حجتالاسلام محمد امینیان در حاشیه افتتاحیه رصدخانه آسیبهای اجتماعی دانش آموزان در گفتوگو با خبرنگاران بیان کرد: اتاق وضعیت ادارهکل آموزش و پرورش قم از یکم تیرماه سال جاری در حوزه پژوهش راهاندازی شد و در دیماه با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، معاونین و مدیران برخی از دستگاههای مرتبط بهصورت رسمی افتتاح و آغاز بهکار کرد.
معاون پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش قم اظهار کرد: چنین اتاق وضعیتی در سطح کشور کمنظیر است و تمامی مدارس استان را نسبت به ۱۶ مقوله پرآسیب مورد رصد قرار داده است. بنابراین اتاق وضعیت، یک پژوهشکده و رصدخانه آسیبهای مدرسهای و دانشآموزی است.
وی درباره اهداف راهاندازی چنین اتاقی افزود: ضرورت پژوهش، هدفمندی سرمایهها و نیروهای انسانی و کاهش هزینههای مالی که در بدنه تعلیم و تربیت کشور اتفاق افتاده است و مهمتر آن که اثر بخشی بیشتر فعالیتهای پرورشی و نقطه زنی برنامهها و کارگاههای دانش آموزی و خانوادهها، از جمله آرمانهای چنین رویدادی است.
امینیان درباره فرآیند گردآوری اطلاعات افزود: إحصا و کشف آسیبهای اجتماعی، از طریق شبکهسازی کارشناسان نواحی، برخی اساتید دانشگاه و برخی از اساتید حوزه انجام میشود و البته کادر مدارس نسبت به مقولات ۱۶ گانه، ثبت اثر کردند که آن آثار در اتاق وضعیت به نمایش درآمده است.
وی در رابطه با دستاورد ایجاد چنین فضایی گفت: در چنین پژوهشگاهی، میزان و سطح اثرپذیری مدارس بررسی میشود و به ۱۶ مقولهای که دانشآموزان به آن دچار میشوند، پرداخته میشود.
امینیان ادامه داد: ۱۱۲۶ مدرسه از مدارس استان، وضعیتهای خودشان را تعیین کردن که اطلاعات ارزشمندی است و نتایجی که برای ما مشخص کرده، در چند مسئله از جمله برنامهریزی، راهبردها و سیاستگذاریهای نقطهای(کدام نواحی، کدام مدارس، کدام آسیبها) کاربردی و تعیینکننده است.
وی درباره راهکارهای مرتفعکردن آسیبها گفت: توزیع عادلانه براساس مدارس پرآسیبتر، میتواند اتفاق بیفتد؛ همچنین ساماندهی نیروهای رسمی و غیررسمی که در آموزش و پرورش خدمت میکنند که میتوان براساس تخصصشان به مدارس پرآسیبتر هدایت شوند.
امینیان با اشاره به اینکه شکوفایی استعدادها و جوششهای درونی دانشآموزان همواره مطلبی مهم است افزود: هستهسازیها و جوششهای درونی، باید در بستر مدارس اتفاق بیفتد. بنابراین دانشآموزانی که در مدرسه دچار آسیب میشوند، باید به آنان توجه بیشتری شود.
معاون پرورشی ادارهکل آموزش و پرورش با تأکید بر رسالت اتاق وضعیتشناسی مدارس، اضافه کرد: اتاق وضعیت، به نوعی وضعیتشناسی آسیبهای دانشآموزی است. که میتوان نام آن را «پژوهشکده آسیبهای اجتماعی» معرفی کرد که به همت و دبیری حجت الاسلام سهیل توانایی راه اندازی و تسهیلگری و اجرای فرایندها توسط اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خواهد بود.
انتهای پیام