/به بهانه درگذشت پدر شعر فارسی/

شعر «ققنوس» انعکاس تحولات نهایی شعر نیما یوشیج است

یک شاعر گفت: «ققنوس» نیما یوشیج انعکاس تحولات نهایی شعر نیما و تئوری آن است که گام به گام در آثارش از شعرهای سنتی به نیمه سنتی و در نهایت به فرم نهایی شعر آزاد نیز رسید.

فاطمه سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اینکه نیما یوشیج چه تحولاتی را در خلق شعر نو به وجود آورده است، اظهار کرد: کتاب‌های درسی نیما یوشیج را به عنوان پدر شعر نو فارسی معرفی می‌کنند و این صرفا ادعا نیست. در واقع نیما بهتر و کامل‌تر از دیگران توانست به فرم نهایی شعر آزاد نیز دست یابد. تحولاتی که یوشیج در حوزه فرم بیرونی و درونی شعر به کار گرفت، حرکتی تدریجی بود و طبق یک پیش‌نویس و تئوری محکم نیز پیش رفت.

وی با بیان اینکه «ققنوس» نیما یوشیج انعکاس تحولات نهایی شعر نیما و تئوری آن است، اضافه کرد: این امر هوش تاریخی نیمایوشیج را می‌رساند، زیرا به یکباره سعی نکرد طرح سنت‌شکنانه ارائه کند و گام به گام در آثارش از شعرهای سنتی به نیمه سنتی و در نهایت به فرم نهایی شعر آزاد رسید. تحولاتی که نیما در ساختار دیداری، موسیقایی و روایی شعر متصور شده بود، در همین دفتر به ثمر نشسته است.

این شاعر بیان کرد: تحولاتی که در دوره مشروطه و در اروپا شکل گرفته بود باعث شد نیما یوشیج، تقی رفعت و دیگران خلائی را در حوزه شعر فارسی احساس کنند. اینکه شعر باید از چهارچوب‌های تعریف شده رها شود و شاعران بیشتر و بیشتر از ظرفیت‌های زبانی برای بروز شعر و ارائه جهان‌بینی خود استفاده کنند که این روش در واقع استفاده بهینه از قابلیت‌های زبان و نزدیک شدن شعر به طبیعت زبان، دنیای عینی و اشیا است.

وی با بیان اینکه نزدیک شدن زبان شعر به طبیعت زبان همان موردی است که هنر شاعر را به مخاطب عرضه می‌کند، عنوان کرد: تلاش این دست از شاعران این بود که از قافیه، وزن و تمهیدات دیگر شعر کلاسیک و در کل چارچوب تعریف شده رها شوند و در کلیت به مدد خود زبان به یک کلیت فرمی برای ارائه شعر برسند.

سلیمانی تصریح کرد: پس از نیما یوشیج شاعران دیگری مانند احمد شاملو، فروغ فرخزاد و دیگران خصوصا در حوزه  شعر سپید توانستند به صورت کامل‌تری تئوری نیما را به سرانجام برسانند و شعر را به مدد خود زبان و قابلیت‌های وجودی خود زبان به مخاطب عرضه کنند.

وی در خصوص وضعیت جریان شعر نو در ایران خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ شاهد جریان‌های مهم شعری در ایران بودیم. برخی از آن‌ها به جهت ضعف در تئوری و مانیفست به ثبات نرسیدند اما تاثیر زیادی در فرآیند تحول شعر امروز ایران داشتند.

این شاعر تصریح کرد: در دهه‌ ۸۰ نیز  فعالیت جدی شاعران پرکار دهه ۷۰ تاثیر زیادی در کیفیت بخشی از آثار جهان‌بینی و رویکرد شاعران جوان داشت. اما متاسفانه در دهه ۹۰ هنوز به هیچ ثباتی نرسیده‌ایم، شاید نیاز به زمان است و برای گفت‌وگو در خصوص ضعف و قوت شعر بعد از دهه ۸۰ به نظر می‌رسد واقعیت تلخ ادبیات امروز ایران بحران جهان‌نگری شاعرانه است و به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از مسائل فرهنگی، تاریخی، سیاسی و ... از عوامل مهم این بحران هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402101309444
  • خبرنگار : 50081