نرخ سرویس کامل در کارواش‌های کرج بین ۱۶۳ تا ۲۱۷ هزار تومان است

بازرس و مسئول رسیدگی به  امورکارواش‌های کرج گفت: ۷۰ درصد خدماتی که در کارواش‌ها انجام می‌شود، سرویس کامل شامل روشویی و نظافت داخل خودرو است که بر اساس نوع خودرو و طبق نرخنامه بین ۱۶۳ تا ۲۱۷ هزار تومان محاسبه می‌شود.

آرش شریفیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بخش عمده‌ای از درآمد کاواش‌ها از ارائه خدمات سرویس کامل کارواش به دست می‌آید که یک سرویس کامل شامل روشویی، جارو و واکس است و مبلغ آن با توجه به نوع خودرو و تقسیم بندی آن در نرخنامه مصوب اتحادیه متفاوت است. به عنوان مثال در تقسیم بندی تیپ ۱ شامل سواری‌های کوچک مانند پراید،‌ سمند، ۲۰۶ و... این سرویس ۱۶۳ هزار تومان، برای تیپ ۲ شامل سواری‌های بزرگ مثل بنز، مگان و ... ۱۸۳ هزار تومان و برای دسته بندی تیپ ۳ شامل خودروهای شاسی بلند مانند ام وی ام X۲۲ ، رونیز و .. ۲۱۷ هزار تومان است. این قیمت گذاری‌ برای خودروهایی مانند لندکروز و وانت دوکابین KMC  و خودروهای مشابه ‌تواقفی محاسبه می‌شود و بر اساس نوع خدمات قیمت‌ها متفاوت است.

وی اظهار کرد: نرخنامه مصوب خدمات کارواش‌های کرج، یکی از قوی‌ترین نرخنامه‌ها در سطح اتحادیه‌های ایران در این رسته بوده و در کیفیت و جزئیات آن بسیار دقت شده است، اما نرخ‌های مصوب به ویژه برای خدمات روشویی، جارو و واکس، با توجه به هزینه‌های جاری کارواش‌ها مبلغ بسیار پایینی است.

وی ادامه داد: حتی بعضی از کارواش‌ها برای اینکه از خدمات دولتی به صورت غیرقانونی استفاده می‌کنند، همین خدمات را زیر قیمت محاسبه کرده و باعث به وجود آمدن پدیده نرخ شکنی یا دامپینگ شده و باعث سردرگمی مشتری می‌شوند. باید با این معضل که به ضرر کارواش‌های قانونمند است، برخورد جدی صورت گیرد. ولی وقتی مدارکی ارائه می‌شود، استدلال این است که خدمات ارزان به مردم ارائه می‌شود و اشکالی ندارد. در حالی که این ارزان فروشی به خاطر خیرخواهی نیست و نتیجه تخلف و استفاده از شوینده‌های بسیار بی کیفیت است.

شریفیان درباره تخلفات کارواش‌ها اظهار کرد: ارائه خدمات ارزان با پیامد آسیب به خودرو و دریافت هزینه بالاتر از نرخ، از تخلفات کارواش‌هاست، هر دوی این موارد برای اتحادیه یک معضل است و در حالی که برای دریافت مبلغ بیش از نرخ مصوب امکان نظارت و برخورد وجود دارد، اما اتحادیه قوه قهریه در اختیار ندارد که بتواند برای خدمات ارزان اقدامی انجام دهد.

وی با اشاره به افزایش خدمات در کارواش‌ها افزود: یکی از خدماتی که در سنوات گذشته با قیمت غیر واقعی انجام می‌گرفت زیرشویی و موتورشویی بود که امسال برای اولین بار با همت اتحادیه و همکاری اتاق اصناف این خدمات با قیمت توافقی در نرخنامه گنجانده شده است. موتورشویی با بخار که در برخی از کارواش ها انجام می‌شود، کیفیت بالاتری نسبت به شستشو با فشار آب دارد. چون شستشو با آب، فشاری در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار دارد و ممکن است به موتور و واشرها آسیب زده وآب وارد موتور شود، اما فشار بخار، در حدود پنج یا شش بار است. همچنین شستشو با روش تاچلس( اصطلاحا نانو) هم یکی از خدمات خوبی است که با کمترین آسیب به رنگ خودرو انجام می‌شود. 

شریفیان درباره خدمات کارواش ویژه گفت: این کارواش‌ها مجاز به استفاده بند ۱ و ۲ توضیحات در نرخنامه مبنی بر اینکه در خدمات شستشو با مواد، ۲۴ درصد به کلیه اجرت‌های پایه روشویی، شستشو و خشکشویی‌ها افزوده می‌گردد. کارواش‌های ویژه دارای دستگاه تصفیه آب هستند و یک مشخصات تعریف شده دارند. همچنین کارواش‌هایی که دستگاه تصفیه آب دارند، می‌تواند ۱۲ درصد به کلیه قیمت های نرخنامه اضافه کنند و در مجموع این کارواش‌ها مجاز به افزایش ۳۶ درصدی اجرت پایه خدمات هستند. مابقی کارواش‌ها مجاز به افزایش ۱۲ درصدی در این نرخنامه نیستند.

وی درباره نرخ خدمات کارواش گفت: این نرخ‌نامه در قسمت روشویی و جارو برقی خودرو واقعی نیست، روشویی خودرو با نرخی که در حال حاضر مصوب شده، زیر ۱۳۰ هزار تومان برای کارواش‌ها مقرون به صرفه نیست. چون یک روشویی با خشک کردن حداقل شامل ۳۰ دقیقه صرف وقت است و حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر آب بسته به نوع خودرو و میزان کثیفی آن مصرف می شود.

شریفیان ادامه داد: اجاره یک ملک کوچک برای کارواش از ۴۰ میلیون تا ملک بزرگ حدود ۳۰۰ میلیون تومان در ماه به غیر پول پیش هزینه دارد. درصورتی که برای خودروهای سواری در دسته بندی تیپ یک نرخنامه، روشویی پراید و ۲۰۶ برای کارواش های عادی ۷۰ هزار تومان اعلام شده و با توجه به دلایل ذکر شده نزدیک به نصف قیمت واقعی است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1402100603778
  • خبرنگار : 50622