ابوالقاسم اکبری، ۱۶ دی ماه در دومین جلسه کمیته تخصصی برنامه ملی شناسایی و هدایت استعدادهای برتر موسوم به طرح شهاب، اظهار کرد: برای تحقق اهداف این طرح، حدود ۶۰۰ نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی در دوره توانمندسازی این طرح حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح، شناسایی استعداد دانش آموزان و زمینهسازی برای هدایت آنها در مسیر رشد است، گفت: در حال حاضر اجرای این طرح برای هدایت استعدادهای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی است. به طور کلی نیز ۵۰ هزار و ۴۲۰ دانش آموز پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی، جامعه هدف طرح شهاب در خراسان شمالی هستند.
وی افزود: طی اجرای طرح شهاب در مدارس مقطع ابتدایی استعدادها و تواناییهای دانش آموزان در هشت گونه از جمله هوش، موسیقی، هنر و... شناسایی میشود و معلمان نیز موظف هستند تا استعدادهای خاص این دانش آموزان را به صورت ویژه ببینند.
اکبری ادامه داد: اجرای طرح شهاب و به دنبال آن شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزان مقطع ابتدایی نقش بسزایی در هدایت تحصیلی آنان طی دوران متوسطه اول و دوم دارد.
وی با اشاره به یکی از مطالبات مبنی بر شناسایی نخبگان، گفت: پرورش استعدادهای برتر، زمینه سازی رشد استعدادها، روش تدریس خلاقانه معلمان، کیفیت بخشی در آموزش، حمایتهای تربیتی و معنوی از دانش آموزان و... از دیگر اهداف اجرای طرح شهاب است.
به گزارش ایسنا، طرح شهاب یا همان طرح «شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» طرحی است که در سال های گذشته در راستای تحول بنیادین آموزش و پروش به تصویب بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از تصویب این طرح، اولین مرحله آن به صورت آزمایشی در سال تحصیلی ۹۲ – ۹۱ و در هفت استان برای هفت درصد دانش آموزان در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی، دوم و سوم راهنمایی و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شد و سپس در سراسر کشور به مرحله اجرا رسید.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی ادامه داد: دلیل اجرای طرح شهاب، شناسایی استعداد بالقوه دانش آموزان است. چرا که آزمونهای تیزهوشان و نمونه دولتی، تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجد و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقهمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند، بنابراین فرصت برای سودجویی برخی افراد و موسسهها فراهم میشود که با گرفتن مبالغ زیاد از دانش آموزان به آنها وعده قبولی در این مدارس را میدهند.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل حذف آزمونهای تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه اول متوسطه، دور کردن استرس از دانش آموزان است، چرا که نحوه ارزیابی دانش آموزان در امتحانات دوره ابتدایی به صورت توصیفی است و این با برگزاری آزمون پس از اتمام دوره ابتدایی مغایرت دارد، چراکه دانش آموزی که ۶ سال به صورت توصیفی مورد ارزیابی قرار میگیرد و یک دفعه در معرض چنین آزمون سختی قرار میگیرد، دچار استرس و مشکلات روحی میشود.
انتهای پیام