به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید محمدکاظم موسوی متقی، مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با تسلیت و تعزیت شهادت امام دهم شیعیان، حضرت علی النقی(ع) با اشاره به انواع وقف و نیات واقفان اظهار کرد: موقوفاتی که صورت گرفته برخی به نیت مجالس روضه خوانی، برخی برای ائمه و مجالس سید الشهدا(ع) و... است و اینها امانت وقفی است که در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد و برخی موقوفات هم به دست متولیان به امانت سپرده شده که باید درآمد آنها صرف اجرای نیت واقفان شود.
وی اظهار کرد: در ایران اسلامی بیش از 8500 امامزاده داریم که برای آنها احترام ویژه قائل هستیم. برادر امام هادی(ع) در شهر قم (حضرت موسی مبرقع(ع)) از امامزادگان واجب التعظیم هستند و در مناسبتهای مختلف مانند ایام شهادت امام هادی(ع) برنامههای ویژهای در این بقعه متبرکه برگزار میشود.
حجت الاسلام موسوی متقی عنوان کرد: امام هادی(ع) نوه امام رضا(ع) است. بعد از امام رضا(ع) فرزندان ایشان را ابن رضا مینامیدند. ایشان در مدینه به دنیا آمدند و تا 30 سالگی در مدینه بودند و 8 سالشان بود که پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) به زهر کین به شهادت رسیدند و پدر بزرگوارشان هم در کودکی ردای امامت را به تن کردند و ایشان از 8 سالگی تا 30 سالگی که در مدینه بودند به رتق و فتق امور شیعیان میپرداختند و اصحاب ایشان مثل حضرت عبدالعظیم(ع) از یاران ایشان است.
وی افزود: امام هادی(ع) در مدت 22 سال که در مدینه بودند بسیار در نشر معارف شیعه و امام شناسی موفق بودند و شیعه را با شرایط روز آشنا کردند. زیارت جامعه کبیره یادگار امام هادی(ع) است و شیعیان که به اماکن زیارتی مشرف میشوند، یکی از زیارت نامههایی که میتوانند بخوانند و به حضرات معصومین(ع) عرض ارادت کنند، همین زیارت جامعه کبیره است که به نقل از امام هادی(ع) است. ایشان یک زیارت دیگر در غدیر خم دارند که زیارت امیرالمومنین(ع) در عید غدیر خم است و همچنین اصحاب ایشان مانند حضرت عبدالعظیم(ع) روایات خوبی از امام هادی(ع) نقل کردهاند.
مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: امام هادی(ع) در 30 سالگی به دستور والی مدینه برای متوکل عباسی نوشت که اگر مکه و مدینه را میخواهی باید علی بن محمد را از این مکان دور کنی چون محبوبیت بسیاری پیدا کرده و مشکل ساز خواهد بود و همانطور که امام کاظم(ع) را از مدینه خارج کردند و امام جواد(ع) را به بغداد آوردند، ایشان را متوکل به بغداد دعوت میکند و نیت شومشان این بود که امام(ع) را از شیعیان دور کنند.
وی اظهار کرد: وقتی دوران 250 ساله ائمه هدی(ع) را ملاحظه می کنیم زمانی که به دوران امام هادی(ع) می رسیم، شیعه از دسترسی به امام(ع) محروم می شود و 12 سال آخر عمر امام هادی(ع) در سامرا و در حبس خانگی گذشت و عملا ارتباط شیعیان با ولی خود قطع شد و این دوران، آغاز غیبت بود که در دوران امام عسگری(ع) ادامه مییابد و شرایط سختتر میشود تا در دوران امام زمان(عج) که غیبت صغری شروع میشود. درواقع دوران امام هادی(ع) دوران آماده شدن شیعه برای ارتباط غیر مستقیم با امام معصوم(ع) است. به هر حال امام هادی(ع) در سامرا به شهادت رسیدند و مزارشان زیارتگاه شیعیان است و افرادی که اربعین در سامرا حضور مییابند میبینند که زائران با چه شوقی آنجا حضور مییابند.
حجتالاسلام موسوی متقی گفت: امام هادی(ع) میفرماید: «اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَدیمَةَ وَ یَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثیقَةَ وَ أَقَلُّ ما فیهِ اَنْ تَکُونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ، وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ» (نفاق و دورویی، دوستی دیرین را از بین میبرد و پیمانهای محکم و مطمئن را نیز بر هم میزند و کمترین اثر آن، کشمکش و نزاع است و نزاع، اصلیترین سبب جدایی است.) منظور از (مراء) جدل بیخود است و در معارف اسلامی جرو بحث نهی شده است زیرا دوستیهای قدیمی را از هم میگسلد. امام هادی(ع) که انشاالله توفیق زیارتشان نصیب همه شود در دوران امامت خود معارف شیعه را تبیین کردند و زیارت جامعه کبیره یک دوره امام شناسی است و انشاءالله با این زیارت مأنوس باشیم.
انتهای پیام