به گزارش ایسنا، کارشناسان تاکید دارند نیازسنجی مراکز آموزشی در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص با توجه به نیاز بازار کار میتواند هم یک سرمایهگذاری روی تربیت نیروی انسانی ماهر باشد و هم نیاز واحدها و بنگاههای اقتصادی به تامین نیروی کار ماهر را برطرف کند.
بی تردید آگاهیدهی و اطلاعرسانی به مردم، تلاش برای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و کمک به آموزش اشتغال خانگی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در کشور ما سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی ارائه آموزشهای مهارتی غیررسمی نقش موثری در تربیت نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بنگاههای اقتصادی و جذب افراد ماهر به بازار اشتغال دارد.
در همین راستا مهرداد عظیمی ـ معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اخیرا ظرفیتهای بالای این سازمان در مهارتآموزی و تربیت نیروی خلاق و ماهر به بازار کار را مورد اشاره قرار داده و گفته است: وجود ۶۵۸ مرکز دولتی و بیش از ۲۱ هزار آموزشگاه آزاد زیرنظر سازمان آموزش فنیوحرفهای، زیرساخت ارزشمندی برای مهارتآموزی و ایجاد اشتغال در کشور است.
وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مهارتآموزی و نهضت ملی مهارتآموزی معتقد است:افرادی که در حرفههای مختلف مشغول فعالیت هستند در راستای آموزش مهارت فنی و حرفهای و از طریق ارتقاء مهارت میتوانند به اشتغال پایدار برسند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای مهارت را کلید موفقیت در کشور دانسته و می گوید: حضور در بنگاههای اقتصادی بزرگ موجب ترویج آموزشهای مهارتی در مراکز جوار و بین کارگاهی می شود و همه دستگاهها باید پیوست مهارتی داشته باشند و آن را در پروژههای مهارتی خود دنبال کنند.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر کارجویان فاقد مهارت و شاغلین نیازمند به ارتقای مهارت دو بخش عمده جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفهای را تشکیل میدهند. افراد در حوزههای مذکور میتوانند تحت آموزشهای یک ماهه تا یکساله به فراگیری دورههای مهارتی بپردازند و پس از گذراندن دورههای آموزشی با شرکت در آزمونهای کتبی و عملی، گواهینامههای بین المللی دریافت کرده و وارد بازار کار شوند. بانوان نیز میتوانند با بهرهگیری از آموزشهای مهارتی و دریافت وام کم بهره به طور خوداشتغالی یا خویش فرمایی جذب بازار کار شوند و از این طریق به اشتغال پایدار برسند.
فتح الله بیات ـ فعال حوزه کار در گفتوگو با ایسنا، ارتقای سطح مهارت نیروهای کار را مورد تاکید قرار داده و میگوید: بحث مهارتآموزی باید از سطح مدارس آغاز شود و تا دانشگاهها ادامه پیدا کند.هم اکنون دانشگاههای علمیـ کاربردی در این زمینه فعالند و دانشجویان آنها به شکل عملی و کارگاهی تحصیل میکنند و مهارت میآموزند و سریعا جذب بازار میشوند.
وی میگوید: در کنار این افراد عدهای هم هستند که بیکارند اما در کارگاههای آموزشی مهارت می آموزند یا به آموزشگاههای فنی و حرفهای میروند و دورههای مهارتی را فرا میگیرند تا پس از کسب مهارت لازم در شغل مورد مشغول شوند.
این فعال حوزه کار درباره برگزاری دورههای آموزشی از سوی سازمانها برای مهارتافزایی نیروهای کار میگوید: بسیاری از بنگاهها برای بالابردن سطح مهارت نیروهای خود دورههای آموزشی برگزار میکنند یا آنها را به مراکز ارائه آموزش مهارت معرفی میکنند. در برخی موارد نیز نیروهای خود را برای دیدن دورههای یک ماهه و سه ماهه به خارج کشور اعزام میکنند تا پس از گذراندن دورههای تکمیلی و کسب مهارت لازم به کشور بازگردند و این دانش و تجربه را در اختیار دیگر نیروهای کار قرار دهند.
به گفته بیات داشتن مهارت به ایجاد تولید باکیفیت و بهرهوری کارگاه کمک میکند و بر همین اساس به جای دعوت از متخصصین خارجی و خروج ارز از کشور بهتر است روی مهارتافزایی نیروهای کار داخلی سرمایهگذاری کنیم و کارگران را تحت پوشش آموزشهای مهارتی قرار بدهیم.
به گزارش ایسنا، کارشناسان آموزشهای مهارتی را تکمیلکننده آموزشهای نظری دانسته و معتقدند که افراد باید از دوران ابتدایی با مقوله مهارت و کسب و کار آشنا شوند. بی تردید سرمایهگذاری در آموزشهای فنی و حرفهای ارزشمند است زیرا نیروی انسانی ماهر موجب رونق بازار کار و رشد و توسعه اقتصادی میشود.
انتهای پیام