معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خبر داد

بهره مندی بیش از ۲۱ هزار روستای کشور از آب اشامیدنی سالم

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از بهره مندی بیش از ۲۱ هزار و ۳۰۰ روستای کشور از آب اشامیدنی سالم خبر داد.

سید امیر حسین مدنی در گفت‌وگو با ایسنا، به روند توسعه زیرساخت‌ها در روستاهای کشور اشاره کرد و افزود: تا پایان سال گذشته بیش از ۲۱ هزارو ۳۰۰ روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شده‌اند. متأسفانه با توجه به معضلات تأمین آب آشامیدنی و تنش آبی، بالغ بر ۱۵هزارو ۴۲۰ روستا با تنش آبی ( کمی و کیفی) مواجه شده اند و همچنین ۴هزار و ۳۴۰ روستا فاقد آب آشامیدنی می باشند. در مجموع پروژه آبرسانی برای ۱۹۷۶۰ روستا در طرح جهاد آبرسانی در دست اقدام است.

وی تأکید کرد: همچنین طول شبکه راه‌های روستایی ۲۰۸ هزارو ۳۶۷ کیلومتر است که از این مقدار ۱۱۲هزارو ۹۶۸ کیلومتر آن آسفالت و مابقی آن ( ۹۵۴۰۰  کیلومتر) شوسه و خاکی است. از سوی دیگر ۵۸۰۰۵ روستا و آبادی دارای سکنه نیز در اقصی نقاط کشور از نعمت روشنایی برق،  ۳۵هزارو ۵۷۵ روستا از نعمت گاز طبیعی(لوله کشی) و ۳۷ هزار و ۳۷۷ روستا از شبکه اینترنت بهره‌مند هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه با اشاره به احداث بازارچه‌های روستایی و شیوه جانمایی آنها، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی مقرر شده است تعداد ۵۵۰ بازارچه فروش محصولات روستایی در مسیرهای پر تردد جاده ای احداث و فعال شود.  در این زمینه جلسات هماهنگی با دستگاههای مرتبط برگزار شده است. در مرحله اول با هماهنگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و انجمن مجتمع های خدماتی بین راهی مقرر شد ظرفیت‌های موجود در مجتمع های بین راهی که امکان واگذاری غرفه برای فروش محصولات روستایی دارند شناسایی و معرفی شود تا در اختیار روستائیان و فعالان اقتصادی حوزه روستاهای مجاور مجتمع ها برای عرضه و فروش محصولات قرار گیرد در این زمینه تعداد ۷۰ مجتمع خدماتی آمادگی اختصاص غرفه برای فروش محصولات را ارائه کرده‌اند و موضوع در حال هماهنگی و معرفی این غرفه‌ها به روستائیان است.

وی افزود: در مرحله دوم برای احداث بازارچه های فروش محصولات روستایی در مسیرهای جاده ای با هماهنگی و همکاری استانداریهای سراسر کشور نقاط مستعد و مورد نظر استانها برای احداث این بازارچه‌ها شناسایی و تعیین شده است و پس از تأیید فنی محل استقرار آنها از سوی دستگاه های ذیربط عملیات واگذاری و احداث مجتمع ها آغاز خواهد شد.

مدنی ادامه داد: اولویت معاونت برای واگذاری و اجرای پروژه‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌های تعاونی روستایی، تعاونی‌های دهیاران، تشکل‌های مردمی متشکل از افراد و ساکنان روستاهای همجوار محل احداث بازارچه‌ها و نهایتا سرمایه گذاران بخش خصوصی از جمله مجتمع های خدماتی - رفاهی بین راهی خواهند بود.  

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402101308839
  • خبرنگار : 71505