جواد اشکذری در گفتوگو با ایسنا در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر منطقهای خاوران اظهار کرد: هر جشنواره بینالمللی و منطقهای نتایج خاصی در تئاتر آن شهر به همراه دارد. مشهد به عنوان دومین قطب تئاتر کشور شناخته میشود و به نوعی ملی است.
وی افزود: در سالهای گذشته مشهد در یک سال میزبان چندین جشنواره بود، اما در سال اخیر برگزاری جشنوارهها در مشهد افت کرده است و پس از ۹ سال میزبان تئاتر منطقهای خاوران بودیم. در سالهای گذشته به واسطه نداشتن انجمن هنرهای نمایشی، ارتباط مشهد با تئاتر تهران قطع شده بود که این مسئله بر تئاتر مشهد تاثیر گذاشته بود.
این منتقد تئاتر در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر منطقهای خاوران در مشهد خاطرنشان کرد: فارغ از امکانات، تئاتر مشهد در کنار تئاتر تهران قرار دارد و سطح تئاتر در مشهد از سایر استانهای کشور بالاتر است. برگزاری جشنواره خاوران تعاملی میان مشهد با تئاتر استانهایی بود که در مشهد اجرا داشتند؛ هر چه ارتباط میان استانها بیشتر شود برگزاری جشنواره مفیدتر واقع میشود.
اشکذری با بیان اینکه شتابزدگی در روند برگزاری جشنواره باعث کاهش تأثیرپذیری آن میشود، اضافه کرد: جشنواره خاوران پروسهای ۳ ماه است و نیاز به زمان دارد، این در صورتی است که این جشنواره یک هفتهای برگزار شد و هر چه برگزاری این نوع از جشنوارهها سریع باشد تاثیرپذیری جشنواره کمتر میشود.
تراکم بالای آثار در جشنواره منطقهای خاوران یکی از ایرادات بود
وی ادامه داد: در ایام جشنواره برگزارکنندگان میتوانستند نشستها و پاتوقهایی را برای همنشینی هنرمندان مشهد و سایر استانها برنامهریزی کنند. ایرادات دیگری نیز به برگزاری جشنواره وارد است، به عنوان مثال تراکم بالای آثار و هنرمندان در یک منطقه و اجرای ۳۶ نمایش در چهار روز منطقی نیست. در ادامه همچنین خستگی گروههای نمایشی، نبود امکانات کافی و ظرفیت محدود سالنها بر کیفیت نمایشها تاثیرگذار بوده است.
اشکذری افزود: ۸ استان شرکتکننده در مشهد هر کدام نزدیک به ۷ نمایش روی صحنه آورده بودند، در صورتی که برنامهریزان میتوانستند برنامهریزی جشنواره را برای ۵ یا ۶ استان انجام دهند. اجرای روزی ۱۰ نمایش در جشنواره زیاد بوده و ممکن است باعث خستگی و سردرگمی داوران شده است.
وی با اشاره به اینکه باید در برنامهریزی و روند برگزاری جشنواره اصلاحاتی صورت میگرفت، عنوان کرد: اجرای روزی ۱۰ نمایش باعث خستگی هنرمندان میشود، در صورتیکه هدف جشنوارههای منطقهای و استانی ایجاد تعامل میان هنرمندان بوده و با تئاتر فجر متفاوت است. برگزاری جشنواره منطقهای به نوبه خود اتفاق مثبتی است، اما نیاز به اصلاحات داشت.
ایجاد تعامل که یکی از اهداف جشنواره منطقهای خاوران بود محقق نشد
این منتقد تئاتر خاطرنشان کرد: جشنواره منطقهای از هدف خود که ایجاد تعامل و آموزش است دور شده، تعداد نمایشهای زیاد روی صحنه باعث شد تا جلسات نقد و آموزش تنها در حد حرف باقی بماند. با توجه به تعداد زیاد اجراهای روزانه هنرمندان انرژی برای نقد و بررسی نداشتند و به عقیده من اهداف جشنواره قربانی محدودیتهای مالی و مکانی شده است.
اشکذری با بیان اینکه سطح کیفیت نمایشها جشنواره پایین بوده است، گفت: در ایام برگزاری جشنواره به تماشای چند نمایش رفتم و متوجه کیفیت پایین نمایشهای حاضر در جشنواره منطقهای خاوران نسبت به نمایشهای تئاتر استانی شدم. به عبارتی نمایشهای سبزوار، کاشمر و نیشابور در سطح بالاتری قرار داشتند.
وی اضافه کرد: کیفیت آثار جشنواره تئاتر استانی امسال خیلی بالاتر از کیفیت جشنواره تئاتر منطقهای خاوران بود و به عنوان دبیر تمام تئاترهای استانی که تا امروز در مشهد و خراسان برگزار شد، این امکان وجود داشت نمایشهایی برای این جشنواره انتخاب شوند که بتوانند جوایز زیادی را کسب کنند.
این منتقد تئاتر اظهار کرد: کیفیت نمایشهای جشنواره منطقهای ۶ سال گدشته بسیار بهتر از نمایشهای حال حاضر بود. در واقع شیوع کرونا بر کیفیت نمایشهای منطقهای و تئاتر استانها تاثیر گذاشته است و باید فرصت بدهیم تا جشنواره دوباره به روزهای اوج خود بازگردد.
انتهای پیام