حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه امروز، ۲۸ دیماه در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره بینالمللی اعتکاف که در خرمآباد برگزار شد، بیان کرد: اعتکاف یک عبادت قرآنی است و در همه ادیان توحیدی وجود دارد.
وی گفت: برخی از احکام اعتکاف در قرآن مورد اشاره قرار گرفته و در روایات نیز به تفصیل احکام اعتکاف مورد ذکر قرار گرفته است.
این مسئول با بیان اینکه در مراسم اعتکاف آلودگیهای ظاهری و داخلی پاک و معتکفان خدا را عبادت میکنند، ادامه داد: در آیه ۱۲۵ سوره بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی ۖ وَعَهِدْنَا إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» خداوند به حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) بر پاکیزه نمودن خانه خدا برای اعتکافکنندگان، رکوعکنندگان و سجدهکنندگان سفارش کرده است.
خسروپناه با اشاره به اینکه ثواب اعتکاف در ایام البیض نخستین بار به حضرت آدم(ع) از سوی خداوند بیان شد تا هم عوارض وضعیه از حضرت دفع و ثواب این سه روز روزه گرفتن همانند روزه در تمام عمر شود، افزود: پیامبران و ائمه اطهار(ع) تقید به انجام اعتکاف داشتند، این در حالی است که اعمال اعتکاف میتواند در گرهگشایی دفع شرور مادی و معنوی مؤثر باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سه کارکرد مهم اعتکاف تصریح کرد: تمرین زیست جمعی، خودشناسی و خودسازی و تمرین خلوتگزینی در جلوت از کارکردهای مهم آئین معنوی اعتکاف هستند.
وی اضافه کرد: تمدن اسلامی بدون جامعهپردازی امکانپذیر نیست و جامعهپردازی نیز با خودسازی بینشی و منشی و کنشی به معنای رشد عقلانیت و دوری از رذائل امکانپذیر است.
خسروپناه اظهار کرد: اعتکاف برای مسئولان نظام از توده مردم مهمتر است، چرا که پس از خلوتگزینی، کارآمدی و کارایی در خدمت به مردم مضاعف میشود.
انتهای پیام