فروتنان یا متکبران فکری؛ علم به کدام گروه نیاز بیشتر دارد؟

نتایج تحقیق کنونی نشان می‌دهد افرادی که به توانایی‌های فکری خود اطمینان دارند، ضریب هوشی تحصیلی بالاتری نیز دارند.

به نقل از سایکولوژی، کسانی که اعتماد به نفس هم مرز با تکبر دارند در آزمون‌های تحصیلی بهتر عمل می‌کنند. افرادی که ضریب هوشی بالاتری دارند با جملاتی مانند «من معتقدم که ایده‌های خودم برتر از دیگران است» موافق هستند.

افراد متکبر از لحاظ فکری تمایل دارند که در نظر دیگران به‌عنوان رهبر گروه و برون‌گرا دیده شوند.

نتایج این تحقیق نشان داد افراد متکبر فکری در مرکز توجه قرار می‌گیرند همچنین در آزمون‌ها نمره بالاتری کسب می‌کنند.

از طرف دیگر، متکبران فکری مانند همسالان خود که فروتن‌ هستند، مورد پسند نیستند.

پروفسور ود سی روات، یکی از محققان این تحقیق اظهار کرد احتمال این است، افرادی که خود را از نظر فکری بالاتر می‌دانند، با این تصور هستند که خودشان بهتر می‌دانند و این مورد به افزایش عملکرد تحصیلی منجر می‌شود.

این نتایج حاصل بررسی بیش از ۱۰۰ دانشجو است.

محققان معتقدند فروتنی فکری با نتایج بهتر در درس مرتبط است با این حال، این متکبران فکری بودند که بهترین امتیازها را گرفتند.

دکتر بنجامین آر. میگر، محقق ارشد این تحقیق همچنان فکر می‌کند که فروتنی یک ویژگی حیاتی است.

وی افزود: فروتنی فکری مهم است، ضرورت آن نه تنها برای علم، بلکه به‌طور کلی برای یادگیری است  و این در کلاس درس، محیط کاری و در هر کجا صدق می‌کند. برای یادگیری چیزهای جدید ابتدا باید نادانی خود را بپذیرید.

مردم به وضوح از نظر تمایل به انجام کاری متفاوت هستند اما این تمایل برای یادگیری، تغییر نظر و ارزش گذاشتن به نظر دیگران واقعا مورد نیاز است تا افراد و گروه‌ها توسعه یابند و رشد کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه تحقیقات شخصیت (Research in Personality ) منتشرشده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402101913691
  • خبرنگار : 50072