تصور میکشد و ما میتوانیم صادرکننده این سبک از سریال به دنیا باشیم؛ قصههایی که با خود زبان آرکائیک و بومی و کهن دارد و همراهش افسانه و جادو و قصههای اساطیریمان را به بسیاری از کشورها صادر میکنیم.
مهمترین پیام «مستوران» قصه زیبا با به تصویر کشیدن قشنگیهاست
وی در پاسخ به این پرسش که پیام «مستوران» به مخاطبان چیست؟ توضیح میدهد: مهمترین ویژگی این سریال این است که به زیبایی و با بهرهگیری از ادبیات فارسی قصه تعریف کند. ما مخاطبان پروپاقرص قصه هستیم؛ چراکه همگی با قصه و حکایت بزرگ شده ایم و نه فقط ما که کل دنیا گوشش تشنه قصه است و مهمترین پیام مستوران می تواند این باشد که این قصه زیبا را که ریشه در تمام آداب باستانی مان دارد با یک رنگ و لعاب خوب و به تصویرکشیدن قشنگی ها به دست مخاطب برساند.
بازیگر نقش لطفعلی درباره اینکه کدام ویژگی این نقش را بیش از دیگر ویژگیهایش دوست دارد؟ بیان میکند: لطفعلی جنسی از دادخواهی دارد و به شکلی جدی دادخواه است. تمام تلاش و دغدغهاش این است که حق زایل شده مردم مستوران را بگیرد.
وی میگوید: ساخت «مستوران» مدیون وجود یک نگرش است؛ ابتدا به ساکن ممنون نگرشی هستم که پایه اصلی ساخت سریالی چون «مستوران» را برای تلویزیون رقم زد. این نگرش ریشه در یک فرهنگ و شخصیت فرهنگی دارد و آدم هایی که برای چنین قصه ای وقت گذاشته اند و فیلمنامه و بودجه برای آن تنظیم کردهاند به شکل جدی دغدغه فرهنگسازی دارند و چه چیزی بهتر از ادبیات خودمان.
این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان صحبت هایش یادآور می شود: متن آقای محمد حنیف فوقالعاده است و چون به شکلی پژوهشی «مستوارن» را نوشته اهمیت بسیاری دارد. وقتی به تیتراژ این سریال نگاه کنید می بینید که از بالای ۲۵ رفرنس بسیار قوی یاد می شود؛ از تذکره الاولیا عطار تا گلستان سعدی و شاهنامه فردوسی و... که هرکدام می توانند کمر فرهنگ یک سرزمین را خم کنند؛ هنر آقای حنیف این است که به زیبایی از کنار هم چیدن اینها یک پازل جذاب درست کرده و به مستوران رسیده است.
به گزارش ایسنا، سریال «مستوران» به کارگردانی سید علی هاشمی، فیلمنامه محمد حنیف و تهیه کنندگی عطا پناهی محصول سازمان هنری رسانهای اوج است که فصل دوم آن شنبه تا چهارشنبه از شبکه یک سیما به روی آنتن میرود.
انتهای پیام