به گزارش ایسنا، بهترین محصولات نمایشگاه فناوری «۲۰۲۴ CES» در لاس وگاس، در تبلیغات بازاریابی رخنه میکنند تا نوآوریهایی را آشکار سازند که میتوانند زندگی را بهبود ببخشند.
به نقل از فست کمپانی، در برابر بهترین محصولات فناوری، محصولاتی نیز در نمایشگاه فناوری ۲۰۲۴ CES ارائه شدند که یک گروه از متخصصان آنها را بدترینهای نمایشگاه توصیف کردهاند و معتقدند که ممکن است به ما یا جامعه و سیاره ما به شیوههای بسیار بد آسیب برسانند.
گروهی از مصرفکنندگان و حامیان حریم خصوصی که جوایز را قضاوت میکنند، گفتند: این محصولات از ماشینهای چمنزنی که به راحتی قابل هک شدن هستند گرفته تا هدفونهای ۳۰۰ دلاری که در عرض دو سال از کار میافتند، ایمنی ما را به خطر میاندازند، مصرف بیرویه را تشویق میکنند و به نقض حریم خصوصی منجر میشوند.
این گروه، براساس میزان بدی منحصربهفرد یک محصول، تأثیر آن در صورت استفاده گسترده و به طور قابل توجهی بدتر بودن از نسخههای قبلی فناوریهای مشابه، انتخابهای خود را انجام دادند. داوران، گروههایی از جمله سازمان غیرانتفاعی «کانسومر ریپورتز»(Consumer Reports)، «بنیاد مرزهای الکترونیکی»(EFF) و شرکت ابزارسازی «آیفیکسیت»(iFixit) هستند.
سومین رقابت سالانه که هیچ شرکت فناوری نمیخواهد در آن برنده شود، انتخابهای خود را اعلام کرد. این رقابت به CES یا گروه تجاری که نمایشگاه را اداره میکند، هیچ وابستگی ندارد.
فناوریهای خطرناک برای خودرو
فناوری خودرو سالانه در نمایشگاه CES مورد توجه قرار میگیرد و دو جایزه به شرکت خودروسازی «بیامو»(BMW) تعلق گرفت. یکی از این جوایز به فناوری اهدا شد که با مشارکت دستیار صوتی «الکسا»(Alexa) شرکت «آمازون»(Amazon) ابداع شده است.
آمازون گفت که متخصص خودرو الکسا با استفاده از یک مدل زبانی بزرگ میتواند دستورالعملها و پاسخهای سریعتری را درباره عملکرد خودرو به شیوهای بسیار انسانیتر و شبیه به گفتوگوی عادی ارائه دهد و حتی از طرف کاربر عمل کند.
این که بتوانید از الکسا بخواهید قفل در ورودی را باز کند یا نور ایوان را خاموش کند، راحت به نظر میرسد اما اگر درخواست توسط یک همسر سابق خشن بیان شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
«سیندی کوهن»(Cindy Cohn) مدیر اجرایی بنیاد مرزهای الکترونیکی و از داوران بدترین فناوری CES گفت: ما شاهد افزایش یافتن داستانهای وحشتناکی بودهایم که در آنها، مردم و عموما زنانی که برای فرار از خشونت خانگی تلاش میکنند، در نهایت خودروهای خود را به عنوان بردارهای ردیابی و سوءاستفاده مییابند.
وی افزود: الکسا، بیامو و صادقانه بگویم همه شرکتهای خودروسازی که برای تبدیل کردن خودروهای ما به دستگاههای ردیاب در رقابت هستند باید اطمینان حاصل کنند که کاربران میتوانند از این مشکل در امان بمانند.
«جی هانسون»(Jay Hanson) سخنگوی بیامو در واکنش به این اظهارنظر گفت که این شرکت، دستیار صوتی را با در نظر گرفتن حریم خصوصی طراحی و ارائه کرده است و مشتریان میتوانند انتخاب کنند که از آن استفاده کنند یا خیر.
هانسون در یک ایمیل نوشت: بیامو و آمازون یک تعهدی قوی را برای حفظ اعتماد مشتریان و محافظت کردن از حریم خصوصی آنها از جمله کنترل دادهها دارند.
همچنین بامو، عینکهای واقعیت افزوده طراحیشده توسط «ایکسریل»(Xreal) را به نمایش گذاشت که قرار است اطلاعات سودمند و اشیای مجازی را که هنگام رانندگی ظاهر میشوند، پوشش دهند. یک داور دیگر، این عینکها را دستورالعملی برای رانندگی پریشان نامید که میتواند راه را برای تبلیغات آینده در مورد دید مبهم هموار کند.
