به گزارش ایسنا، سپهر خلجی روز شنبه - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - در همایش روابط عمومی استانداریها و سازمانهای تابعه وزارت کشور با بیان اینکه «انتخابات میتواند بسیاری از توطئهها را خنثی کند»، اظهار کرد: حضور در انتخابات وظیفه شرعی و اجتماعی است. در حوزه اجتماعی، باید این آگاهی را به مردم بدهیم که حضورشان در انتخابات برای خودشان موثر است و به تعهد و تخصص افراد بدون جانبداری توجه کنند.
وی با تاکید بر اینکه «انتخابات مهمترین دستور کار نظام است» ادامه داد: همه ظرفیتها باید شناسایی و فعال شود. شعار دولت سیزدهم ارتباط و اتکا به مردم است و باید از این ظرفیت استفاده شود، در دوران دفاع مقدس، فتنه سال ۸۸ و هر زمان که به مردم تکیه کردهایم، موفق بودهایم.
وی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی باید تلاش کنیم در انتخابات دو قطبی ایجاد نشود و در عین حال، حس مشارکت در مردم فعال شود. در برخی از استانها به دلیل بافت قومی و قبیلهای شاید کار سختتر باشد اما باید هرآنچه که داریم به میدان بیاوریم.
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت بر لزوم تشکیل کمیتهای برای رصد اخبار انتخابات به صورت لحظهای هم تاکید و خاطرنشان کرد: بسیاری از ناامید کردنها و سیاهنماییها در رسانه اتفاق میافتد که بسیاری از آنها هم پاسخ دارد. هرجا که به موقع ورود شد، روشنگری حاصل میشود ولی وقتی بعد از ۱۰ روز ورود میکنید، مردم باور نمیکنند. هرچه که به انتخابات نزدیکتر میشویم، شرایط حساستر میشود.
وی خطاب به استانداران گفت: چهرههای استانی را به هر شکل ممکن فعال کنید. آنها را با واسطه یا بیواسطه به میدان بیاورید. شما میتوانید از الگوی دیدار رئیس جمهور با مدیران گروههای سیاسی استفاده کنید. حتی میتوان خبر آن را هم منتشر کرد و ایرادی هم ندارد. در دیدار رئیس جمهور حتی سخنان تند هم کار شد.
وی در عین حال مدیریت اظهارات مقامات را یکی از وظایف روابط عمومیها دانست و گفت: یک مقامی در سطح استانی یا ملی، بدون موقعیتشناسی، مطلبی را بیان می کند و بعدا هم میگوید من نیتی نداشتم. اظهارات باید مدیریت شود. شما اینها را در شورای اطلاعرسانی استان مطرح کنید.
خلجی تاکید کرد: سیاست کلی نظام مقابله با ناامید کردن مردم است و دستگاه های مسئول باید افراد را توجیه کنند. ظرفیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اطلاعات در استانها باید فعال و با اخبار دروغ و منفی به لحظه مقابله شود. حضور مقامات در استانها به مصوبه تبدیل شده و اکنون در حال برنامهریزی برای دهه فجر هستیم و از همه مناسبتها میتوان برای موضوع انتخابات استفاده کرد. راهاندازی انواع کمپین میتواند مفید باشد. به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش میتواند کمپینی برای رایاولیها راهاندازی کند. همچنین ۱۲ درصد از ثبت نامکنندگان در انتخابات، خانمها هستند. اما نیمی از آرا مربوط به بانوان است که باید بررسی کرد چگونه میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
وی گفت: من پیگیر تغییر ساختار روابط عمومیها هستم و بخشی از آن به نحو مطلوبی جلو رفته که امید است به نتیجه برسد. اما کارها در سازمان امور اداری و استخدامی به دلیل حجم زیاد درخواستها به کندی پیش می رود لذا ممکن است کار مقداری زمان ببرد ولی انجام شدنی است. وزیر کشور مکاتبات لازم را در این رابطه انجام داده و این موضوع در دستور کار است. البته ما وظیفه خود را انجام می دهیم و متناسب با آن، از روابط عمومی ها انتظار داریم که تمام ظرفیتها را فعال کنند و خود را از وضعیت فعلی خارج کنند.
وی با اشاره به انفجار تروریستی در گلزار شهدای کرمان گفت: آشفتگی در اطلاعرسانی شکل گرفت که البته فقط مربوط به این حادثه نبود. سال ۹۶ آییننامه ای برای چگونگی برخورد با شرایط بحرانی تدوین شده بود که در حال بازنگری است. یک مقام مسئول باید مشخص شده و کاری جز اطلاعرسانی انجام ندهد. این مقام هم باید هر نیم ساعت یکبار اطلاعرسانی کند. همه دستگاههای استانی هم تمامی اطلاعات لازم را به دتت این مقام مسئول برسانند. البته ممکن است نیاز باشد در جایی خود دستگاه اطلاعرسانی کند که آن هم باید هماهنگ شده باشد. تعدد در اطلاعرسانی مردم را دچار سردرگمی میکند که با ابلاغیهای حل خواهد شد.
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت وجود پیوست رسانهای در موضوعات مختلف را ضروری دانست و گفت: ابلاغیهای از سوی معاون اول رئیس جمهور اعلام شد که هر مصوبهای که در زندگی مردم اثر دارد، باید پیوست رسانهای داشته باشد که درست آن هم همین است.
انتهای پیام