به گزارش ایسنا، سیامک ره پیک امشب در یک گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات های اجرایی و نظارت، اظهار کرد: طبق قانون کسانی که در هیات اجرایی تایید صلاحیت نشدند، حق اعتراض به هیات نظارت داشتند. این هیات هم طبق قانون صلاحیت همه داوطلبان چه آنها که تایید شد چه تایید نشده اند یا عدم احراز گرفته اند، را بررسی کرد. صلاحیت ۲۱ هزار نفر در ۵۰ روز بررسی شد و ۱۴ دی نتایج به فرمانداری ها و وزارت کشور و ۱۵ دی نتایج به داوطلبان اعلام شد.
وی افزود: از امروز ۱۷ دی سه روز فرصت اعتراض به نتایج بررسی هیات های نظارت شروع شد و تا ۱۹ دی ادامه می یابد. امروز حدود ۳ هزار نفر اعتراض خود را ثبت کرده اند. حدود یک ماه شورای نگهبان فرصت بررسی این اعتراضات را دارد.
ره پیک درباره احرار نشدن صلاحیت برخی داوطلبان گفت: عدم احراز صلاحیت یک قسمی در کنار تایید و عدم تایید است و عدم احراز صلاحیت در قانون فعلی وجود دارد. در این دوره صلاحیت ۲۱ هزار نفر بررسی شد. در دوره قبل این تعداد ۱۶ هزار نفر بود. مرحله پیش ثبت نام که الکترونیکی بود، ورود ابتدایی و آسان بود و همین الکترونیکی بودن ثبت نام را راحت تر کرد و تعداد ثبت نامها بیشتر شد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در همین قانون جدید انتخابات تلاش شده که مهلت بررسی صلاحیت ها بیشتر شود که نکته خوبی بود اما در خود قانون جدید انتخابات سه قسم تایید، عدم تایید و عدم احراز صلاحیت وجود دارد. در مورد عدم احراز مثلا برخی افرادی هستند که اطلاعات کامل نداده اند یا اطلاعات کاملی از آنها وجود ندارد و هیات نظارت نتوانسته اطلاعاتی برای بررسی پیدا کند. مثلا آدرسی داده شده که افراد وقتی برای بررسی مراجعه کرده اند، چنین فردی در این محل وجود نداشته است. در این موارد نمی شود شرایط احراز شود. اگر زمان خیلی موسع باشد شاید بتوان عدم احراز کمتر شود.
ره پیک تاکید کرد: اگر مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام را قوی اجرا کنیم، سهم بسیار موثری در کاهش عدم احراز صلاحیت خواهد داشت. باید تلاش شود موارد عدم احراز کاهش یابد که در این دوره در این زمینه شرایط بهتری نسبت به دوره قبلی داریم.
وی همچنین افزود: شورای نگهبان در این مرحله به اعتراض داوطلبان رسیدگی می کند. در قانون این مرحله، آخرین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان است.
ره پیک درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان بیان کرد: معنای نظارت استصوابی این است که ناظر در فرآیند نظارت اگر مشکلی دید بتواند راجع به آن اظهار نظر کند و تصمیم بگیرد و این را موکول به کس دیگری نکند حالا در مقابلش مثلا نظارت استدلایی یا اطلاعی میگویند که گاهی اوقات ناظر، شأنش این است که اگر مسئلهای دید این را اعلام کند.
وی افزود: اصل نظارت استصوابی یک امر اجتناب ناپذیر است حال اسمش هرچه میخواهد باشد این مثلا در یک امر تصمیم گیری مثل همین انتخابات که بالاخره باید تصمیم گرفت، ممکن است این نظارت تحت عنوان نظارت استصوابی یا موثر یا هر نظارتی مثلا در اختیار یک کمیسیونی باشد، مثلا داخل مجلس یا قوه قضائیه باشد. در بعضی از کشورها قوه قضائیه حرف آخر را میزند، این امر اجتناب ناپذیر است یعنی ما نمیتوانیم بگوییم که اصل نظارت استصوابی نباشد، این اصلا امکان ندارد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: نظارت استصوابی براساس قانون اساسی و تفصیل شورای نگهبان و قوانین عادی برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است. شورای نگهبان تفسیر کرده که این نظارت، نظارت عام، فراگیر و استصوابی است که حالا این عبارت در قانون عادی هم آمده است. قوانین انتخابات این عبارت آمده که شورای نگهبان نظارتش عام و مربوط به همه مراحل است. اگر مثلاً فرض کنیم قانون اساسی این نظارت را به شورای نگهبان نمیداد خوب چه کار میکردیم؟ مثلاً به قوه قضاییه میداد خوب او باید انجام میداد و دیگر شورای نگهبان مدعی نبود. الان چون به شورای نگهبان محول شده، دارد رسیدگی میکند و این هم قابل توجه است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان خود را مکلف به اعلام دلیل رد صلاحیت و شنیدن دفاعیات داوطلبان رد شده میداند؟ تصریح کرد:
بله، اصل این تکلیف که وجود دارد. استماع نظرات و توضیحات در هیئتهای استانی و در خود ستاد شورای نگهبان اتفاق افتاده است. ما الان سامانهای برای اعتراض در همان مرحله قبل و مرحله فعلی داریم که افراد در آن سامانه وارد میشوند و آن جا اعتراض میکنند. آن جا صفحهای باز میشود که میتوانند توضیحات خودشان را بدهند حتی میتوانند اسنادی را بارگذاری کنند مثلاً سندی دارند که مثبت صلاحیت است آن را بارگذاری کنند و حتی این پیشبینی شده که آنجا اظهار کنند که مثلاً تلفنی میخواهند با یک کارشناس صحبت کنند یا میخواهند ملاقات داشته باشند.
