یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

ثبت روز ملی مشهد در تقویم سال آینده اتفاق خواهد افتاد

یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به پیگیری ۲۰ ساله برای ثبت روز ملی مشهد در تقویم گفت: امیدواریم در تقویم سال آینده  ۱۰ دی روز ملی مشهد عنوان شود.

مهدی ناصحی امروز ۵ دی‌ماه، در میزگرد روز ملی مشهد که در شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم موضوع هویت شهر مشهد و احساس تعلق شهروندان به این شهر است.

وی افزود: مشهد به اعتبار شرایطی که در کشور دارد، مورد طمع بسیاری از دشمنان است. همچنین به لحاظ جغرافیایی به عنوان اولین کلانشهر جهان اسلام و پرترددترین شهر، به لحاظ ترکیب جمعیتی، شرایط خاص و ویژه در مقاطع مختلف تاریخی و ژئوپولوتیک، فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و ... شناخته می‌شود.

ناصحی بیان کرد: هر خبری که در مشهد منتشر می‌شود ‌چه از لحاظ مثبت و منفی بودن به سرعت جنبه بین‌المللی پیدا می‌کند و هیچ شهری  اینگونه در کشور از این شرایط برخوردار نیست، زیرا این شهر از لحاظ جامعه شناختی، سیاسی، مذهبی برای شناخته شدن در سطح ملی و بین‌المللی دلایل مختلفی دارد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای ششم از همان ابتدای کار خود هویت مشهد و ارتقاء آن را جزو اولویت‌های کار خود قرار داده است.

ناصحی با اشاره به این موضوع که لوازم جهان شهر شدن برای یک شهر متنوع است، ادامه داد: اگر بخواهیم مشهد محور رویدادهای بین‌المللی باشد، باید زیرساخت‌هایی جهت پذیرایی از انواع و اقسام رویدادهای بین‌المللی را داشته باشیم و تاکنون در این دوره از شورای ششم اقدامات زیاد و مختلفی در این حوزه انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ترکیب جمعیتی که در مشهد وجود دارد و مردمی که از دیگر شهرها برای همجواری با حضرت رضا(ع) به مشهد کوچ کردند، لذا ابعاد مختلف این ظهر و ظرفیت‌هایش به خوبی معرفی نشده است و باید این اتفاق رقم بخورد تا شاهد یک تعلق خاطر جمعی به این شهر باشیم.

عضو شورای شهر مشهد  ابراز کرد: موضوع روزهای ملی شهرها، موضوع قدیمی در کشور ماست و هر شهری بنا به تاریخی که دارد از ظرفیت‌هایی که در انقلاب و طول تاریخ انقلاب داشته استفاده می‌کند و آن را به عنوان روز ملی برای خود معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: البته باید گفت که فرایندی برای آن در کشور تعریف شده که مبتنی بر سلسله اقدامات اداری، شهرها روزهای ملی خود را عنوان می‌کنند. شاید این مذاکرات برای انتخاب روز ملی مشهد حدود ۲۰ سال در حال انجام است.

ناصحی اضافه کرد: طی رفت و آمدهای زیادی که انجام و پیشنهادات زیادی که عنوان شد شورای اسلامی شهر مشهد تصمیم گرفت روز ١٠ دی ماه را که روز خاطره‌انگیز برای شهر مشهد است به عنوان روز ملی مشهد انتخاب کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: شورای فرهنگی استان این روز را تصویب کرد و در اختیار شورای فرهنگی کشور قرار داد، لذا اگر مشکلی نباشد و به تصمیم نهایی برسد امیدوارم روز مشهد در تقویم سال آینده در فهرست روزهای ملی قرار گیرد. به همین اعتبار همکاران در شهرداری مکلف شدند برنامه‌ها و بسترهایی برای پذیرش این روز برای مردم مشهد انجام دهند.

وی بیان کرد: نشان مشهد برای ارتقاء برند مشهد در عرصه‌های مختلف و موضوع نشان مشهد به عنوان نشان فاخر در اختیار مفاخر و خدمتگزاران این شهر در حوزه های مختلف قرار خواهد گرفت.

ناصحی ابراز کرد: این امر مهم در دستور کار قرار گرفته و همکاران در ۸ کار گروه در حال بررسی و جمع‌بندی محورها هستند و امیدواریم این اتفاق به روز مشهد برسد تا بتوانیم در قالب مراسم از برترین‌های مشهدی که خدمت شایسته‌ای به این شهر کردند با اهدا نشان مشهد از آن‌ها تقدیر و نام آن‌ها را جاودانه کنیم تا الگوسازی شود و سبب افزایش تعلق جوانان به مشهد شود ضمن اینکه آیین‌نامه مشهد به تصویب رسیده است و همکاران در قالب آن در حال اقدام است.

وی گفت: ما در مشهد در اقیانوسی از ظرفیت‌های تاریخی و اجتماعی زندگی می‌کنیم و وظیفه ما در شورای اسلامی این است که این ظرفیت‌ها را شناسایی و به دیگران معرفی کنیم تا با حس وحدت و مسئولیت اجتماعی بتوانیم مسائل و مشکلات را مرتفع کنیم .

عضو شورای اسلامی مشهد گفت: متاسفانه مشهد در برخی از شاخص‌های اجتماعی وضعیت خوبی ندارد. آنچه ما در شورا به عنوان راهبرد اصلی خود دنبال می‌کنیم مردمی‌سازی است که در اولویت‌های ما قرار دارد و شورای ششم مشارکت با مردم را توسعه خواهد داد.

ناصحی افزود: در همین راستا مشارکت رسانه‌ها را خواستاریم که با در نظر گرفتن همه جوانب نقاط ضعف را نیز در این حوزه‌ها مطرح کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402100503424
  • خبرنگار : 50549