به گزارش ایسنا، روحالله دهقانی فیروزآبادی در آیین پایانی هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی که در آن از پژوهشگران برتر این دانشگاه در سطح ملی و دانشگاهی تقدیر شد، اظهار کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری یک نهاد اجرایی صرف نیست و در مقام یک نهاد هماهنگ کننده و جریانساز عمل میکند. در دورههای مختلف مأموریتهای مختلفی برای معاونت تعریف شده است، اما در این دوره چهار مأموریت اندیشهورزی، توسعه علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در دستور کار معاونت علمی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: نقدهایی به معاونت علمی بوده، مبنی بر این که به جایگاه علوم انسانی و اثرگذاری دانشگاههای علوم انسانی کمتر توجه شده است. در دوره جدید بنا داریم تا با استفاده از ظرفیت دانشگاههای برجسته در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، متناسب با ظرفیت و توانمندی هر دانشگاه، ماموریتهایی برای اثربخش کردن هرچه بیشتر علوم انسانی در اقتصاد بهویژه اقتصاد دانشبنیان تعریف کنیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه همسان انگاشتن دانشگاههای علوم انسانی با دانشگاههای علوم پایه، فنی و مهندسی و توقع تجاریسازی و کارآفرینی از علوم انسانی به آن شکلی که در حوزههای فناورانه اتفاق میافتد، صحیح نیست، ادامه داد: توقع تجاریسازی صرف و حتی رویکرد کاربردی کردن علوم انسانی در اقتصاد و اشتغال، جفا به این حوزه است؛ چرا که دایره اثرگذاری علوم انسانی را صرفاً به اشتغال، کاربرد و تجاریسازی محدود میکند، این در حالیاست که نقش علوم انسانی در اندیشهورزی و تولید علم بسیار عمیقتر و گستردهتر است. انتظار نداریم در علوم انسانی و دانشگاههای علوم انسانی، به شکلی افراطی و غیر دقیق، تجاریسازی علوم انسانی دنبال شود یا شرکتهای دانشبنیان ایجاد شود، بلکه اندیشهورزی، تحلیلگری و ارائه راهبرد از حوزههای اثرگذاری علوم انسانی است.
دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: برنامه اثربخشی علوم انسانی در اقتصاد دانشبنیان که طی همکاری معاونت علمی و دانشگاه علامه طباطبایی اتفاق میافتد، به جای تجاریسازی و کاربردیسازی صرف، بر اثربخش کردن علوم انسانی در اقتصاد با استفاده از تمامی جنبهها، ظرفیتها و وجوه این حوزه توجه دارد و از این حیث، چنین رویکردی برای نخستین بار در کشور نسبت به علوم انسانی و نسبت آن با اقتصاد اتخاذ میشود. دقیقا در حوزهای که کمتر به آن توجه شده و ضعف داریم همین حوزه علوم انسانی است. در حوزه فناوریها بیش از متوسط دنیا پاسخ داریم، اما در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی، حکمرانی و ... سؤالات بی پاسخ زیادی داریم و مهمترین سؤالات امروز ما ریشه و راه حل در علوم انسانی دارند.
تمرکز بر اثربخشی هرچه بیشتر علوم انسانی در اقتصاد دانشبنیان
مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری هم در سخنانی خاطرنشان کرد: در قالب توافقنامه همکاری با دانشگاه علامه طباطبایی، در حوزه زیرساختها، آزمایشگاهها، فضای مطالعاتی و همچنین حوزه محتوایی، حمایتهایی صورت میگیرد تا دامنه و عمق تاثیر علوم انسانی در اقتصاد افزایش یابد.
وی ادامه داد: در این توافقنامه، تاکید و تمرکزمان را بر اثربخشی و کاربردی بودن علومانسانی در جامعه قرار دادهایم و سعی داریم تا به کمک دانشگاه علامه طباطبایی، جریانی را در راستای تاثیرگذاری هرچه بیشتر علوم انسانی در اقتصاد پایهگذاری کنیم.
معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، ادامه داد: در این راستا تجربیات کشورهای مختلف بررسی شد که پرسش اصلی ما در این پژوهشها درباره نقش و چگونگی مداخلات دولت در علوم انسانی بود. در نتیجه این مطالعات، دریافتیم که دولتها، طیف گستردهای از حمایتها را در دستور کار دارند که از پژوهشهای پایه و کاربردی تا تامین زیرساختها و فناوریها در خدمت علوم انسانی را شامل میشود. بر اساس یافتههای این مطالعات، سعی شد تا برنامهای در معاونت علمی کلید بخورد که اساس آن اثربخشسازی علوم انسانی در اقتصاد باشد. این برنامه شامل حمایت از پژوهشهای کاربردی، حمایت از کسب و کارهای خلاق است. دانشگاه علامه در هفت سال اخیر بیش از پنج هزار متر مربع را برای استقرار شرکتهای نوپا و خلاق اختصاص داده است. از دیگر اقدامات در ذیل این برنامه، حمایت از اشتغالپذیری فعالان علومانسانی و حمایت از خدمات مشاوره است.
وی با بیان اینکه نخستین گام برنامه اثربخشسازی علوم انسانی در اقتصاد دانشبنیان را با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان یکی از دانشگاههای مطرح در حوزه علوم انسانی، کارآفرینی و اقتصاد آغاز کردهایم، خاطرنشان کرد: سالهاست معاونت علمی و دانشگاه علامه در حوزههای کارآفرینی، مالی، علوم شناختی و سایر حوزهها، همکاریهای خوبی دارند.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، الیاسی تصریح کرد: در برنامه اثربخشی علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی، مواردی چون مرجعیت علمی، زیست بوم فناوری، زیست بوم کارآفرینی و اشتغال دانشبنیان و اشتغالپذیری دانشآموختگان، نخبگان و فعالان علومانسانی را در دستور کار داریم. نگاه متوازن و اثربخش علومانسانی این چهار جزء را با هم دارد. با تلاش دانشگاه و منابعی که امسال پیشبینی شده، ظرفیت بسیار خوبی برای طرحهای پژوهشی و فناورانه و طرحهای توسعهای وجود دارد.
انتهای پیام