بی‌اطلاعی ۳۰ درصد مردم بافق از فشارخون و دیابت خود

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق گفت: براساس داده‌های آماری موجود، هم‌اکنون ۳۰ درصد از شهروندان بافقی از بیماری پرفشاری خون و دیابت خود اطلاع ندارند چرا که از عوارض آن آگاهی ندارند و برای درمان اقدام نکرده‌اند.

«مسعود دانشی» در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پویش ملی سلامت، اظهار کرد: این پویش ملی به عنوان بخشی از طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع است که اجرای آن در شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفر از بیستم آذرماه آغاز شده و تا بیستم دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که بیش از ۸۳ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر و ۴۲ درصد این بیماری‌ها به طور مستقیم مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: فشار خون بالا، دیابت، چاقی، چربی خون بالا و برخی دیگر از بیماری‌ها به عنوان عوامل اصلی تشدید کننده بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌روند لذا دو عامل فشار خون بالا و دیابت در این طرح مورد غربالگری قرار می‌گیرد.

دانشی عمده‌ترین عوارض پرفشاری خون و دیابت را سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی و قطع عضو به دنبال زخم پای دیابتی ذکر و بر اهمیت پیشگیری و لزوم شناسایی بیماران قبل از بروز عوارض دیابت و پرفشاری خون جهت درمان تاکید کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان با بیان این که افزایش سواد سلامت جامعه و تکمیل پرونده سلامت الکترونیک افراد جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر به آنان از دیگر دستارودهای اجرای این پویش ملی است، عنوان کرد: به منظور تحقق کامل نظام ارجاع و سلامت خانواده به طور رایگان باید موضوع پرونده الکترونیک سلامت برای همه افراد جامعه اجرایی شود تا به نتایج مطلوبی در راستای کنترل بیماری‌ها در جامعه برسیم البته از طرح‌های آتی این پویش ملی نیز می‌توان به غربالگری بیماری‌های چربی خون، سه نوع سرطان، بیماری‌های غیرواگیر و موضوع سلامت روان در مناطق شهری اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان این که ۳۰ درصد افراد در شهرستان بافق دارای فشار خون و ۱۴ درصد دارای دیابت هستند، گفت: از آغاز این پویش ملی ، فشارخون و قندخون نیمی از جمعیت مشمول شهرستان بافق اندازه گیری شده است.

به گفته وی، ۳۶ هزار نفر مشمول در این طرح شرکت کردند که ۱۱ هزار نفر دارای فشار خون و چهار هزار نفر مبتلا به دیابت بودند.

دانشی در پایان خاطرنشان کرد: از ۳۶ هزار نفر مشمول در شهرستان، ۱۱ هزار نفر فشار خونی و چهار هزار نفر به دیابت مبتلا هستند که ۳۰ درصد از این افراد از بیماری خود اطلاع ندارند چرا که از عوارض آن آگاهی ندارند و برای درمان اقدام نکرده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۴ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402100402131
  • خبرنگار : 50647