پارک‌های دوبله؛ نفس خیابان‌های همدان را به تنگ آورده

دوبله، سوبله پارک کردن خودروها در افزایش ترافیک تأثیر بسیار زیادی دارد و موجب سدمعبر شده و این امر به وفور در شهر همدان دیده می‌شود.

با توجه به اینکه خیابان‌های شهر همدان هیچ تغییری نکرده و همچون سابق است و در مقابل تعداد خودروها افزایش می‌یابد، روزانه شاهد پارک خودروهای زیادی در حاشیه خیابان‌ها هستیم طوریکه حس می‌کنی در پارکینگ تردد می‌کنی... خودروهایی طول ماندگاریشان آنقدر بالاست که هر وقت عبور می‌کنی همانجا قابل رؤیت هستند.

در تمام خیابان‌ این موضوع وجود دارد و گویا کسی تمایل ندارد برای نیاوردن خودرویش کوتاه بیاید، همه دوست دارند تک سرنشین در شهر سفر کنند و خیلی راحت به مقصدشان برسند و در هنگام بازگشت دغدغه‌ای برای رسیدن به منزل نداشته باشند... این درست اما اگر همه بخواهند خودروهایشان را بیرون بیاورند شهر قفل می‌شود، همان چیزی که مدتی است در شهر همدان با آن مواجه هستیم، ترافیک اعصاب خردکنی که باعث شده همه از آن انتقاد کنند و مدیران شهری را به فکر راه‌اندازی طرح زوج و فرد بیندازد و همین شاکیان را به تخلفی دیگر وادارد...

متخلفانی که هم پارک‌های دوبله زیاد دارند و هم تمایل به دور زدن این طرح دارند، بگذریم از عبور از چراغ‌قرمزها و نزدن چراغ راهنما و ...

حالا باید ریشه‌یابی شود چرا برخی برای اینکه کار خودشان را انجام دهند، کمی به خود زحمت نمی‌دهند در جایی خلوت پارک کرده و چند قدمی را پیاده‌روی کنند تا به مقصدشان برسند و در عوض اقدام به پارک دوبله می‌کنند و حتی خودرویشان را خاموش کرده و به دنبال کارشان می‌روند و جماعتی را درگیر ترافیک می‌کنند و گره‌هایی ایجاد می‌کند که داد همه را درمی‌آورد...

حال باید دید چرا ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما آنقدر قوی نیست که مردم به آن اعتماد کرده و استفاده از آن را به خودروهای شخصی‌شان ترجیح دهند؟ اتوبوس‌هایی که تا تمام فضاهای خالی را پر نکند، از جایش تکان نمی‌خورد و کسی که در ایستگاه‌های بعدی منتظر آمدنش است را عاصی می‌کند و یا برخی تاکسی‌ها که گاهی آنقدر فرسوده هستند و آرام می‌‍رانند که طاقتت را طاق می‌کند...

پلیس هم گاهی در جایی که باید نیست و گاهی هم که هست به گفته مردم، خودش عامل ترافیک می‌شود...

اینک باید بررسی کنیم برای از بین بردن یکی از عوامل ترافیک در شهر که همانا پارک ناصحیح خودروها در حاشیه خیابان‌ها و دوبله و سوبله است، چه باید کرد و در واقع نسخه شفابخش این موضوع چیست؟

همدان نیازمند ۱۲ هزار پارک حاشیه‌ای است

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث پارکینگ، ترافیک و خودرو یکی از چالش‌هایی است که امروزه مردم همدان را آزار می‌دهد و چیزی نمانده که به بحران تبدیل شود.

مهدی حیدری با بیان اینکه همدان بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ فضای پارک در حاشیه معابر دارد، مطرح کرد: حدود ۱۲ هزار جای پارک حاشیه‌ای در معابر همدان مورد نیاز است و فضای پارکینگ هم کم داریم بنابراین مردم به ناچار خودروهایشان را به شکل دوبله پارک کرده و این امر موجب پس زدن ترافیک می‌شود.

حیدری یکی از وظایف شهرداری در قبال این مسأله را آموزش شهروندی و ترویج فرهنگ ترافیکی دانست و افزود: برای رفع این معضل مدیریت فرهنگی لازم است و باید از باب فرهنگی تدبیری صورت گیرد که این مدل پارک در خیابان‌های شهر اتفاق نیفتد.

