مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان:

اولویت مراجع رسیدگی به دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی، حل و فصل سازشی آن‌هاست

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: اولویت مراجع رسیدگی به دادخواست‌های کارگری و کارفرمایی، حل و فصل سازشی آن‌هاست.

سید فرهاد ناصری‌نیا امروز ۱۱ دی‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت مهم وزارت کار در صیانت از جامعه کار و تلاش، اظهار کرد: در واحدهای اقتصادی در برخی اوقات اختلاف بین کارگر و کارفرما به‌دلیل عواملی اتفاق می‌افتد که گاهاً این اختلافات به جهت اختلاف شخصی و یا عدم پرداخت به موقع و درست حقوق و مزایا و در برخی موارد مشکلات اقتصادی بوجود می‌آید و منجر به طرح دادخواست از طرف کارگران می‌شود که لازم است با استفاده از ظرفیت سه جانبه گرایی و هماهنگی لازم بین آنها از بروز اختلافات جلوگیری کرد تا مشکلی برای تولید و تعطیلی آن واحد اقتصادی بوجود نیاید.

وی با بیان اینکه پیشگیری و رفع مشکلات بین کارگر و کارفرما قبل از بروز اختلاف باید صورت گیرد، افزود: با توجه به وضعیت تحریم اقتصادی در کشور ممکن است برخی از واحدها دچار مشکل شوند و یا از بین رفتن صنایع قدیم و ایجاد صنایع جدید، خصوصی‌سازی در کسب و کار و استفاده از فناوری‌های جدیدی با اختلافات فردی منجر به اخراج کارگران شود که در این راستا دستگاهای تخصصی مرتبط با پیش بینی لازم اقداماتی را جهت جلوگیری از تعطیلی این واحدهای اقتصادی انجام دهند، تا منجر به اخراج کارگران نشود.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: با توجه به رسالت اصلی وزارت کار، یکی از برنامه‌های این اداره کل، نظارت و مشاوره‌های مستمر و آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از اختلافات ما بین کارگر و کارفرما در محیط کار که از طریق تفاهم و توافق حل و فصل می‌شود، چرا که بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت موجب جلوگیری از سرگردانی مراجعان، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و تسریع در حل و فصل اختلافات خواهد شد.

ناصری نیا به دادخواست‌های واصله در نه ماهه امسال در مراجع رسیدگی اشاره کرد و افزود: امسال بیش از ۸ هزار دادخواست کارگری در مراجع رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی استان ثبت شده که تاکنون بیش از ۷ هزار ۶۰۰ دادخواست منجر به صدور رأی شده است.

وی مدت زمان رسیدگی به دادخواست‌های واصله را در هیئت‌های تشخیص ۲۱ روز عنوان کرد و ادامه داد: با برنامه‌ریزی و تلاش‌های صورت گرفته توسط همکاران و اعضای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف استان، جهت ایجاد وحدت رویه در رسیدگی به پرونده‌های بین کارگران و کارفرمایان، تلاش شده تا صدور آراء بر اساس توافق و به‌صورت سازشی انجام شود که در این راستا در ۹ ماهه سال جاری ۴۲ درصد دادخواست‌های رسیدگی شده به سازش ختم شده است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: برای تسریع در بررسی دادخواست کارگری و کارفرمایی علاوه بر افزایش تعداد مراجع رسیدگی در سطح استان، تعداد جلسات این مراجع بیشتر شده و امسال ۲۵ هیئت تشخیص و ۱۱ هیئت حل اختلاف به دعاوی ثبت شده رسیدگی می‌کنند.

ناصری‌نیا به سامانه‌های ایجاد شده جهت تسهیل شرایط برای جامعه کارگری و کارفرمایی در ثبت شکایات و مشکلات آنان اشاره کرد و افزود: کارگران و کارفرمایان برای استفاده از خدمات غیر حضوری از جمله ثبت شکایت و دادخواست‌ها باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام و سپس می‌توانند شخصاً با ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی www. prkar.mcls. gov.ir از خدمات آن استفاده کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۵۸
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402101107822
  • خبرنگار : 50176