منیر همایونی، شامگاه(جمعه، ۱۵ دی) در نشست کانون توسعه فرهنگی کودکان نوشآباد، اظهار کرد: کتابخانه محل تجمع افراد همدل و همفکر است تا به صورت مشارکتی از یکدیگر یاد بگیرند و به هم یاد بدهند.
وی افزود: خاطرهها افراد را به هم پیوند میدهد و ماندگار میکند و برای هویتیابی بچهها مؤثر است. مادرها برای بچهها صحبت کنند، خاطره و تجربه زیست خود را به اشتراک بگذارند تا بدانند که هر یک از افراد جامعه یک ستون از جامعه است و بدون آنها جامعه کمبود دارد.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان، تصریح کرد: نقش مادرها، آموختن به فرزند است و هر کس به ما چیزی یاد بدهد بخشی از این نقش مادر را انجام میدهد. کتابخانهها، یک پایگاه فرهنگی برای دورهمی مادران است تا همیار هم باشند و هرچه رابطه مادرها با کتاب و کتابخانه بیشتر باشد رشد همهجانبه فرزندان در خانواده و توسعه جامعه نیز بیشتر خواهد بود.
همایونی تصریح کرد: کتابخانه میتواند کمبود آموزشهای مدارس را جبران کند و از این رو اهمیت و نقش کتابخانهها در توسعه کشورها هر روز بیشتر شده است به امید آنکه جامعه به صلح، آرامش و آگاهی برسد.
وی تأکید کرد: زنان آگاه و مادران اهل مطالعه، میتوانند یک زندگی با کیفیت را مدیریت کنند و استمرار این نقش، نیازمند همکاری همه ذینفعان جامعه محلی است.
این فعال اجتماعی گفت: انجمن ترویج علم، برنامهای اجرا میکند تا کتابخانهها فعال شده و موضوعات علمی، به صورت قابل فهم و همگانی ترویج شود و نمونه آن، جمعآوری نوآوریهای علمی کودکان است تا کاردستی بچهها به طرف خلق اختراع هدایت شود.
همایونی افزود: دنیای امروز شاهد توسعه تکنولوژی است به طوری که هوش مصنوعی همهجا را تسخیر میکند، در این شرایط میتوان با همکاریِ هم، زمینه مشارکت فکری را فراهم کرده و با کمکهای خاص از صاحبان ایده حمایت کنیم.
وی تصریح کرد: آموزش با کیفیت حق همه کودکان ایران است و نیکوکاران مدرسهساز، باید در بهبود کیفیت آموزش نیز مشارکت کنند تا بتوانیم به توسعه برسیم و کوتاهی در این خصوص پسندیده نیست.
مدیرعامل کانون توسعه فرهنگی کودکان، تأکید کرد: اگر میخواهیم در زمره کشورهای زنده جهان باقی بمانیم باید هویت تاریخی خود را شناخته و حفظ کنیم. نسل امروز نسبت به هویت خودآگاهی کمی دارد و تعلق خاطر به کشور و جغرافیا، زمانی ایجاد میشود که گذشته خود را بشناسیم و کتابخانه میتواند به این هدف کمک کند.
وی افزود: بچههای ما باید نیکوکاران و بزرگان شهر و زادگاه خود را بشناسند در کشوری مثل آلمان که یک غول صنعت جهان است اولین کارگاه صنعتی خود را حفظ کردهاند تا به عنوان یک میراث، الگویی برای نسلهای آینده باشد.
همچنین عضو هیئت مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان، گفت: اجرای طرح آموزش یاری، کانون اصلاح و تربیت پسران و دختران، تأسیس و تجهیز کتابخانه و تقویت کتابخانههای خانگی از جمله فعالیتهای کانون در روستاها و نقاط محروم حاشیه شهرها است.
فرمهر منجزی افزود: اجرای برنامه آشنایی با چهرههای ادبیات کودک و نوجوان، پرداخت کمک هزینه تحصیلی و نوشتافزار به کودکان خانوادههای کمتوان مالی و تأمین خوابگاه یا هزینه خوابگاه دانش آموزان نیازمند از دیگر فعالیتهای کانون توسعه فرهنگی کودکان است.
وی اظهار کرد: راهاندازی ۳۰ کتابخانه ثابت و ۲۰۰ کتابخانه در گردش در گروههای عشایری و پشتیبانی از تحصیل ۳۰۰ دانشآموز، از فعالیتهای در حال اجرا است و شهروندان نیکوکار میتوانند با پرداخت هزینه دانش آموزان به عنوان آموزشیار در این طرح همکاری کنند.
عضو هیئتمدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان، تصریح کرد: کتابخانه فقط محلی برای کتابخوانی نیست، بلکه محلی برای گفتگو و شناخت بهتر خود و جامعه، یافتن راهحلهای خلاقانه برای رفع مشکلات و محلی برای رشد خلاقیتها است.
منجزی گفت: مؤلفههایی مثل حقوق کودک، ارتباط سالم، شناخت مراحل رشد، تقویت ارتباط فکری، سلامت بنیان خانواده، خواندن جمعی، تمرین مشارکت و پذیرش دیگری از جمله برنامههایی است که باید در کتابخانهها پیگیری شود.
انتهای پیام