حجتالاسلام محمد قطبی با اشاره به هدف رویداد ملّی «رشدآوند» مبنی بر تقویت پیوند میان خانه، مدرسه و مسجد اظهار کرد: این سه نهاد، نقش اصلی را در تربیت و جامعهپذیری دینی انسانها ایفا میکنند؛ مسجد به مثابه خاستگاه فعالیتهای مذهبی، مدرسه به مثابه میدان فراگیری علم و دانش و فناوری و خانه به مثابه بستر اصلی زندگی و رشد و شکوفایی انسان. اگر این سه ضلع رشدپذیری و جامعهپذیری انسانها با یکدیگر در تعامل باشند، قطعاً آوردههای خوبی برای جامعه خواهد داشت و ثمرات مفید و مؤثری در حوزههای تربیتی، انسانی، اخلاقی و اجتماعی فراهم خواهد کرد.
وی افزود: به نظر میرسد این هدف بسیار دقیق، آگاهانه و هوشمندانه انتخاب شده که سه رکن اصلی تربیت انسان را به هم مرتبط و فعالیتهایی را شناسایی و حمایت کنیم که حلقه واسط بین این سه رکن هستند.
مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق ادامه داد: فراخوان رویداد ملّی «رشدآوند» در سطح ملی منتشر و در رسانههای گوناگون اطلاعرسانی شد. استقبال از رویداد نیز مطلوب بوده، با توجه به اینکه در حال حاضر رویدادهای گوناگونی در سطح کشور در حال اجراست و مشارکت افراد در چند رویداد بهطور همزمان شاید مؤثر نباشد. اینکه تاکنون نزدیک به ۲۰۰ ایده در این رویداد ثبت شده، با توجه به اعلام آمادگی افراد مطمئنا بیشتر خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که ایدههای ارسالی هم خلاقانه و هم با توجه به سه رکن اصلی که به آنها اشاره شد، طراحی شده باشند و پس از داوری نیز طرحها و ایدههای برتر در قالب کتاب و مستندات ویدئویی و رسانهای معرفی شوند.
به گفته قطبی، لازم است از طرحهایی که در منطقه کوچکی اجرا شده و ضریب توفیق و تأثیرگذاری فراوانی داشتهاند نیز حمایت شود تا به سطح کشور تعمیم پیدا کنند و پهنه گستردهتری به دست آورند، بهویژه در مدارس که شبکه یکپارچه کشوری دارند و میتوانند مبدأ تکثیر این ایدهها باشند. وزارت آموزش و پرورش یکی از ارکان برگزاری این رویداد است و میتواند این ظرفیت را ایجاد کند که طرحهای موفق در سطح جامعه توسعه یابد.
وی یادآور شد: به نظر میرسد نسبت به خانواده که اصلیترین رکن تربیتی انسان در میان سه نهاد یاد شده است، توجه لازم وجود ندارد و متأسفانه از کمک ایدهوارانه به خانوادهها غفلت کردهایم. خانوادهها خود بعضاً ابتکار عمل دارند و یکسری دریافتهای مبتنی بر دانش، مهارت و تجربه نیز در پیرامون آنها شکل میگیرد، ولی ایدهها و مدلهایی که بتواند دستیار خانواده باشد و به آن کمک کند تا در زمینه رشد و شکوفایی و تربیت فرزندان خود موفقیت بیشتری به دست آورد، کمتر توجه شده است. عرصه آموزش و تعلیم و تربیت به نسبت خودش کمی رشد کرده، هر چند با ضعفهایی مواجه است و به تحولات جدیتری نیاز دارد. در خصوص مساجد نیز با توجه به اینکه گردانندگان آنها از نخبگان و خبرگان جامعه هستند، اگرچه بهصورت محلی فعالیت میکنند، ولی ابتکارات خوبی داشتهاند و ورود مجامعی مانند کانونهای فرهنگی و پایگاههای بسیج به مساجد، رونق و خلاقیت افزونتری ایجاد کرده، ولی خانواده از همه اینها محروم است و کسی به فکر این نیست که طرحها و ایدههای خلاقانه و نوآورانه در اختیار خانوادهها قرار گیرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان،حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: بهندرت کارهای خوبی انجام شده، ولی لازم است بیش از اینها به الگوهای نوآورانه و مفید برای خانوادهها توجه شود. خانواده نیز طیف وسیعی را شامل میشود؛ بنابراین لازم است که مدلها و روشهای ارتقابخش و فعالی برای خانوادهها پیشبینی شود، بهویژه با جهتگیری ایجاد تعامل میان خانواده و مسجد، خانواده و مدرسه و یا هر سه که به نوآوری و ابداع نیاز دارد. امیدوارم زمینهای که رویداد ملّی «رشدآوند» فراهم کرده است، موجب شود تا طرحها و ایدههای خوبی ثبت شود، توسعه و تکثیر پیدا کند و ثمرات خوبی در جامعه به وجود آورد. از همه برگزارکنندگان رویداد نیز تشکر میکنم.
یادآور میشود، رویداد ملّی «رشدآوند» فرصتی برای گردآوری، ارزیابی و معرفی ایدههای مرتبط با تقویت تعامل خانواده، مسجد و مدرسه است که به همت خانه فناوریهای فرهنگی، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار میشود. علاقهمندان برای ثبت ایده میتوانند تا پایان دیماه ۱۴۰۲ به نشانی اینترنتی m۸r.ir/kariz۴۰ مراجعه کنند.
انتهای پیام