کتاب «به نژادی و به زراعی گندم، امنیت غذایی در عصر تغییر اقلیم» منتشر شد

توسط انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی کتاب «به نژادی و به زراعی گندم، امنیت غذایی در عصر تغییر اقلیم» به چاپ رسید.

به گزارش ایسنا، این کتاب که توسط متیورینولدز و هانس-یوآخیم براون تالیف شده، از سوی دکتر محمد کافی، دکتر زهرا کیامرثی و مهندس عاطفه میرزائیان ترجمه شده است.

در پیشگفتار کتاب «به نژادی و به زراعی گندم، امنیت غذایی در عصر تغییر اقلیم»  که در ۶۲۳ صفحه و ۳۲ فصل به چاپ رسیده، آمده است: "گندم اگر برای دیگر مردم دنیا یک گیاه زراعی و ماده اولیه نان است و بیش از ۲۰ درصد کالری و پروتئین جیره غذایی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد، برای ایرانیان نه تنها مهمترین ماده غذایی است، بلکه مایه برکت سفره و مقدس است.

گندم گیاهی است که نقش ایرانیان در اهلی کردن آن بسیار محتمل است و نه تنها سابقه طولانی استفاده ایرانیان از نان یکی از مهمترین مستندات است، بلکه در بقایای آثار باستانی و غارهای غرب ایران به وفور، یافت شده و هنوز هم اجداد اهلی و وحشی آن در غرب ایران رشد می‌کنند.

این گیاه زراعی در کشور بیشترین سطح زیرکشت آبی و دیم را داراست و بیش از ۲۵ درصد کل سطح زیرکشت آبی و بیش از ۵۰ درصد سطح زیرکشت دیم کشور به زراعت گندم اختصاص یافته است و هنوز هم در اکثر نقاط کشور نان قوت اصلی مردم محسوب می‌شود.

آنچه امروزه برای کل جهان و به‌ویژه ایران مهم است، این است که با وجود تمام مشکلات موجود اعم از تغییر اقلیم، کاهش منابع تولید به‌ویژه آب و بروز تنش‌های زنده و غیرزنده، امنیت غذایی مردم تضمین شود و جمعیت بیش از ۹.۵ میلیارد نفری جهان در سال ۲۰۵۰ غذای کافی و باکیفیت در دسترس داشته باشد.

برای رسیدن به چنین شرایطی، تولید گیاهانی مانند گندم باید به بیش از ۶۰ درصد در مقیاس جهانی افزایش یابد و طبیعی است که در کشور ما که اکنون واردکننده گندم محسوب می‌شود، برای افزایش تولید این محصول نیاز به تلاش مضاعف است، به ویژه اینکه مشاجرات جهانی اخیر و جنگ‌های جاری و احتمالی آینده، گندم را به یک محصول استراتژیک تبدیل کرده است.

نکته مهم در افزایش تولید محصولات زراعی از جمله گندم این است که به دلیل محدودیت آب و زمین مرغوب، افزایش سطح زیرکشت تقریبا غیرممکن است و تمام افزایش تولید باید از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح انجام شود؛ برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به استفاده از روزآمدترین فناوری‌های در دسترس بشر است.

به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، علاقمندان به مطالعه این کتاب می‌توانند برای خرید آن به نشانی انتشارات جهاد دانشگاهی خراسان رضوی مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۸ دی ۱۴۰۲ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402100805230
  • خبرنگار :