مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور تاکید کرد

مشارکت ناکافی زنان و دختران در روند پیشرفت کشور

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور با تاکید بر اینکه باوجود دانش ظرفیت و پتانسیل بالا زنان و دختران در پیشرفت کشور مشارکت ناکافی دارند، گفت: باید منظومه‌ای هویتی از شاخص‌ها برای زنان و دختران جامعه خود تدوین کنیم.

به گزارش ایسنا، زینب اختری در نخستین جشنواره تجلیل از حکمرانان زن که در مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد، با طرح این سوال که ما در حال حاضر در کجای نظم جهانی قرار داریم، گفت: در واقع ما در جایی هستیم که نظام بین‌المللی می‌خواهد خود را هدف و راس قرار بدهد؛ اما بعد از سال ۵۴ امام زیرساخت‌های فکری را به هم ریخت و نه تنها اعتباری را برای نظام‌های غربی قائل نشد؛ بلکه ایدئولوژی اسلام را مطرح کرد؛ بطوری که ما در حال حاضر مدعی نظم نوین جهانی جدیدی شدیم و گفتمان انقلاب کلا می‌خواهد نه تنها غرب را از مرکز به حاشیه بکشاند؛ بلکه پیرامون زدایی کند و به جای آن ایده یکدلی، انسجام روانی و تربیتی را برای انسان‌ها قائل شد.

مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور با تاکید بر اینکه گفتمان اسلام و انقلاب با دیپلماسی فعال شد، گفت: ما در حال حاضر از حکمرانی زنان صحبت می‌کنیم و در یک نگاه جایگاه بالایی را برای زنان قائلیم و معتقدیم باید از این ظرفیت بالقوه به درستی استفاده شود.

اختری همچنین با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب زنان را پیشران و پشتیبان می‌داند، خاطرنشان کرد: در ادبیات بین‌المللی علی رغم اینکه حرف از آزادی زنان می‌زنند؛ اما همواره این قشر را به عنوان یک قشر آسیب پذیر معرفی می‌کند. این در حالی است که در حکمرانی و اسلام جایگاه جنسیت یک جایگاه درجه دوم است و نگاه اول به انسان و انسانیت مطرح می‌شود و ممکن است بخش جنسیت و کارکردهایی که باید تعریف شود، جنسیت معنا پیدا می‌کند.

وی به مهمترین چالش‌های اصلی زنان اشاره کرد و گفت: اولین چالش ما در این زمینه به امر منزلت و کرامت بخشی بانوان در جامعه مطرح می‌شود؛ بطوری که هنوز منظومه شاخص‌هایی که باید برای زنان باشد را تعریف نکردیم. اگرچه هر بخشی با نگاه خود به این شاخص‌ها اشاره کرده‌اند؛ اما هنوز به منظومه هویتی دختران و بانوان نرسیدیم.

اختری کمبود آگاهی والدین را نیز از دیگر چالش‌های حوزه بانوان عنوان کرد و گفت: ما متاسفانه امر تربیت را به کل از خانواده گرفتیم و به دستگاه دیگری که خود با چالش‌هایی مواجه است واگذار کردیم. به این معنی است که تربیت را به تعلیم واگذار کردیم. در حالی که خود کسانی که متولیان امر تربیت شدند الان نیازمند تربیت هستند و ما تجربه تلخ عدم هویت بخشی و هویت زدایی را در اتفاقات سال گذشته مشاهده نمودیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: احساس نارضایتی نسبی دختران و بانوان نسبت به حقوق و مسئولیت‌های خود از دیگر چالش‌های این حوزه است که باید تبیین درستی در این زمینه صورت بگیرد و اگر هم در قوانین مدنی ضعف‌هایی داریم این ضعف‌ها برطرف شود.

اختری با بیان اینکه علی رغم دانش، ظرفیت و پتانسیل بالا زنان و دختران در پیشرفت کشور مشارکت کافی ندارند تاکید کرد: کاهش کارکرد خانواده در جامعه از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و باید به تحکیم بنیان خانواده بپردازیم.

وی همچنین در پایان از کاهش فرزندآوری به عنوان چالش دیگر این حوزه دانست و گفت: متاسفانه ارزشمندی فرزندآوری در جامعه کاهش یافته است و ما باید جایگاهی که اسلام برای مادران ما دارد را تکریم ببخشیم؛ ضمن اینکه مشکلات اقتصادی و هزینه‌های بالای فرزندآوری در این زمینه موثر است و حتی ممکن است منجر به سقط جنین شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402101812853
  • خبرنگار : 71567