به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: در سالهای اخیر فرصتهای شغلی جدید و شرایط اقتصادی متغیر کشور، ضرورت بهبود و توسعه مهارتهای شغلی و تخصصی دانشآموختگان را نمایان کرده است.
معاون وزیر علوم گفت: بهبود کیفیت نیروی کار دانشآموخته از وظایف دانشگاهها و مراکز علمی کشور بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین در هر دانشگاه ۱۰۶ دوره مهارتافزایی برگزار شده و بیش از ۲۸۶ هزار دانشجو در هر دانشگاه در این دورهها شرکت کردهاند. از نکات بارز پایش دانشگاه ها میتوان به این مورد اشاره کرد که در سال گذشته هر دانشگاه به طور متوسط ۱۷ دوره از تمام دورههای خود را با همکاری و مشارکت واحدهای صنعتی برگزار کرده است که روند افزایشی نسبت به سال گذشته داشته است.
وی افزود: چالشهای موجود در راستای مهارتافزایی و اشتغال فارغالتحصیلان را میتوان ناشی از عدم آمار و اطلاعات بازار کار، ناهمخوانی برنامهها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار، عدم وجود مهارتهای عمومی و شغل، کمبود فرصتهای تجربه علمی و عدم مشارکت جدی وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی در توسعه و برگزاری دورههای مهارتافزایی دانست.
صالحی تاکید کرد: امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاهها تربیت میشود ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا کتابی با عنوان مهارتافزایی در دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز از سوی دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.
انتهای پیام