ره پیک ادامه داد: بعضی از افراد ممکن بگویند که حالا ما نتوانستیم ملاقات کنیم که ما این را قبول میکنیم البته اگر به استانها مراجعه میکردند، قاعدتا امکان ملاقات بیشتر وجود داشت، حتی ما در ستاد این را پیش بینی کردیم تعداد قابل توجهی هم، هم مدارک بارگذاری کردند، هم تلفنی با ایشان صحبت شده است و هم ملاقات کردند و اینها ثبت و ضبط شده است، البته ممکن است بعضی حالا یا فرصت نبوده است یا توفیق پیدا نشده است که ملاقات صورت نگیرد. خوب اینها هم هست، اما این تکلیف اصلش درست است، قانونی است و ما تا جایی که ممکن است باید به این تکلیف را عمل بکنیم و در همین دوره هم حتما این کار را ان شاءالله انجام خواهیم داد با حدود فرصت و امکاناتی که هست.
وی در خصوص ردصلاحیت بیست و شش نفر از نمایندگان مجلس فعلی، تصریح کرد: بالاخره حتما آن شرایطی که باید داشته باشند، نداشتند و به نظر من باید تمکین کنند از این رای.
رهپیک گفت: میزان حال افراد است و شرایط عملکرد فعلی شان ملاک است، اگر چهار سال قبل در یک مقطعی تایید یا به نحوی قبول شده اند، عملکرد کنونی شان مهم است. شاید واقعا آن شایستگی که به درد مردم ایران بخورد را نداشتند که رد صلاحیت شده اند. علت این است آنطور که باید صلاحیت شان را در دورههای قبلی ثابت نکردند و آنطور که مردم و ملت ایران میخواستند نبودند. کسی که واقعا از درد دل مردم خبر ندارد و میخواهد خودش را به یک مقامی برساند، شایسته حضور در مجلس نیست.
وی خاطرنشان کرد: ما قاعده ای داریم که اینگونه است که در گذشته کسی صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفته و تایید یا رد شده است و اگر در ادوار بعد همین افراد شرکت کردند و در تغییری در وضعیت پرونده و مستندات صورت نگرفته است، همان حکم قبلی جاری میشود. یعنی اگر کسی که در گذشته تایید صلاحیت شده است و در دوره بعد انتخاباتی شرکت کرده است و اتفاقی برایش نیفتاده باشد، به همان حکم سابق، حکم می کنیم. این قاعده هم درباره افراد ردصلاحیت شده وجود دارد و اگر شرایط این افراد برای انتخابات بعد تغییر نکرده باشد، حکم قبلی درباره او داده می شود.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اگر دلیل یا مستندی برای عدم تایید صلاحیت کسانی که تاکنون تایید شدند پیدا بشود، شورای نگهبان طبق قانون این اختیار را دارد که بررسی را انجام دهد. آن جا یک فرصت محدود دو سه روزه وجود دارد که آن شخص بتواند دفاعیات خودش را انجام بدهد، چون به او گفته اند که تایید بوده است و حالا تایید نیست.
ره پیک در پاسخ به این پرسش که رد اعتبار نامه برای شما به عنوان یک مبنا یا سند در بررسی صلاحیت در نظر گرفته میشود؟ گفت: رد اعتبار نامه فی نفسه نه، چون آن یک تشخیصی است که در مجلس اتفاق میافتد اما اگر رد اعتبارنامه مستند به اسنادی باشد که آن اسناد در اختیار شورای نگهبان قرار بگیرد، آن اسناد مورد بررسی قرار می گیرد. ولی ما جستجو نمیکنیم که مثلا با چه مبنایی اعتبارنامه در مجلس رد شده است. ما نمی گوییم اگر کسی اعتبارنامه اش رد شده است بنابراین ما باید لزوما او را ردصلاحیت کنیم. اما اگر مستندی وجود داشته باشد که بشود به آن توجه کرد، باید به آن توجه میکنیم.
انتهای پیام