امین برملا در گردهمایی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش که امروز (۶ دیماه) در مجموعه مدارس ۲۲ بهمن ناحیه ۲ اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با همت مدیران دبیرستانها و سرگروههای درسی، برنامههای متعددی در راستای کیفیتبخشی در حوزه متوسطه اول در حال اجرا است. همیشه این حوزه اهمیت داشته است و در نظام فعلی آموزش، اهمیت و جایگاه این دوره تحصیلی بیشتر شده است و باید توجه ویژهای به آن شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: هدایت تحصیلی یکی از اولویتهای دوره اول متوسطه است و با اقدامات انجامشده در دو سال گذشته خوزستان در بحث هدایت تحصیلی و توسعه متوازن بین رشتهای در جایگاه خوبی در سطح کشور قرار گرفته است.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: توسعه رشتههای مهارتی یکی از اولویتها در سند تحول بنیادین در برنامه ششم و هفتم بوده و در حال پیگیری است. توجیه و تبیین رشتهها، شناسایی استعدادها، توانمندی دانشآموزان و هدایت هدفمند آنها به سمت رشتههای مختلف نیز در حال انجام است.
برملا عنوان کرد: در زمینه کیفیتبخشی، توجه ویژهای به مهارتآموزی و استفاده از ظرفیتهای تنوعبخشی به آموزش شده و یکی از اولویتهای خوزستان در این دوره تحصیلی بوده است. در حوزه توجه به مهارتآموزی با اولویت هوش مصنوعی که دغدغه دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش است، اتفاقات خوبی در استان خوزستان رقم خورده است.
وی افزود: استفاده از ظرفیتهای تنوعبخشی به آموزش برای ایجاد جذابیت، تفیهم و تعمیق یادگیری و استفاده از ظرفیت و تلفیق هنر در آموزشها به صورت مکرر در استان خوزستان در حال انجام است.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: این کارها کمک میکند تا به دورره اول متوسطه که از نظر آموزشی، روحی و روانی، هویتبخشی و شناخت استعدادها بسیار مهم است، توجه بیشتری شود.
وی بیان کرد: دوره متوسطه اول یکی از دورههای پویا در خوزستان است؛ اهمیت این دوره از این به بعد بیشتر خواهد شد زیرا حتی در سنجش ارزشیابی که یکی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش است به آن توجه ویژه میشود. برنامهها در این زمینه باید هدفمندتر و تحلیلگرانهتر انجام شود و راهکارها و برنامهها برای شناسایی ضعفها در آموزش به صورت مستمر باشند.
برملا عنوان کرد: همیشه دانشآموزان در تغییر مقطع، به دلایلی دچار افت تحصیلی شدهاند و این مساله شاید به دلیل این است که آموزشها در دوره اول متوسطه بیشتر معلممحور است اما با تغییر نظام آموزش در بحث کنکور و تاثیر قطعی سوابقی تحصیلی و امتحانات نهایی پایه دهم در کنکور باید در نظام سنجش و ارزشیابی، کیفیتبخشی به آموزش، تفهیم و تعمیق یادگیری در این دوره باید آموزشها و برنامهها متفاوت باشند.
وی افزود: استفاده از ظرفیت کارگاهها و آزمایشگاهها و تنوعبخشی به آموزش میتواند این حلقه مفقوده را تکمیل کند و تعمیق یادگیری را رقم بزند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در دوره متوسطه اول به دلیل برنامههای در حال اجرا، مدیران باید توجه و همراهی بیشتری برای استفاده از ظرفیتهای مختلف از جمله آموزش مهارتها و هوش مصنوعی داشته باشند.
وی عنوان کرد: در دوره تحصیلی متوسطه اول تجهیز فضاهای کارگاهی، سایت رایانه، آزمایشگاهها و کارگاههای هنر و فناوری یکی از اولویتهای استان خوزستان است و مدیران باید از ظرفیتهای موجود در مناطق و ظرفیتهای برون دستگاهی و خیرین استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه ادارهکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: فردا در خدمت معاون وزیر ارتباطات و فناوری خواهیم بود تا تعدادی از مدارس و دانشآموزان را تحت آموزش کدنویسی و برنامهنویسی قرار دهند و برنامههایی برای تجهیز سایت مدارس داشته باشیم و رویکرد مهارتی در مدارس نهادینهتر شود.
انتهای پیام