به گزارش ایسنا، محمد مهدی اسماعیلی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- عصر امروز چهارشنبه(۱۳ دی ماه) در مراسم هفتمین جلسه از سلسله نشستهای حکمرانی قرآنی با موضوع "حکمرانی قرآنی در حوزه فرهنگ و هنر" که درسالن غدیر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برگزار شد با تبریک ولادت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک تحول شگرفی را رغم زد و مسئلهای بود خلاف جریانهایی که در آن زمان شکل میگرفت بعد از جنگ جهانی دنیا در بحث مکاتب وابستگی و دنبال برون رفت برای توسعه بود در دیدگاه چپ و راست عبور از دین امری منحدم شده بود هم در نگاه لیبراستی اینگونه بود هم در نگاه سوسییالیستی در بطن فلسفی هر کدام از نگرشهای حاکم در جهان این امر محفوظ بود انقلاب اسلامی انقلابی شالوده شکن بود و دقیقا در نقطهای رخ داد که کسی به فکر بازگشت به دین نبود.
وی گفت: انقلاب اسلامی یک مفهموم جدید برای انقلابهای مهم در دنیا است و انقلابی که شبیه به هیچ کدام از انقلابهای دنیا نبود انقلاب اسلامی از جنس بعثت بود. درسوم اسفند سال ۶۸ زمانی که امام منشور روحانیت را ارائه دادند و یک منشور بسیار مهم و فوقالعاده است دراین منشور امام به وضع موجود حوزههای علمیه اشاره میکنند که اگر انقلاب اسلامی نبود وضعیت ما از دوران قرون وسطی بدتر میشد. ما مسیر انقلاب اسلامی را باید از مسیر اصلی آن طی کنیم و این راه اصلی امام راحل هستند و رهبری هم فرمودند انقلاب بی نام امام هیچ جای جهان شناخته شده نبود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: تکلیف گرایی راهی بود که امام در پیش داشت واین تکلیفگرایی کاملا بر مبنای ایجاد آگاهی بود. امام یک نظام سیاسی ویژه داشتند و وقتی به جلو میرود که مردم را همراه خودشان میکند و این معیت (با هم بودن دو شی؛ چه در زمان و چه از لحاظ منطقی) است که مکتب امام را میسازد.
وی گفت: امام وقتی نهضت را شروع کرد خیلیها بعید میدانستند که انقلاب پیروز شود. معجزهای که در قرآن آمده و در آیات ابتدایی سوره بقره داریم به همین موضوع معجزه اشاره دارد انقلاب نوعی معجزه بود و مردم در کنار حاکمیت بودند بدون مردم حاکمیت از منشوریت میافتد.
وی با تاکید بر اینکه حکمرانی، اصطلاح دقیقی است، گفت: امروزه در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی پذیرفته شده است. حکمرانی یعنی اشراف حاکمیت در بدنه. اشراف مسئله مهمی است. همین تعبیر دیگری است که در بحث حکومت و دولت مردمی بیان میکنیم. یعنی مردم متصدی کار هستند. ما در جمهوری اسلامی چند مرحله را گذراندیم؛ زمانی همه چیز باید دولتی میشد، زمانی نیز همه چیز باید در اختیار بخش خصوصی قرار میگرفت. در حکمرانی باید تنظیمگری، نظارت و حمایت نیز در اختیارش باشد.
اسماعیلی با تاکید براینکه در فعالیتهای فرهنگی، امور باید بدست حلقههای میانی باشد، افزود: حلقههای میانی متصدی اجرا و تولید محتوا هستند. در حمکرانی نوین فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران بعد از بیانیه گام دوم که کلید واژهاش، تحول است. ما در مرحلهای که به سمت ایجاد افق تمدن اسلامی میرویم باید بتوانیم از مرحله دولت اسلامی وارد جامعه اسلامی شویم. این زمانی است که تولید محتوا شود و مسائل عمومی جامعه حل شود. در این دولت باید برای رسیدن به آن افق تمدن اسلامی حرکت کنیم و جامعه اسلامی یعنی شکلگیری حکمرانی قرآنی. به همین دلیل شعار دولت سیزدهم را عنوان دولت مردمی قرار دادیم که ناظر به عبور از دولت اسلامی به جامعه اسلامی است و جامعه اسلامی یعنی بدنه عمومی.
وی بیان کرد: در این دوره در وزارت فرهنگ با همین مبنا و شیوه کار میشود. باید فضای کشور را متحول کنیم. شعائر دینی را بر آن حاکم کنیم و مناسک در آن دیده شود، فضای کنشگری را برای مردم فراهم کنیم. باید در ورودمان هم نظارت کنیم، هم تولید کنیم و باید به تولیدات فرهنگی دامن بزنیم. چنانکه برای نخستین بار در تاریخ هنر جمهوری اسلامی ایران برای یک شخصیت انقلابی چون حاج قاسم، سمفونی ساخته شد.
وی گفت: همچنین عناصر شخصیتهای الگو را به جامعه در قالب هنر، فیلم و. .. معرفی کنیم. امسال برای شش شخصیت مهم معاصر چون شهید همت و شهید زینالدین کار ساخته شده است. برای اربعین کار ساخته شده و برای امام راحل نیز فیلم ساخته شده است، این یعنی تمام عناصر فرهنگی را برای تغییر جو عمومی، بکار بگیریم و این کار نیاز به جهاد همه جانبه دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:هنوز بدنه مومن انقلابی در حوزه فرهنگ و هنر به اندازه کافی، رشد بالنده نداشته است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد و مدیریت فرهنگی در مرز قانون میایستیم. وزارت فرهنگ خانه همه هنرمندان ایران است. ما در حوزه حمایت باید از جریانهایی حمایت کنیم که به سرعت فراگیری نظام ارزشی و هنجاری منبعث از نهضت امام(ره) کمک کند. لازمه تمدن سازی، فضای بازی اندیشه و آزادی بیان است و محدودیت ایجاد نمیکنیم چراکه انحصار مقابل تمدنسازی است.
اسماعیلی با تاکید بر حمایت از جریانهایی که به توسعه فراگیری گفتمان منبعث از نهضت امام(ره) منجر میشود، گفت: نظامهای بر خواسته از مکتب اهلبیت(ع) هر موقع حاکم بودند، حوزه عقلانیت، آزادی بیان و اندیشه در آن رشد داشته است. لازمه پدید آمدن جامعه اسلامی، پذیرش سلایق و اشاعه گفتمانی است که مردم ایران آن را در نهضت امام(ره) انتخاب کردند. چنانکه رهبر انقلاب از بزرگترین اندیشمندان هستند.
وی در پایان بر تشکیل چنین جلسات گفتوگو محور و پرسش و پاسخ تاکید کرد.
انتهای پیام