سید امیر حسین مدنی در گفتوگو با ایسنا، در تشریح طرح های ملی که با مشارکت دولت و گروههای مردمی ذیل شورایعالی جهاد سازندگی در قالب جهاد تولید، جهاد پیشرفت منطقه ای، جهاد خدمت رسانی، نوآوری اجتماعی، جهاد تبیین و جهاد فرهنگی انجام می شود، گفت: طرح ملی «روایت دختران ایرانی (ردا)» با رویکرد ارتقای سواد رسانه ای بانوان و دختران در مقابله با جنگ ترکیبی با کمک ۲ هزار گروه فعال کشوری در حوزه نوجوان، یکی از ۱۶ طرح ملی مشارکتی دولت و گروههای مردمی است. همچنین طرح «شهید اسداللهی مداخله مردمی در کاهش آمار روستاهای مبداء حاشیه نشینی» در ۳۴۶ محله حاشیه حاد و بحرانی کشور با کمک حدود ۶ هزار نفر پیشران مردمی، الگوی مردمی سازی نظام تربیت در حکمرانی (جبهه سازی و به میدان آوردن ظرفیت های مردمی در عرصه تعلیم و تربیت با مشارکت گروههای جهادی حوزه تربیت)، اجرایی خواهد شد.
وی افزود: برنامه جامع تحول و تعالی اجتماعی مسجد با تأکید بر نقش امامان محله در توسعه و تعالی اجتماعی و کاهش آسیبهای اجتماعی در ۶۰۰ روستای هدف با مشارکت یکهزار طلبه (امام محله) و ۲۰ هزار داوطلب مردمی و جهادی در یکهزار نقطه روستایی و حاشیه شهر و نشان ملی والی(زمینه سازی رصد و شناسایی فعالیتهای مردمی عرصه رفع فقر و محرومیت در سراسر کشور و رونمایی از سامانه ثبت نام جایزه والی) انجام می شود.
وی با اشاره به بسته ۱۲ هزار میلیاردی حاصل مشارکت دولت با مجموعههای مردمی اظهار کرد: این بسته حمایتی و مشارکتی در زمینه های فناوری و نوآوری، (۲ همت) در زمینه طرحهای خلاق، نوآورانه و دانش بنیان اقتصادی، (۶ همت) مرتبط با تولید و زیر ساخت تولید اقتصاد خرد روستایی، احیای واحدهای راکد و نیمه راکد، طرحهای اقتصاد دریا و آبزی پروری و توسعه صنایع فرهنگی و اجتماعی و زیربنایی، (۳ همت) برای راه، آب و حمل و نقل روستایی و فرهنگی اجتماعی و ( یک همت) نیز در راستای احیای آداب و رسوم روستایی، رفع آسیبهای اجتماعی و حاشیه نشینی، جشنواره نشان والی و جهاد تبیین است که در قالب طرح های ملی مشارکتی دولت و گروههای مردمی اجرایی خواهد شد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در بخش دیگری از صحبت های خود تعداد بازارچه های روستایی فعال شده و بازارچه های در دست احداث و شیوه جانمایی آنها در کشور گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی مقرر شده است تعداد ۵۵۰ بازارچه فروش محصولات روستایی در مسیرهای پر تردد جاده ای احداث و فعال شود و در این زمینه نیز جلسات هماهنگی با دستگاههای مرتبط برگزار شده است.
به گفته مدنی، در مرحله اول با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و انجمن مجتمع های خدماتی بین راهی مقرر شد ظرفیتهای موجود در مجتمع های بین راهی که امکان واگذاری غرفه برای فروش محصولات روستایی دارند شناسایی و معرفی شود تا در اختیار روستائیان و فعالان اقتصادی حوزه روستاهای مجاور مجتمع ها برای عرضه و فروش محصولات قرار گیرد.
وی افزود: در این زمینه تعداد ۷۰ مجتمع خدماتی آمادگی اختصاص غرفه برای فروش محصولات را ارائه کردهاند و موضوع در حال هماهنگی و معرفی این غرفهها به روستائیان است. در مرحله دوم نیز برای احداث بازارچه های فروش محصولات روستایی در مسیرهای جاده ای با هماهنگی و همکاری استانداریهای سراسر کشور نقاط مستعد و مورد نظر استانها برای احداث این بازارچهها شناسایی و تعیین شده است که پس از تایید فنی محل استقرار آنها از سوی دستگاه های ذیربط عملیات واگذاری و احداث مجتمع ها آغاز خواهد شد.
وی اظهار کرد: اولویت معاونت توسعه روستایی واگذاری و اجرای پروژه ها، تعاونیها و اتحادیه های تعاونی روستایی، تعاونی های دهیاران، تشکلهای مردمی متشکل از افراد و ساکنان روستاهای همجوار محل احداث بازارچه ها و نهایتا سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله مجتمع های خدماتی - رفاهی بین راهی، خواهد بود.
مدنی در تشریح سرنوشت روند تدوین اطلس محرومیت در روستاهای کشور نیز گفت: اطلس دهستان های واقع در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور در سال ۱۳۸۸ به تصویب هیئت دولت رسید. در سال ۱۴۰۱ نیز بحث مناطق کمتر توسعه یافته در کمیسیون زیربنایی دولت (توسط سازمان برنامه و بودجه کشور) مطرح شد که می بایست در هیئت دولت به تصویب برسد.
انتهای پیام