پروژه استانی مدیریت دانش با محوریت تجربهنگاری فرمانداران و بخشداران منتخب استان قزوین چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در عمارت هنر قزوین کلید خورد. در این جلسه دکتر پیمان محمدی، مدیرکل دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین به ضرورت اجرای پروژه اشاره و اظهار کرد: بدون شک یکی از مهمترین چالشهای حکمرانی در ایران به زیرساخت مدیریت سرمایه فکری مربوط است. ما نیز در سطح استانی و محلی با چهار چالش مدیریتی مهم مواجه هستیم که مانع از بهبود جدی در حوزه حکمرانی محلی میشود.
وی ادامه داد: بخشی از این چالشها ناظر به ابعاد اجتماعی و فرهنگی است که بر ابعاد حرفهای مدیریتی سایه افکنده، دامنه موفقیتها و تجربهاندوزیها را محدود کرده و ما را به نوعی به عارضه تکرار مکررات و تجربه مجدد تجربیات نسلهای قبلی مدیریتی دچار میکند. یکی از ریشههای مهم این چالش، فقدان یک ساز و کار جدی در راستای ثبت و انتقال تجربیاتی است که مدیران با تجربه و پرسابقه استان در طی تصدی مسئولیتشان داشتهاند. اهمیت این موضوع به ویژه در حوزه حکمرانی محلی به دلیل نقشهای متنوع و چندوظیفهای که یک فرماندار، یک بخشدار و یا یک مدیرکل ستادی در استانداری بر عهده دارد؛ به مراتب بیشتر است.
این مسئول خاطرنشان کرد: این تجربیات و این دانش، بخشی از میراث فکری ما در بدنه حاکمیتی و اجرایی استان است و اگر به این ساز و کار توجه جدی نداشته باشیم بخش عمدهای از تجربیات خبرگان مدیریتی ما یا با بازنشستگی از دسترس خارج میشود و به اصطلاح به دانش ساختاری تبدیل نمیشود و یا در سایه چرخشهای سیاسی دولتها مورد اعتناء قرار نمیگیرد. متأسفانه ما در این زمینه دارای یک ضعف تاریخی و مسبوق به سابقه در کشور هستیم.
وی بیان کرد: در این راستا دفتر برنامهریزی بودجه و تحول اداری ذیل معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری اجرای دو پروژه تجربهنگاری را آغاز کرده تا بتواند بخشی از خلأهای اشاره شده را پوشش دهد. البته اذعان داریم که چالشهای حکمرانی محلی، محدود به موضوع تجربهنگاری نیست و بخشهای مختلفی دارد منتهی تلاش داریم به مدد همکاران خبره و حرفهای که در این دفتر گرد هم آمدهاند به این موضوعات رسیدگی کنیم و قدم اولیه و نخست ما پروژه تجربهنگاری است.
به گزارش ایسنا، محمدی ادامه داد: در موضوع تجربهنگاری دو پروژه تعریف شده که در پروژه اول درصدد تجربهنگاری و احصاء دانش فرماندارن و بخشداران منتخب هستیم و البته تأکید اصلی بر همکاران بازنشسته است. در پروژه دوم نیز به تجربهنگاری واحدهای اقتصادی منتخب استان در شرایط تحریم و نوسانات ارز خواهیم پرداخت.
مدیرکل دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین تصریح کرد: پروژه نخست ما با همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی استان و پروژه دوم با همکاری مدیریت شرکت شهرکهای صنعتی استان در حال انجام است. به منظور راهبری محتوایی و صحهگذاری بر دانش و تجربیات احصاء شده در هر پروژه از همکاری سه نفر خبره متخصص برخورداریم. در پروژه کنونی از مشارکت همکارانی بهرهمند هستیم که علاوه بر سوابق مدیریتی در فرمانداریها و بخشداریها از تجربیات مناسبی نیز در حوزههای ستادی و مدیریتی استانداری برخوردار هستند.
وی افزود: از منظر حوزه برنامهریزی و تحول اداری؛ چالشهای مدیریتی ما متفاوت از چالشهای مدیریت دولتی معاصر در سطح بینالملل است و متأسفانه در این خصوص عقب هستیم و باید تلاش کنیم این فاصله زمانی را کاهش دهیم. به عنوان نمونه دغدغه یا جهتگیری یک مدیر تحول اداری یا عناوین مشابه در کشورهایی که در تقابل سیاسی و فناورانه با ما قرار دارند نه مدیریت دانش بلکه موضوعاتی همچون نحوه پیکرهبندی منابع انسانی در مدیریت استعدادها با توجه به ظهور هوش مصنوعی است. بنابراین معتقدم علیرغم تلاشهای زیادی که مجموعه همکاران و کارشناسان دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری داشتهاند خلأهای قابل توجهی پیش رو داریم که میبایست به یاری خداوند و به فراخور اقتضائات و ظرفیتهای محلی در صدد رفع آن برآییم.