وی وظیفه دیگر شهرداری را ساختاری عنوان کرد و ادامه داد: شهرداری موظف است پارکینگ عممومی بسازد و پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کند تا فضای پارک موجود در معابر شهر به صورت عادلانه توزیع شود.

این عضو شورا با اشاره به اینکه شورا در بودجه امسال برای تأمین پارکینگ عمومی و طبقاتی و تکمیل پارکینگ آقاجانی‌بیگ مبلغی درنظر گرفته است، خاطرنشان کرد: به جز پارکینگ‌های موجود در محوطه مظفریه و کولانج، فضایی در پشت هتل مرمر، واقع در چهارراه شریعتی با کاربری پارکینگ توسط شهرداری تملک شده تا پارکینگ عمومی در آن منطقه احداث شود اما اینکه شهرداری بتواند این پروژه را عملیاتی کند، موضوع دیگری است.

وی با تأکید بر اینکه باید فضای پارک موجود مدیریت شود، یادآور شد: به عنوان مثال افرادی هستند که خودرهایشان را از صبح تا شب کنار خیابان اصلی پارک می‌کنند در حالیکه همان فضا می‌توانسته در اختیار ۱۵ تا ۲۰ شهروند با بازه زمانی نیم‌ساعته قرار گیرد اما متأسفانه کسانی‌که دسترسی دارند بدون درنظر گرفتن این موارد چنین اقدامی انجام می‌دهند.

حیدری در ادامه مطرح کرد: در گذشته ساماندهی پارک حاشیه توسط شرکت الیت انجام می‌شد به طوریکه نیم ساعت اول پارک خودرو رایگان محاسبه می‌شد و بعد از این زمان، مبلغ به صورت تصاعدی بالا می‌رفت و همین امر مردم را ترغیب می‌کرد تا از فضای پارک جابه‌جا شوند.

وی اضافه کرد: برقراری مجدد این موضوع در شورای شهر تصویب و به شهرداری ابلاع شده به طوریکه با شرکت داتیس برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای شهر همدان قرارداد بسته شده اما به علت نبود عزم اداری برای پای کار آوردن شرکت هنوز محقق نشده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر همدان ادامه داد: این شرکت موتورهای پلاک‌خوان خود را هم آماده کرده اما متأسفانه طرح با وجود تأکید شورا شروع و انجام نمی‌شود و یکی از انتقادات ما به شهرداری همین موضوع است.

هزینه احداث پارکینگ مکانیزه چند برابر ساخت پارکینگ عمومی است

وی درباره پیشنهاد راه‌اندازی پارکینگ‌های مکانیزه در سطح شهر همدان نیز اعلام کرد: این نوع پارکینگ‌ در شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت به طوریکه در هر پارکینگ مکانیزه ۱۲ دستگاه خودرو جا می‌گیرد اما هزینه‌ای که برای هر جای پارک در آن سیستم مورد نیاز است چند برابر ساخت پارکینگ عمومی است در ضمن سیماومنظر شهر را بهم می‌زند، استهلاک بالایی دارد، در برابر حریق حساس است و در صورت وقوع آتش‌سوزی در یک خودرو، بقیه خودروها دچار حریق می‌شود و سروصدای زیاد دارد بنابراین در دستور کار شورا قرار نگرفت.

حیدری اقدام اصلی شهر در قبال حل معضل پارک‌های دوبله و سوبله را مدیریت فضاهای پارک موجود دانست و مطرح کرد: یک موضوع هم که می‌شود بر روی آن کار کرد که متأسفانه تاکنون انجام نشده، هوشمندسازی پارکینگ‌های عمومی است که به شهروند اعلام شود چقدر فضای پارک باقیمانده است.

وی ادامه داد: بنابراین نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شامل اتوبوسرانی و تاکسیرانی، خرید اتوبوس و میدل‌باس، هوشمندسازی و نصب جی‌پی‌اس ب روی آنها، ساماندهی سیستم پرداخت خُرد و سیستم انبوه‌بر بی‌آرتی، تمام این موارد در بودجه امسال شورا دیده شده و منتظر اجرا هستیم البته خط ویژه یک شهرک فرهنگیان به میدان بیمه اجرا شده است.

