دکتر محمدرضا شکوهی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در آبانماه از ۲۱ هزار و ۵۷۳ تماس برقرار شده، ۱۲۹۸ مورد مزاحمت بوده است، افزود: همچنین در آذرماه ۲۱ هزار و ۳۴۲ تماس با اورژانس ۱۱۵ برقرار شده که ۱۳۹۵ مورد آن مزاحمت تلفنی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه این مزاحمتها علاوه بر مشغول کردند خطوط ۱۱۵، باعث تنش برای پرستاران واحد ارتباطات و اخلال در امر خدمترسانی و بهخطر افتادن جان سایر هموطنانی که نیاز واقعی دارند، میشود، مطرح کرد: تماسهای مزاحمت در تمام طیف سنی کودکان و بزرگسالان است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان با اشاره به اینکه به طور میانگین روزی ۴۰ تماس توسط مزاحمان تلفنی برقرار میشود، اظهار کرد: کودکان بیشترین مزاحمان تلفنی اورژانس هستند و بیشتر برای سرگرمی و شوخی تماس میگیرند.
شکوهی تصریح کرد: به عنوان نمونه یک کودک در غالب روزها با اورژانس تماس میگرفت که بعد از پیگیری از طریق والدین، مادرش گفت زمانیکه میخواهم از جاروبرقی استفاده کنم کودکم بیقراری میکند به همین علت یاد گرفته با اورژانس تماس بگیرد و سرگرم باشد و من همبهکارم میرسم. مورد دیگر زن مسنی است که افزون بر ۱۰۰۰ بار گرفته و هر بار اعلام میکند که تنهاست و نیاز به همصحبتی دارد.
وی با اشاره به اینکه چند مورد شکایت از مزاحمان تلفنی اورژانس ۱۱۵ صورت گرفته که سه مورد صدور رأی داشتیم، یادآور شد: بعضی مزاحمتها علاوه بر ایجاد مزاحمت تلفنی، با اعلام آدرس اشتباه و شکلگیری مأموریت کاذب و اعزام آمبولانس، موجب اختلال در امدادرسانی میشود.
شکوهی افزود: در یک مورد به علت مأموریت کاذب و نبود آمبولانس در منطقه، دقیقاً در همان لحظه جلوی پایگاه اورژانس تصادف رخ داد و مجبور به اعزام آمبولانس از پایگاههای مجاور شدیم و همین امر باعث تنش، درگیری و نارضایتی مردم شده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان همدان در ادامه درباره مجازاتهای بازدارنده برای این امر بیان کرد: طبق ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی تا شش ماه حبس در انتظار مزاحمان تلفنی است و مخابرات هم بر مبنای مقررات ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تأسیس شرکت مخابرات میتواند یک هفته تلفن مزاحم را قطع کند.
انتهای پیام