سرشماری پاییزه فصل علفخواران در مناطق و زیستگاههای استان مازندران

برنامه سرشماری گونه های شاخص جانوری (کل و بز و قوچ و میش) در فصل مستی و جفت‌گیری که در استان مازندران از نیمه آذر ماه لغایت اواسط دی ماه است، با برنامه ریزی و حضور محیط بانان و مشارکت دوستداران حیات وحش برای مناطق و زیستگاههای حساس و هم علفخواران وحشی انجام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، انتخاب فصل مستی برای انجام برنامه سرشماری گونه‌های جانوری به دو دلیل دارای اهمیت و حساسیت ویژه‌ای است، ابتدا از این نظر که گونه‌های جانوری به‌دلیل تداخل جمعیت ها از جنس و نر و ماده در تجمع دیده می شوند و از این لحاظ مشاهدات و تعیین اندازه جمعیت از دقت بیشتری برخوردار هستند.

عامل مهم دیگر، آسیب پذیری بالای گونه های شاخص در این مرحله‌ی بحرانی از چرخه زیستی است، که نیازمند پایش و حفاظت، ضرورت بیشتری دارند.

ایجاد امنیت در این فصل در مناطق کوهستانی- صخره ای  و تپه ماهوری مناطق مرتفع کوهستانی، زیستگاه طبیعی کل و بز و قوچ و میش در استان مازندران است.

وضعیت جمعیتی این گونه جانوری بسته به سطح حفاظت منطقه متفاوت است. منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، پناهگاه حیات وحش دودانگه-چهاردانگه، منطقه تیراندازی و شکار ممنوع دو هزار و سه هزار تنکابن، منطقه کوهستانی کلاردشت، مناطق کوهستانی لاریجان و هراز، منطقه تیراندازی و شکار ممنوع سوادکوه و مناطق کوهستانی بلده از مهمترین زیستگاههای کل و بز و قوچ و میش در استان مازندران به شمار می روند.

جلب  مشارکت جوامع محلی و دوستداران حیات وحش در حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی، بکارگیری ابزارهای نوین و تجهیزات کنترلی در پایش مناطق و پیشگیری و کشف تخلفات شکار و صید از برنامه های حفاظت و استقرار چادرهای سیّار و پست های محیط بانی در مناطق حساس زیست گونه های شاخص جانوری از برنامه های مهم حفاظت حیات وحش است.

شکار غیر مجاز، چرای متراکم و طولانی مدت دام در زیستگاههای حیات وحش، بهره برداری های معادن و جاده سازی در طبیعت، تعارضات حیات وحش و دام و دامداری و کشاورزی در مناطق، بیماری های مشترک دام و حیات وحش، کاهش نزولات جوی و کمبود منابع آبی، ناکافی بودن محیط بان و محیط بانی متناسب با سطح مناطق از تهدیدات مهم حفاظت حیات وحش به شمار می روند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402101611181
  • خبرنگار :