رییس فراکسیون زنان در مجلس:

روند افزایشی حضور زنان در دانشگاه‌ها جزو افتخارات انقلاب اسلامی است

رییس فراکسیون زنان در مجلس گفت: زنان به برکت انقلاب اسلامی در آموزش عالی به لحاظ کمی حضور جدی پیدا کردند. این مساله در کنار اعتماد خانواده ها به ساختارهای انقلاب اسلامی و پذیرش اینکه سرمایه نمادین حضور دختران در دانشگاه ها برای خانواده ایجاد شد، باعث گردید که حضور زنان در دانشگاه ها روند افزایشی داشته باشد و این جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.

به گزارش ایسنا، فاطمه قاسم پور، رییس فراکسیون زنان در مجلس در همایش آموزش  ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران بیان کرد: زنان به برکت انقلاب اسلامی در آموزش عالی به لحاظ کمی حضور جدی پیدا کردند. این مساله در کنار اعتماد خانواده ها به ساختارهای انقلاب اسلامی و پذیرش اینکه سرمایه نمادین حضور دختران در دانشگاه ها برای خانواده ایجاد شد، باعث گردید که حضور زنان در دانشگاه ها روند افزایشی داشته باشد و این جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از دانشجویان و اعضای هیات علمی را امروز زنان تشکیل می دهند؛ اما نکته قابل تامل این است که گسترش کمی حضور زنان در آموزش عالی چه نسبتی با نقش آفرینی زنان در عرصه عمومی داشته است و اگر این نسبت را موازنه نمی دانیم چه عواملی در آن دخیل بوده اند. چرا با وجود آنکه ما ساختارهای غیرمانع و گفتمان تشویق کننده زنان داریم؛ اما با عاملیت حداقلی زنان در عرصه عمومی مواجه هستیم.

رییس فراکسیون زنان در مجلس اضافه کرد: عرصه عمومی، عرصه ای مردانه و اقتضائات آن هم مردانه است. زنان اقتضائات خاصی برای حضور در عرصه عمومی دارند که اگر به آن توجه نشود خواست زنان هم به حضور در عرصه عمومی نیست. وقتی هنجار و ارزش مهم خانواده وجود دارد، حضور در عرصه عمومی که همراه با اقتضائات زنانه نباشد، با خواست زنان همراه نخواهد بود، علی رغم اینکه هزینه برای حضور زنان در دانشگاه ها انجام گرفته است. بنابراین باید عرصه عمومی با اقتضائات زنانه همراه شود.

قاسم پور با اشاره به انگاره های ذهنی که مانع حضور زنان در عرصه عمومی شده است، گفت: این مانعیت نرم افزار فرهنگی است که هیچ نسبتی هم با گفتمان انقلاب اسلامی ندارد. دانشگاه می تواند کار موثری در این عرصه داشته باشد.

وی جرئت مندی زنانه را برای حضور در عرصه های عمومی عنوان کرد و افزود: زنان شاید به جهت اینکه حضورشان در عرصه عمومی دیرتر اتفاق افتاده است جرئت لازم را ندارند و در مباحثات علمی کمتر ابراز وجود می کنند. این مساله باعث شده علی رغم وجود زنان نوآور، در عرصه های علمی کمتر حضور داشته باشند و باز هم دانشگاه تاثیر زیادی برای رفع این مشکل خواهند داشت.

قاسم پور بیان کرد: در نظام خانواده دانش ضمنی که منتقل می شود با آگاهی اجتماعی نسبت به حضور زنان در عرصه های عمومی نیست در نتیجه جامعه زنان نسبت به عرصه های عمومی آگاهی اجتماعی کمتری دارند و باعث می شود در آزمون ها با اعتماد به نفس کمتری مواجه شوند.

روح الله بهرامی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور نیز در ادامه این همایش گفت: 4 گزاره بنیادین انکارناپذیر در فلسفه وجودی آموزش در بینش اسلامی به ما نشان می دهد جهان بینی اسلامی نگاه به علم در چارچوب های جنسیت محور نیست. این 4 گزاره شامل شکست انحصار زمان در عرصه علم، شکست انحصار علوم فیزیکی و حسی، شکست انحصار جنسیتی و شکست انحصار جغرافیاست. بنابراین برای آموزش نگاه جنسیت محور در سطوح آموزشی مختلف وجود ندارد. اگر چنین گزاره هایی خلق شده اند جعلی هستند و بر اساس مبادی اسلامی نیستند.

وی ادامه داد: ظلم به زنان مساله ای تاریخی است که به تدریج به علت وجود موانع ذهنی و فقدان فهم درست از مبانی علم در اسلام و در همه جوامع بشری شکل گرفت اما با تقدم و تاخر ایجاد شد. در چنین شرایطی بانوان در عرصه علوم نوین از دوره قاجار به عرصه آموزش عالی وارد شدند.  

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در پایان سخنانش تاکید کرد ما به برگزاری چنین همایش هایی برای آسیب شناسی به حضور زنان در عرصه آموزش عالی نیاز داریم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402100402557
  • خبرنگار : 71970