ویرانی‌ گسترده در بیت‌لاهیا پس از عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی

عقب‌نشینی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی از برخی مناطق شهرک بیت لاهیا در شمال نوار غزه، تخریب گسترده خانه‌ها و زیرساخت‌ها و موسسه‌های مدنی و خدماتی را نمایان کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی به نقل از برخی شاهدان عینی نوشت، همزمان با بازگشت تعداد زیادی از آوارگان مستقر در بیمارستان الشفاء در غرب شهر غزه به شمال نوار غزه به ویژه شهرک‌های بیت لاهیا، جبالیا و بیت حانون، آرامشی شکننده بر مناطق مختلف شمال نوار غزه حاکم شده است.

آنها اظهار کردند، خودروهای نظامی صهیونیست‌ها هنوز در اطراف شهرک‌های جبالیا، بیت لاهیا و بیت حانون وجود داشته و تعداد زیادی جسد هنوز در خیابان‌ها هستند که توسط تانک‌ها له شده‌اند.

در روزهای گذشته، مناطق مختلف شمال نوار غزه به ویژه منطقه «پروژه بیت لاهیا» و مناطق اطراف آن هدف حملات شدید توپخانه ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفتند. به گفته اشرف القدره، سخگوی وزارت بهداشت غزه، در این حملات به دلیل هدف قرار گرفتن منطقه محل سکونت خانواده‌های خیرالدین، الکرد، المغربی و خلیف، بیش از ۵۰ فلسطینی از ساکنان شهرک بیت لاهیا به شهادت رسیدند.

محمد مسلم، جوان فلسطینی ساکن بیت لاهیا اظهار کرد: ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات زمینی خود شهرک را به طرز هولناکی ویران کرد و ساکنان منطقه به سمت مناطق غربی و شهر غزه آواره شده‌اند.

مسلم گفت: خیابان‌های شهرک توسط تانک‌های ارتش تخریب و زیرساخت‌های آن شامل لوله‌های آب و فاضلاب و خطوط برق و روشنایی ویران شده و درخت‌ها از جا کنده شده‌اند، علاوه بر این ساختمان‌های مسکونی در حملات هوایی و توپخانه‌ای دشمن ویران شده‌اند.

او تاکید کرد: پس از اینکه مناطق مسکونی‌مان را کاملا ویران شده دیدیم و متوجه شدیم که اصلا مناسب زندگی نیست، شوکه شدیم.

عبد الکریم حماد، سالمند فلسطینی نیز در این خصوص گفت: مدتی را مات و مبهوت ماندم و به ویرانی‌ها و خرابی‌هایی که در منطقه پروژه بیت لاهیا رخ داده بود، نگاه کردم و با خودم گفتم این منطقه دیگر همانند آن چیزی که می‌شناختیم، نیست.

حماد در ادامه اظهار کرد: جنگنده‌ها، خانه‌ها و مناطق مسکونی را ویران کرده و پس از آن تانک‌ها و بولدوزرها آمدند و تخریب و ویرانی بزرگتری را در شهرک ایجاد کردند.

حماد که به بیمارستان الشفا در شهر غزه پناه برده بود و ۲۹ دسامبر جاری به بیت لاهیا بازگشته، در ادامه گفت: ساکنان شهرک با مشاهده این ویرانی‌های گسترده و بی‌سابقه در مناطق مسکونی خود شوکه شدند.

هفته گذشته، آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) در بیانیه‌ای نسبت به شرایط فاجعه‌بار موجود در غزه و شمال آن همزمان با تشدید عملیات‌های نظامی رژیم صهیونیستی در این مناطق هشدار داد.

حسنی مهنا، هماهنگ‌کننده اتحادیه شهرداری‌های نوار غزه اظهار کرد: ارتش اسرائیل پس از نفوذ زمینی و آغاز عملیات نظامی گسترده در شهر بیت لاهیا، از مناطق مختلف این شهرک عقب‌نشینی کرد.

مهنا در ادامه گفت: ارتش اسرائیل با حملات توپخانه‌ای و هوایی شدید خود، ویرانی‌های هولناکی را در این شهرک برجای گذاشته است.

هماهنگ‌کننده اتحادیه شهرداری‌های نوار غزه افزود: حملات شدید «اسرائیل» و ویرانی‌های گسترده در شهرک بیت لاهیا آن را به شهر اشباح تبدیل کرده و مناطق مورد هدف را از ساکنانش خالی کرد.

او افزود: از آنجایی که شهرداری‌ها نمی‌توانند به دلیل تداوم حملات و اتمام سوخت، به وظایف خود به شکل مطلوبی عمل کنند، شرایط بهداشتی و زیست‌محیطی در شهرک بیت لاهیا و تمامی مناطق و استان‌های نوار غزه، بسیار سخت است، همچنین مراکز و نهادهای شهرداری بیت لاهیا به دلیل حملات مستقیم آسیب دیده و نیروهای آن در حملات قادر به فعالیت نبودند و این حملات به شکلی گسترده بر خدمات‌دهی به ساکنان تاثیر گذاشت.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402101006819
  • خبرنگار : 71496