وی مجموع بودجه در نظر گرفته شده در بودجه امسال به منظور انجام مجموعه اقدامات ترافیکی توسط شهرداری را ۱۱۰۰ میلیارد تومان عنون کرد و گفت: از این مبلغ تاکنون حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد محقق شده است.

یکی از وظایف شهرداری ساماندهی پارک حاشیه‌ای است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز در پاسخ به اینکه پلیس در قبال پارک‎‌های دوبله و سوبله شهروندان در معابر شهرچه اقداماتی انجام داده است، توضیح داد: باید به این موضوع از سه منظر نگاه کرد به طوریکه سه عامل شهرداری، پلیس راهور و راننده خودروها در این امر دخیل هستند و وظایفی بر عهده دارند.

سرهنگ ابراهیم فارسی در گفت‌‎وگو با ایسنا، به ارائه مثالی در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: اگر ساعت ۷ تا ۷:۳۰ صبح سری به قطعه دو خیابان بوعلی یعنی از میدان آرامگاه بوعلی تا میدان جهاد بزنید، حاشیه این معبر پر از خودرو است که متعلق به کارمندان ادارات و بانک‌هاست و دیگر جایی برای پارک حاشیه‌ای برای شهروندان وجود ندارد و اگر فردی مثلاً در سال ۱۰ صبح برای کاری به این خیابان مراجعه داشته باشد مجبور به انجام پارک دوبله است تا کارش را انجام دهد و برگردد و همین امر موجب پس زدن ترافیک می‌شو و کل شهر درگیر این پارک دوبله می‌شود.

وی یکی از وظایف شهرداری را ساماندهی پارک حاشیه‌ای دانست و افزود: باید برای این نوع پارک زمان درنظر بگیرند تا کسانی که خودروهایشان را در حاشیه خیابان پارک می‌کنند، هزینه پرداخت کنند. در واقع شهروندی که از ۷ صبح تا ۲ ظهر تمام امکانات شهر را قفل می‌کند باید هزینه پرداخت کند.

فارسی با تأکید بر اینکه شهرداری همچنین باید حمل‌ونقل عمومی را قوی کند به طوریکه اقدامی نظیر راه‌اندازی خط ویژه اتوبوس از میدان بیمه تا شهرک فرهنگیان بازخورد خوبی داشته است، خاطرنشان کرد: اگر افراد بدانند تردد اتوبوس‌ها به‌موقع است و سر وقت انجام می‌شود و به راحتی می‌توانند با استفاده از این وسیله به محل کار بروند و برگردند، مطمئن باشید دیگر ماشین نمی‌آورند.

وی با بیان اینکه مردم باید به سیستم حمل‌ونقل عمومی اعتماد داشته باشند، تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی منظم در بحث حمل‌ونقل انجام شود چراکه با وجود تعداد زیاد تاکسی و اتوبوس زمینه و زیرساخت لازم موجود است و جوابگو خواهد بود و پارک‌های نابجا، سد معبر و دوبله حل می‌شود.

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان در ادامه مردم را به عنوان عاملی برای ساماندهی این معضل دانست و اظهار کرد: وقتی در معبری جای پارک نیست دلیلی ندارد که پارک دوبله کنیم و به کارمان برسیم، حتماً که نباید جلوی مغازه و محلی که کار داریم، توقف کنیم، می‌توانیم کمی بالاتر یا پایین‌تر از محل مورد نظر جای پارک پیدا کنیم و بعد به کارمان برسیم.

وی به پارک‌های پارک مورب، دوبله یا سوبله مردم به علت نبود جای پارک حاشیه‌ای اشاره کرد و گفت: باید دید مردم تغییر کند؛ قرار نیست تخلفی را مرتکب شویم که به هدفمان برسیم و به سرانجام برسانیم. متأسفانه تفکر این است که ۳۰ هزار تومان جریمه پارک دوبله را می‌پردازیم، چه اشکالی دارد کارمان انجام می‌شود.