محمدی در پایان بیان کرد: هدف و انگیزه ما در پروژه نخست تجربهنگاری این است که تجربیات فرمانداران و بخشداران پرسابقه را احصاء و در دسترس قرار دهیم. البته یک پروژه تجربهنگاری با پروژه تاریخ شفاهی متفاوت است. ما به دنبال تاریخنگاری فرمانداریها نیستیم هدف ما این است چالشها و راهکارهای اتخاذی فرمانداران و بخشداران را در کنار ارزیابی که خود آنان از اثربخشی اقدامات صورت گرفته دارند به نسل بعدی مدیریتی منتقل کنیم.
تجربه نیروی انسانی، ارزشمندترین سرمایه سازمانی است
به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه زهرا آتشگران، مدیر اجرایی پروژه مدیریت دانش دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین، اظهار کرد: پروژه مذکور کاملاً ابتکاری و به پیشنهاد دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین و با تأیید وزارت کشور در دست اجرا قرار گرفت چراکه بر این باوریم تجارب نیروی انسانی در طی سنوات خدمتشان، ارزشمندترین سرمایه سازمانی است.
وی بیان کرد: در سیستم دولتی یک حلقه مفقوده وجود دارد و این است که تجارب عزیزان که توشه گرانبهایی است و آن را به تدریج در سنوات خدمت خود کسب کردهاند بدون اینکه ثبت شود رها میشود، به همین سبب این پروژه را آغاز کردیم که تجارب بخشداران و فرمانداران را ثبت کنیم تا چراغ راهی برای نسل آینده مدیران باشد.
مدیر اجرایی پروژه مدیریت دانش دفتر برنامهریزی، بودجه و تحول اداری استانداری قزوین ضمن اشاره به حوزههای مختلف تجربهنگاری، بیان کرد: بنا داریم در راستای اجرای این پروژه با هریک از خبرگان دانشی بین ۳ تا ۶ ساعت جلسات مصاحبه اختصاصی و انفرادی داشته باشیم و تجارب ارزشمند آنان را حول محورهای اصلی سیاسی، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و منابع انسانی احصا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه ما در صدد شناسایی و ثبت شاخصترین بحرانهای پیش رو و راهکارها و اقدامات مؤثری هستیم که مدیران منتخب در زمان تصدی مدیریتشان حول محورهای مذکور داشتهاند به طور مثال در حوزه سیاسی، امنیتی و اجتماعی وضعیت شاخصه اعم از انتخابات، تجمعات و اغتشاشات، سفر مقامات و مسائل فرهنگی و اجتماعی و در حوزه اقتصادی تحلیل وضعیت اقتصادی شهرستان تحت تأثیر مؤلفههایی همچون نرخ تورم، اشتغال و بیکاری، مشکلات واحدهای تولیدی و اقدامات اثربخش صورت گرفته است.
این مسئول افزود: در حوزه عمرانی موضوعاتی همچون تأسیس شهرداریها، چالشها و مسائل شهرداریها، چالشها و مسائل مرتبط با دهیاریها اعم از تأسیس دهیاریها و مشکلات امنیتی و اجتماعی روستاها و نهایتاً موضوع بحرانهای طبیعی مثل سیل، زلزله و آتشسوزی و راهکارهای مؤثر اتخاذی و نتیجه آنها مورد بررسی واقع خواهد شد. در حوزه منابع انسانی، موضوع ارتباط مردم و دولت، وضعیت نیروی انسانی، جانشین پروری و شایستهسالاری و همچنین اقدامات انگیزشی و رفاهی پرسنل از مواردی است که در جلسات مصاحبه به آن خواهیم پرداخت.
آتشگران در پایان خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی خروجی این مصاحبهها را جهت تدوین و انتشار ثبت خواهد کرد و بنا داریم در نهایت این مصاحبهها را در قالب کتاب به صورت مجلد چاپ کنیم و تلاش داریم نسخه الکترونیکی آن به همراه پادکستهای کوتاه مدیریتی نیز در اختیار عموم قرار گیرد.
انتهای پیام