صنایع دستی را میتوان از قدیمیترین هنرهای رایج در سرزمین ایران دانست که قدمت آن به بیش از 5000 سال میرسد. زمانی که ساکنین این کشور بهوسیله چوب و سنگ ابزار مورد نیازشان را میساختند تا امروز که صنایع دستی ایران به دلیل طراحی خاص جزو گرانترین کالاهای لوکس در جهان بهحساب میآید. بررسیها نشان میدهد ایران از نظر تنوع صنایع دستی در جهان جزو 3 تولید کننده برتر صنایع دستی محسوب میشود. ایران پس از هند و چین مقام سوم در این صنعت را به خود اختصاص داده است.
در چهاردهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی که طی روزهای 13 تا 16 دیماه در شیراز برگزار شد و تا ساعت 22 شب گذشته نیز در شیراز ادامه داشت، دو سالن سرو و بهار محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی فارس به این هنرهای سنتی اختصاص یافت و حضور علاقهمندان برای بازدید از این هنرها هم مناسب بود. در همین راستا نگاهی به هنرهایی که در این نمایشگاه از استانهای مختلف کشورمان ارائه شد، داریم.
آذربایجان شرقی
مسئول غرفه صنایعدستی استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا گفت: صنایعدستی معروف این استان سفال سرامیک است و کارهایی را جهت فروش و بازدید به چهاردهمین نمایشگاه صنایعدستی آوردیم.
سمیره فرهنگ آذر افزود: یکی از معضلاتی که این نمایشگاه داشت فروش محصولاتمان بود و باید گفت حتی خرج سفر و بار هم نتوانستیم به دست آوریم.
وی با تصریح اینکه اطلاعرسانی سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس و چهاردهمین نمایشگاه صنایعدستی بسیار ضعیف بود، یادآور شد: متأسفانه تبلیغات در سطح شهر بسیار ضعیف بود و ما حتی یک بنر از این نمایشگاه را در مرکز شهر شیراز شاهد نبودیم.
تبریز
مسئول غرفه صنایعدستی تبریز نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه یکی از محصولات معروف شهرستان تبریز، ورنی نام دارد که یک نوع گلیم دستدوز شهرستان تبریز بهحساب میرود، افزود: ورنه نوعی فرش است که به دست بانوان و بعضی مردان بافته میشود.
محمد آقایی با بیان اینکه متأسفانه قدرت خرید مردم بهشدت پایین آمده است و توان خرید را ندارند، گفت: همچنین متأسفانه به دلیل اینکه نقدینگی کم شده است، بافنده ما هم کاهش پیدا کرده است.
چهارمحال بختیاری
مسئول غرفه صنایعدستی چهارمحال بختیاری نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه محصولات صنایعدستی این استان شامل فرش، نمد، گلیم و قفلسازی سنتی است، افزود: یکی از شاخصترین و معروفترین سوغات استان چهارمحال بختیاری قفلسازی سنتی است که این هنر ثبت جهانی شده است.
مسیب بهرامی ادامه داد: عشیرههای استان چهارمحال بختیاری و اکثر بانوان این استان به فرشبافی مشغول هستند.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه در این نمایشگاه با مشکل فروش مواجه بودیم، تصریح کرد: بازدید خوبی داشتیم؛ اما وضعیت اقتصادی بهگونهای است که مردم قدرت خرید ندارند.
اصفهان
مسئول غرفه صنایع دستی اصفهان هم در گفتوگو با ایسنا گفت: اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است و دارای صنایع دستی مختلفی همچون مس خاتم، مس فیروزه، تراشه الماس، مینا کاری و... است.
محمد برهانی با بیان اینکه امسال برخلاف سال گذشته هیچگونه فروشی نداشتیم، بیان کرد: واقعاً جای تعجب است که ما در این نمایشگاه یکدهم هم فروش نداشتیم.
وی اضافه کرد: بزرگترین نقطهضعف این نمایشگاه اطلاعرسانی بود. وقتی یک شهر جهت برگزاری چنین نمایشگاهی دعوت میکند باید ادارهکل میراثفرهنگی، شهرداری آن شهر را مجاب کند تا تبلیغات در سطح شهر صورت گیرد.
کردستان
مسئول غرفه صنایعدستی کردستان نیز در گفتوگو با ایسنا بیان کرد: یکی از مشهورترین محصولات صنایع دستی استان کردستان گلیم است که به گلیم دو رو مشهور است و خوشبختانه ثبت جهانی شده است.
محمدصادق یارمحمدی با اشاره به اینکه قیمت گلیمهای کردستان از ۱۵۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان است، افزود: امسال فروش ما در این نمایشگاه گلیمهای قیمت پایین بود.
یزد
مسئول غرفه صنایعدستی یزد نیز به خبرنگار ایسنا گفت: یکی از هنرهای بسیار معروف و رایج شهر یزد و میبد، موتابی است که موی بز را در دستگاهی که از ۲۰۰ سال پیش برجایمانده است، به نخ تبدیل میکنیم.
حبیبالله موتابی با بیان اینکه نخهای استخراج شده از این هنر مخصوص چادرهای عشایری است چرا که نخها برای ایجاد سیاهچادر استفاده میشود، یادآور شد: این نخها تابستانها بسیار خنک است و زمستانها گرم است و به همین دلیل باعث شده که مخاطب عشایری بسیار خوبی را برای این هنر جذب کنیم.
وی بیان کرد: بسیار خوشحالم که در سیزدهمین نمایشگاه پارس حضور یافتم چرا که عشایرهای استان فارس استقبال بسیار خوبی را از این هنر داشتند و نمایشگاه صنایعدستی پارس باعث شد که عشیرهها برای سیاهچادرشان به کارگاه من سفارش دهند.
ساری
مسئول غرفه صنایعدستی ساری نیز در گفتوگو با ایسنا گفت: یکی از سوغات شهر ساری ساخت کاسهکوزه است. همچنین با سفال مجسمهها، تابلو ها، ظروف با روشهای مختلف و لعابهای خاص را میسازیم.
امین یعقوبیان با بیان اینکه عقیده داشتم که شیراز شهر توریستی است و خیلی میتواند در فروش صنایعدستی مؤثر باشد؛ اما این اتفاق رخ نداد و ما ۱۰ درصد از جنسهایی که مدنظر فروشنده بود را فروختیم، اضافه کرد: متأسفانه ضعف تبلیغاتی برای این نمایشگاه در سطح شهر شیراز مشهود بود.
انتهای پیام