فارسی با تأکید بر اینکه بحث بازدارندگی این موضوع کم است که وعده افزایش جرائم در آینده داده شده تا بازدارندگی افزایش یابد، بیان کرد: موضوع بعدی کار پلیس است؛ قبلاً همکاران ما قبض جریمه را دستی می‌نوشتند و بر روی برف‌پاک‌کن الصاق می‌کردند و افراد جریمه آن خودرو را مشاهده می‌کردند اما در حال حاضر به صورت سیستمی جریمه انجام می‌شود و برای مالک پلاک پیامک می‌رود.

حمل با جرثقیل در انتظار خودروهای متخلف در محوطه کولانج است

وی با بیان اینکه با تخلفات رانندگی برخورد صورت می‌گیرد اما جریمه آخرین راه است، تصریح کرد: محوطه کولانج دیدیم خودروها خوب پارک نمی‌شود و جریمه جواب نمی‌دهد بنابراین یکی، دو هفته است خودروها را جرثقیل حمل کرده و به پارکینگ انتقال می‌دهیم چراکه کسی که مردم را به زحمت می‌اندازد یکبار خودش به زحمت بیفتد و تبعات کارش را بداند البته این نوع برخورد قاطع نیست و کج‌دار و مریز پیش می‌رویم.

فارسی با تأکید بر اینکه گشت‌هایمان همیشه در بیشتر معابر حضور دارند و پارک‌های دوبله را حرکت می‌دهند، یادآور شد: وظیفه پلیس راهور تنها روانسازی ترافیک نیست بلکه ما در مباحث دیگری چون تصادف و گره‌ترافیکی نیز باید نظارت داشته باشیم اما در زمینه رفع معضل پارک‌های ناصحیح در تلاش بوده و ما هم مانند مردم، مطالبه‌گر هستیم و باید کلان فکر کنیم و امیدواریم به راهکارهای خوبی برسیم.

پارکینگ سینا عامل ایجاد ترافیک در مرکز شهر همدان

وی در ادامه بیان کرد: پارکینگ سینا در محوطه کولانج به علت قرارگیری در مرکز شهر خود عامل ایجاد ترافیک است به طوریکه کل ترافیک به آن منطقه برده می‌شود بنابراین با ساخت پارکینگ در رینگ اول شهر، خودمان ترافیک را به مرکز شهر می‌کشانیم.

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان با اشاره به اینکه باید پارکینگ‌ها در نقاطی چون میدان جهاد، بعثت، مدرس، خیابان کرمانشاه و میدان شریعتی احداث شوند و از مرکز شهر دور باشند، مطرح کرد: اگر پارکینگ‌ها در مرکز شهر ساخته شوند، حجم ترافیک را بالا در این منطقه بالا می‌برند.

وی اظهار کرد: اگر حجم ترافیک را از مهرماه امسال تاکنون بررسی کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم در خیلی از جاها مشکل حل شده است؛ به عنوان مثال میدان مدرس هر سال قفل بود اما الان همکاران ما هستند و ترافیک روانسازی می‌شود، خیابان فرهنگ هم همینطور، همچنین چهارراه تختی را تقویت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به صورت نقطه به نقطه گره‌های ترافیکی را بررسی و در شورای ترافیک برای آن راه‌حل پیدا می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در منطقه رسالت به علت وجود ترافیک شدید، وضعیت چراغ‌ها را بررسی کردیم و جابه‌جایی چراغ‌ها را انجام دادیم که الان نسبت به قبل بهتر شده است. متأسفانه آنقدر گشت نداریم که در هر منطقه نیرو مستقر کنیم.

فارسی وعده داد که طی چند ماه آینده عملکرد پلیس راهور در بحث حل معضل ترافیکی مشخص و شرایط بهتر می‌شود البته باید به سمت هوشمندسازی معابر نیز حرکت کنیم.

وی درباره اینکه پارکینگ‌های مکانیزه می‌تواند کسری پارکینگ را جبران کند؟ مطرح کرد: بله می‌تواند جوابگو باشد اما نه در هسته مرکزی شهر. نباید در میدان آرامگاه بوعلی و خیابان بوعلی پارکینگ احداث کنیم و به رینگ دوم شهر نظیر میدان جهاد، بعثت، میدان امامزاد عبدالله(ع) و عین‌القضات انتقال دهیم به طوریکه تملک زمین در این محدوده‌ها برای شهرداری آسان‌تر است.

