معصومه آبدار، مسئول انجمن مدرسان سوادرسانه بیرجند در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه وقتی ما نام رسانه را میبریم بیشترین چیزی که در ذهن مخاطب ما متصور میشود وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون و شبکههای اجتماعی است، گفت: در تعریف رسانه به هر چیزی که پیامی را به مخاطب برساند اعم از تابلو، نشانه، صدا، رنگ و بو رسانه میگوییم.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم سوادرسانه را تعریف کنیم یعنی قدرت تحلیل فرد در برابر پیام رسانه، اظهارکرد: قدرت ارزیابی پیامی که دریافت میکند و عدم منفعل بودن او در برابر آن پیام را سواد رسانه میگوییم.
آبدار تصریحکرد: سواد رسانه یعنی داشتن مهارت، فهم و بصیرت لازم و برخورد عاقلانه با داده ها و تبلیغات رسانهایی. پس سواد رسانه یعنی اینکه ابتدا از اهداف صاحب آن رسانه آگاهی لازم داشته باشیم و بدانیم این پیام را با چه اهدافی منتشر کردهاند و بعد از میزان تاثیر پیامهای رسانه بر افکار خود و بر سبک زندگی خود نیز شناخت کافی داشته باشیم، یعنی اولا بدانیم یک پیام رسانهای در ذهن ما چقدر موثر بوده و دوما در رفتار ما چقدر بروز و ظهور کرده است.
مسئول انجمن مدرسان سوادرسانه بیرجند افزود: به صورت خلاصهتر یعنی اینکه ما بتوانیم به درک درستی از فضای رسانهها برسیم و بدانیم چگونه از رسانه و به ویژه فضای مجازی استفاده کنیم و بفهمیم که چه سود و ضرری برای ما دارند و ما را به چه سمت و سویی سوق خواهند داد؟ لذا اگر فردی به این قدرت تحلیل و ارزیابی رسیده باشد میتوانیم بگوییم به سواد رسانه مجهز شده و میتواند در دنیای امروزی که حاکمیت رسانه بر اذهان عمومی حرف اول را میزند گلیم خودش را از آب بکشد. در غیر این صورت بدون داشتن این مولفه قطعا به سمت و سویی خواهد رفت که رسانهای که آن را مصرف میکند برایش برنامهریزی کرده است.
وی با اشاره به اینکه سواد رسانهای چه اهمیتی در زندگی ما دارد، گفت: ما در دنیایی زندگی میکنیم که رشد سریع فناوری و تغییر و تحولات تکنولوژی حیرتانگیز شده و با شتاب بیش از تصور درحال پیشتازی است و شبکه عظیم اینترنت امروزه در دسترس همگان قرار گرفته و میتوانیم بگوییم برای ارتباط گیری با انسانها در رسانه، مرزی برای ما باقی نمانده است و در واقع دهکده جهانی محقق شده است.
آبدار تصریح کرد: فردی که در روستای دورافتاده از مرکز استانی در کشورمان زندگی میکند به راحتی میتواند با مرکز و پایتخت همه کشورهای جهان در ارتباط بوده و یا در جهان امروزی سیر و سفر مجازی داشته باشد و نمونه مدعای ما همین زیارات آنلاین عتبات است که روی یک لینک میزنیم و به صورت زنده کربلای معلی را زیارت و از فیض معنویت آن مستفیض میشویم و یا ارتباطهای تصویری که به راحتی میتوانیم دو نفر یا چندین نفر علیرغم بُعد مسافت بسیار زیاد، همدیگر را ملاقات کرده و با هم در تعامل و گفتگو باشند.
این مدرس سواد رسانه ادامه داد: در فضایی که رسانههای امروزی در زندگی انسانها ایجاد کرده اند، داشتن سواد رسانهای از نان شب هم ضروریتر به نظر میرسد چون همه انسانهای کرهی زمین به یک رسانه متصل هستند و بسیار مهم است که بتوانند بفهمند که این رسانه برای آنها چه برنامهای دارد چون ما گریزی از زیست مجازی نداریم و نیاز داریم در این فضا حضور داشته باشیم.
آبدار بیان کرد: برای مثال دانشآموز بخاطر آموزش، گاها (مثل دوران کرونا) نیاز دارد در فضای مجازی حضور داشته باشد یا دانشجویی که برای تحقیقات خود نیز این نیاز را احساس میکند، اما مهم این است که مراقب بوده و حواسمان کاملا جمع باشد که در مصرف رسانهها و پیامهای رسانهای به ما آسیبی وارد نشود.
مدرس سواد رسانه شهرستان بیرجند در خصوص مواجهه با چالش رسانه، تصریحکرد: ما به نحوه استفاده از رسانه سه نگاه داریم که نگاه اول نگاهی خوش بینانه است، یعنی افراد فقط فرصتها و مزایای رسانه را میبینند و استفاده بدون محدودیت و نظارت را در برنامه زندگی خود داشته و توجهی به آسیبها نمیکنند و موضع این اشخاص در رویکرد نسبت به حال و آینده خوش خیالی است. با این نگاه موضع فرد نسبت به رسانه منفعل می شود و تاثیرپذیری او را از رسانه قوی می کند.
وی افزود: نگرش بدبینانه به رسانه نگاه دوم است که افراد فقط تهدیدات و آسیبهای فضای رسانه را در نظر بگیرند و دچار رسانه هراسی شوند که این نگاه نیز باعث قرنطینه کردن و عقب ماندن از شتاب فناوری روز خواهد شد اما نگاه سوم واقع بینانه است که بهترین نگرش در چالش مواجهه با رسانه بوده و در این نگاه فرد هم فرصتها، مزایا، آسیبها و تهدیدات را با هم در نظر گرفته و کاربری رسانه خود را محدود و مشروط کرده و قدرت تحلیلی و ارزیابی دارد.
انتهای پیام