هانسون در واکنش به این صحبت نوشت: تجربه واقعیت افزوده نشاندادهشده در نمایشگاه CES، ویترینی از موارد استفاده بالقوه است که میتواند مردم را یاری دهد یا آنها را سرگرم کند اما به حداقل رساندن حواسپرتی راننده که یک اصل کلیدی در محصولات بیامو به شمار میرود، همچنان به قوت خود باقی است.
هدفونهای بیدوام
شرکت آلمانی «سنهایزر»(Sennheiser) که سازنده لوازم الکترونیکی صوتی است، نسل چهارم هدفونهای بیسیم «مومنتوم ترو»(Momentum True) خود را به نمایش گذاشت که معمولا برای مدتی دوام دارند.
با وجود این، «کایل وینز»(Kyle Wiens) مدیرعامل آیفیکسیت گفت: جدیدترین هدفونهای ۳۰۰ دلاری سنهایزر، خیانت به برند آن محسوب میشوند زیرا آنها بیش از حد یکبارمصرف هستند، سه باتری جداگانه دارند که احتمالا پس از چند سال از کار میافتند و به راحتی قابل تعویض نیستند.
وینز ادامه داد: کار را با فروش باتری و انتشار دستورالعملهای تعمیر آغاز کنید. سپس، روی تعویض آسان باتری کار کنید.
سنهایزر به درخواست مبنی بر اظهار نظر پاسخ نداد.
تبلیغات بیشتر در سبد خرید هوشمند
«ناتان پراکتور»(Nathan Proctor) مدیر کمپین ملی «U.S. PIRG» حامی مصرفکننده، به خاطر بدترین تبلیغات ویدیویی خود برای سبد خرید مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت «اینستاکارت»(Instacart) انتخاب شد.
شرکتهای صنایع غذایی «جنرال میلز»(General Mills)، «دل مونته فودز»(Del Monte Foods)، و «درایرز گراند آیسکریم»(Dreyer’s Grand Ice Cream) از جمله شرکتهایی هستند که در آزمایش آتی در فروشگاههای ساحل غربی متعلق به «هلدینگ گود فود»(Good Food Holdings)، روی سبد خرید هوشمند تبلیغ خواهند کرد.
این سبد خرید که مجهز به دوربین و حسگر است، صفحهای دارد که توصیههای در لحظه را براساس آنچه مشتریان در سبد خرید میگذارند، ارائه میدهد. برای مثال، در صورت خرید مخروط از سوی مشتری، تبلیغات بستنی نشان داده میشود.
پراکتور نوشت: این سبد هوشمند از سوابق خرید کاربر برای تشویق به خرید غذاهای ناسالم استفاده میکند که قبلا خریده شدهاند. خواربارفروشیها بسیار زیاد هستند و دیدن تبلیغات خستهکننده است. من سلامت عقل هر کسی که فکر کرده ما باید این شرایط را بدتر کنیم، زیر سوال میبرم.
شرکت اینستاکارت به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
جاروی رباتیک و مایکروویو
جایگاه بدترین امنیت سایبری در نمایشگاه CES به جاروی رباتیک شرکت چینی «اکوواکس»(Ecovacs) تعلق گرفت. جاروی رباتیک، محصول جدیدی نیست اما «پل رابرتز»(Paul Roberts) از سازمان «سکیور ریپرز»(Secure Repairs) گفت: جاروی جدید «X۲ Combo»، همه عناصر لازم را برای نظارت سرزده بر خانه ترکیب میکند. این فناوریها، دوربینها، میکروفونها، فناوری لیدار، تشخیص صدا و بینایی رایانهای را شامل میشوند. هیچ تضمینی برای هک نشدن عکسها یا ویدئوهای رمزگذارینشده این جاروی رباتیک وجود ندارد.
جایزه بدترین محصول برای تاثیر زیستمحیطی، به یکی از فناوریهای متصل به اینترنت مربوط به حوزه مواد غذایی تعلق گرفت. «شانیکا وایتهرست»(Shanika Whitehurst) از کانسومر ریپورتز نوشت: ماکروویو ۱۸۰۰ دلاری «رولوشن کوکینگ»(Revolution Cooking)، یک مایکروویو را با یک اجاق گرمایی ترکیب میکند اما چنین گجتهایی معمولا عمر کوتاهی دارند و مردم را تشویق میکنند تا وسایل سادهتری را که از پیش داشتهاند، دور بریزند.
وایتهرست ادامه داد: افزودن تجهیزات الکترونیکی به وسایل کاملا کاربردی، اثرات زیستمحیطی آنها را به طور چشمگیری افزایش میدهد و به منابع و انرژی زیادی نیاز دارد.
رولوشن کوکینگ و اکوواکس، پاسخی به اظهارات مذکور ندادهاند.
انتهای پیام