همه خیابان‌ها را هم پارکینگ کنیم، کم است

فارسی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۰ هزار خودرو به همدان اضافه می‎‌شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم برای تمام خوردوها پارکینگ بزنیم، همه خیابان‌ها را هم پارکینک کنیم کم است بنابراین تا زمانی‌که حمل‌ونقل عمومی تقویت نشود و مردم مجاب به استفاده از ناوگان عمومی نشوند، هر چقدر پارکینگ داشته باشیم باز هم کم است.

وی ادامه داد: اگر حمل‌ونقل عمومی به حالت مویرگی گسترش پیدا کرد، فکر می‌کنم به تعداد زیاد پارکینگ نیاز نخواهیم داشت. با زیر پنج پارکینگ می‌توانیم ترافیک تا محدوده مرکز شهر را حل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تا وقتی حمل‌ونقل عمومی تقویت شود، نمی‌شود کاری کرد، گفت: مردم همدان به حمل‌ونقل عمومی اعتماد ندارند، چرا مردم از متروی تهران استقبال می‌کنند؟ چون زمان‌بندی مشخصی دارد بنابراین باید خط اتوبوس تقویت شود و زمان‌بندی منظمی داشته باشد تا مردم بتوانند برای استفاده از این ناوگان برنامه‌ریزی کنند.

رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه صحبت کردیم که شبکه حمل‌ونقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی را هماهنگ و زمانش را تثبیت کنیم، یادآور شد: بحث پیاده‌روی را در شهرهای کشور استخراج کنیم، مشاهده می‌کنیم که مردم همدان بیشترین میزان پیاده‌روی را دارند بنابراین اگر ناوگان حمل‌ونقل عمومی را نظام‌مند و هدفمند کنیم و زمان‌بندی درست قایل شویم، مردم تمایل پیدا می‌کنند از این ناوگان استفاده کنند.

وی گفت: از مردم درخواست داریم کمک کنند و بدانند که پارک‌های دوبله در معابر، تقاطع‌ها و ... دو سوم ترافیک را به خیابان‌ها پس می‌زند بنابراین می‌خواهیم این موضوع را رعایت کنند چراکه این موضوع حقوق شهروندی محسوب می‎شود.

پرترافیک‌ترین‌ و پرپارک‌ترین معابر شهر همدان

فارسی با بیان اینکه پرترافیک‌ترین‌ و پرپارک‌ترین معابر شهر همدان شامل خیابان بوعلی، بلوار مدنی، خواجه‌‎رشید و جهان‌نماست، مطرح کرد: با وجود اینکه همکاران ما در این مسیرها حضور دارند و گشت می‌زنند، به وسیله دوربین هم کنترل صورت می‌گیرد و برای توقف ساکن و دوبله جریمه صادر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ترافیک میدان آرامگاه بوعلی و جهان‌نما تا زمانی‌که آنجا پارک حاشیه‌ای راه نیندازد، حل نمی‌شود چراکه مبلغ جریمه توقف دور میدان ناچیز است و ساماندهی پارک حاشیه‌ای خیلی به این موضوع کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه تمام خیابان‌ها پر از خودرو است و جای پارک نیست که پارک دوبله اتفاق می‌افتد.

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان در پاسخ به اینکه آیا تراموا می‌تواند معضل ترافیک همدان را حل کند، توضیح داد: در این زمینه تحقیق نکرده‌ام، بررسی‌هایم در زمینه خودرویی بوده اما هر طرحی که عبور و مرور مردم را تسهیل کند، کمک‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: همدان شهر ویژه است به طوریکه تراکم جمعیت در شهرهای کشور به جز تهران، در مناطق ۵۰ تا ۵۴ درصد اما در همدان بالای ۹۰ درصد است چراکه زمین نبوده و شهر متمرکز شده و به جای افقی، عمودی گسترش یافته است به طوریکه همه در حال آپارتمان‌سازی هستند و همین امر ترافیک‌زا و دردسرساز است.

فارسی بیان کرد: به تازگی طرح جامع تصویب شده و وقتی به محدوده شهر اضافه شود، در درازمدت جواب می‌دهد و به جای عمودی، شهر افقی گسترش یابد و آپارتمان‌سازی حذف شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402101107279
  • خبرنگار : 50035