عباس سلطانیان در گردهمایی مدیران متوسطه مدارس نواحی چهارگانه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه که امروز (۲۰ دیماه) در ناحیه ۴ اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات در آموزش و پرورش زیاد است و سالها است که این مشکلات وجود دارند. مقم معظم رهبری در ارتباط با کار جهادی چند کلیدواژه دارند؛ ایشان میفرمایند موانع کوچک را بزرگ نبینید، مانع وجود دارد اما باید از آن عبور کرد، ایستادن و سکون ممنوع است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: مسیر کاملا مشخص است. مگر میشود در دوره مدیریت، آرمانها، اهداف و ماموریتها را فراموش کرد. مهمترین کاری که باید انجام داد این است که باید برنامهمحور باشیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکانات محدود اما اهداف بزرگ است، گفت: باید درست فکر و برنامهریزی کرد. دفتر آموزش متوسطه ۱۸ برنامه کلی دارد که طبیعتا برای همه مدارس نیست. حوزه آموزش متوسطه، ماموریت تحقق برنامههای کلان را در کشور دارد. اولویت، توسعه عدالت در دسترسی به فرصتهای آموزشی است و دانشآموزان در هر جای کشور باید دسترسی به فرصت آموزش داشته باشند.
سلطانیان گفت: کیفیتبخشی به آموزش و کاهش افت تحصیلی از دیگر اولویتها و یک دغدغه ملی است. از آموزش در فضای مجازی آسیب دیدیم و این آسیب در یکی دو سال قابل برطرف شدن نیست و باید سالها تلاش کنیم که آن را جبران کنیم.
وی با تاکید بر بهبود فرآیند هدایت تحصیلی افزود: به هزار و یک دلیل، مهمترین کار مدیران کیفیتبخشی به فرآیند هدایت تحصیلی است. ما مدرسه را یک ساختار مدیریتی میبینیم و ارکان مدرسه باید ارتقا یابد تا خروجی خوبی داشته باشیم.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توسعه مهارتهای علمی و پژوهشی، گفت: مدرسه نماد همبستگی ملی در تربیت نسلی است که در آینده سکان هدایت کشور را به دست میگیرد. کار ما باارزشترین کار در کشور و تبدیل منابع انسانی به سرمایه انسانی است. مهمترین سرمایه کشور در اختیار ما است و ما آینده کشور را میسازیم و رقم میزنیم.
وی عنوان کرد: برنامه جامع نظارت و ارزشیابی گفت: اگر نظارت نباشد خبری از کار موثر نخواهد بود. امروز، حکمرانی و مدیریت مبتنی بر تحلیل داده است و این کار مرتبط با نظارت و آگاهی است. اگر بخواهیم مدیریت خوبی داشته باشیم ابتدا باید وضع موجود را بشناسیم و برای هر آسیب راهکار پیدا کنیم.
سلطانیان گفت: در گذشته تنها محیط یادگیری، مدرسه و کلاس درس بود اما امروز این تفکر بسیار قدیمی است و مدرسه یکی از محیطهای یادگیری است. کار معلم و مدیر مدرسه خلق موقعیتهای یادگیری است و شما باید مرزهای مدرسه و جامعه را بشکنید.
وی باید تاکید بر اهمیت برنامهریزیمحوری در آموزش و پرورش خطاب به مدیران مدارس بیان کرد: مدیریت مدرسه یکی از سختترین کارها و شغلی تمام حرفهای است. برای اینکه از پس این شغل بر بیایید حتما باید بدانید که اسناد بالادستی چیست. خیلی اوقات اسناد بالادستی کنار گذاشته و کار دیگری انجام میشود که در جهت ماموریت ما نیست.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای آموزش متوسطه گفت: باید مطابق برنامه سالانه عمل کنیم. داشتن برنامه برای همه واجب است و برنامه سالانه، به نظم فکری مدیریت مدرسه کمک میکند و بدون تفکر و مطالعه نباید کاری انجام داد.
سلطانیان خطاب به مدیران آموزش متوسطه، عنوان کرد: باید از فعالیتهای نمایشی پرهیز کرد؛ اهل کندروی و تندروی در کار نباشید. مهمترین آفت مدیریت، فراموش کردن ماموریت اصلی است.
وی ادامه داد: دانشآموزان را باید برای زندگی در آینده بهتر تربیت کنیم. گاهی خانواده نمیداند که فرزند دچار مشکل است و باید والدین را آگاه کرد.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزش گفت: امسال پنجمین کارنامه مدیران کل صادر شد؛ هیچ استانی را با دیگری مقایسه نمیکنیم و در این کارنامه، عملکرد پنج ساله استانی مشخص میشود. یکی از برنامههای مهم، کلاسهای فوق برنامه و اصلیترین برنامه، هدایت تحصیلی است.
وی افزود: خدمات راهنمایی و مشاوره باید از ابتدایی تا پایان متوسطه ارائه شود با وجود اینکه وزارت آموزش و پرورش تلاشهای بسیار خوبی انجام داده اما در حوزه مشاور کمبود داریم. تا سال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ مشاور مدرسه وجود داشت اما ما ۴۳ هزار مشاور نیاز داریم. در برخی دبیرستانها مشاور داریم اما تعداد مشاوران طبیعتا با حجم نیازها و تعداد دانشآموزان متناسب نیست و این موضوع در اولویت است.
سلطانیان گفت: در بهمنماه و اوایل اسفندماه مجددا آزمون استخدامی ماده ۲۸ برگزار خواهد شد و تنها در دوره متوسطه، حدود ۲۵ هزار نیروی جدید جذب میشوند و برنامه خوبی نیز برای جذب مشاور برای دوره دوم متوسطه وجود دارد.
وی با تاکید بر اهمیت هدایت تحصیلی گفت: موضع نباید منفعلانه باشد. عملکرد خوزستان در توسعه متوازن رشتهها بسیار خوب بود و قطعا در چند سال آینده تغییرات در امتحانات نهایی مشخص خواهد شد. تلاش بر این بود که دانشآموزان به سوی شاخه فنی و هنرستانها سوق داده شوند. یکی از مشکلات در استان خوزستان، بالا بودن تعداد دانشآموزان شاخه نظری و تناسب نداشتن تعداد دانشآموزان و نیروی انسانی بود و تراکم بالا در کلاسها، این مساله را نشان میدهد.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: توسعه رشته ریاضی و فیزیک، اولویت وزارت آموزش و پرورش و تاکید رهبری نیز بر علوم پایه است. در سال ۱۴۰۱ وضعیت جذب دانشآموز در رشته ریاضی و فیزیک ۸.۵۱ درصد بود که در سال بعد به ۹.۶۵ درصد رسید اما هدفگذاری برای استان خوزستان ۱۱.۳ درصد است و در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به ۱۰.۸۰ رسیده است.
وی عنوان کرد: بیشترین پشت کنکوریها در رشته تجربی است و بچهها در حال آسیب دیدن هستند که باید به آن توجه کرد. یکی از چالشهای خوزستان، تعداد بالای دانشآموزان در رشته علوم انسانی است که همچنان در سطح کشور دارای یکی از بیشترین تعداد دانشآموزان در این رشته است و استان خوزستان کشش این تعداد از دانشآموزان در این رشته را ندارد.
انتهای پیام