تراموا یا BRT؛ کدام برای همدان بهتر است؟

چندسالیست که ترافیک شهر همدان تبدیل به یک معضل بزرگ برای این تازه کلانشهر شده و متخصصان و مسئولان شهری به دنبال راهکارهایی برای حل این معضل بودند که به تازگی بحث راه‌اندازی سیستم حمل و نقل ریلی (تراموا) بیش از پیش پررنگ شده است.

البته مدت‌هاست که بحث قطار شهری در همدان توسط نمایندگان مجلس در محافل مختلف وجود داشت اما سرانجام این موضوع به تصویب رسیده به طوری که در روزهای اخیر وزیر کشور نیز خبر از آمدن تراموا به شهر همدان و چند شهر دیگر را داده است.

با توجه به اینکه شهر همدان دارای معابری با عرض کم است و امکان فضایی برای عبور اتوبوس‌های تندرو یا همان BRT امکان‌پذیر نیست، این گزینه به طور کلی حذف شده اما به تازگی بحث راه‌اندازی سیستم حمل و نقل ریلی (تراموا) نقل محافل شده است البته تجربه تلخ کرمانشاه و قم در راه‌اندازی این سیستم حمل و نقلی توجه اذهان عمومی را به خود جلب کرده که شاید همدان هم با توجه به ساختار شهری و عرض خیابان‌هایش به این سرنوشت دچار شود.

به گفته مسئولان روزانه ۳۰ خودروی جدید به شهر همدان اضافه می‌شود این در حالیست که ظرفیت معابر این شهر افزایش نداشته و همین امر باعث نقد بسیاری از متخصصان حوزه شهرسازی و ترافیک شده است.

ایجاد قطار شهری یا تراموا و یا BRT نیاز به خیابان‌های عریض برای ریل‌گذاری و خط ویژه دارد در حالی که خیابان‌های همدان با توجه به بافت سنتی این شهر عرض زیادی ندارد به طوری که عبور خودروهای معمولی با مشکل مواجه است.

نکته قابل‌ توجه در اجرای این طرح بندهای قانونی است که بنا به گفته متخصصان و مسئولان، همدان مشمول قانون ایجاد تراموا یا BRT نیست چرا که این شهر جمعیت کمتر از یک میلیون نفر دارد.

بر این اساس ایسنا برای بررسی بیشتر اجرای قطار شهری در همدان نشست تخصصی «تراموا یا BRT؛ کدام برای همدان بهتر است؟» را با حضور متخصصان شهرسازی و ترافیکی و مسئولان مرتبط ترتیب داد که البته متولیان اصلی این موضوع از جمله شهرداری و فرمانداری همدان در این نشست حاضر نشدند.

راه‌اندازی تراموا با وجود بافت سنتی همدان امکان‌پذیر نیست

یک مدرس شهرسازی در نشست تخصصی «تراموا یا BRT؛ کدام برای شهر همدان بهتر است؟» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه همدان شهر یونیک به شمار می‌رود، گفت: راه‌اندازی تراموا یک کار فانتزی است و در شهر قدیمی همدان با وجود بافت سنتی امکان‌پذیر نیست.

بهرنگ مجیدی با بیان اینکه ترافیک نمی‌تواند جدا از طرح تفصیلی شهر باشد، اظهارکرد: همدان به علت شعاعی بودن مرکزگرا بوده و در مرکز شهر ترافیک وجود دارد و در اطراف ترافیک کمتر است، از طرفی رینگ موجود در شهر باعث شده بارترافیکی از شهر کم شود و از رینگ‌ها اتفاق بیفتد.

هنوز نتوانستیم برای ازدیاد ماشین برنامه‌ریزی کنیم

وی با اشاره به پیاده‌راه‌سازی در خیابان‌های اصلی شهر همدان از جمله بوعلی، تصریح کرد: این پروژه خوب بود اما بعد از اجرا می‌بینیم آن برآیندی که انتظار می‌رفت از این کار و خروج ترافیک از مرکز شهر هنوز اتفاق نیفتاده و معضلات دیگری هم به وجود آورده است.

مجیدی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات همدان که ترافیک را تحت تأثیر گذاشته این است که بودجه به سمت ایجاد پارکینگ‌های عمومی نرفته و هنوز نتوانستیم برای ازدیاد ماشین برنامه‌ریزی کنیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه آیا خیابان‌های ما ظرفیت ایجاد سازه مونوریل یا BRT را دارند؟ افزود: خیابان‌های همدان عرض مشخصی دارند که تعریض آنها هم امکان‌پذیر نیست و از طرف دیگر هزینه‌های ساختی که بابت این موضوع به شهر تحمیل می‌شود نیز مهم است.

کارهای فانتزی در شهر همدان جواب نمی‌دهد

وی با اشاره به اینکه زمانی بحث پل‌سازی در همدان رایج شد اما نتوانست بار ترافیک را حل کند و تنها خودروها در رینگ‌ها بالا پایین می‌شوند، ادامه داد: برای هر کاری باید از افراد متخصص و حرفه‌ای استفاده کرد و برای اینکه کاری انجام شود، باید فرهنگ شهر را مدنظر قرار داد.

مجیدی: زمانی بحث پل‌سازی در همدان رایج شد اما نتوانست بار ترافیک را حل کند و تنها خودروها در رینگ‌ها بالا پایین می‌شوند. برای هر کاری باید از افراد متخصص و حرفه‌ای استفاده کرد و برای اینکه کاری انجام شود باید فرهنگ شهر را مدنظر قرار داد

مجیدی با تأکید بر اینکه با توجه به فرهنگ سنتی شهر همدان کارهای فانتزی جواب نمی‌دهد، یادآور شد: برای اینکه تراموا یا BRT در همدان راه‌اندازی شود باید تعریض خیابان اتفاق بیفتد و آیا می‌توانیم کلنی جمعیتی را بدون اینکه به سایر جداره‌های شهر آسیب بزند، به نقطه دیگری منتقل کنیم.

مدرس گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با بیان اینکه خیابان‌های با عرض ۳۰ متری همدان پاسخگوی یک راه مجزا نیست، گفت: اگر در همدان زلزله‌ای رخ دهد شریان‌های ارتباطی جوابگو نیست و در چنین شرایطی به دنبال راه‌اندازی تراموا هستیم!

وی با اشاره به اینکه آیا طرح جامع همدان پیوست‌های فرهنگی و ترافیکی دارد؟ خاطرنشان کرد: مراکز محله در همدان از بین رفته است و افراد برای خرید سبزی باید حتماً به سبزه میدان مراجعه کنند. در صورتی‌ که مرکز محلات می‌توانستند یک نقطه قوت و یک منبع درآمد برای شهرداری باشد.

ممکن است ظاهر تراموا برای شهر زیبا باشد

مجیدی با تأکید بر اینکه ممکن است ظاهر تراموا برای شهر زیبا  باشد، بیان کرد: بودجه‌ای که می‌تواند در بخش‌های دیگر گره‌گشا باشد صرف کارهای فانتزی شود که مشکلی روی مشکلات دیگر شهر ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه درباره جنبه توریستی تراموا در شهر همدان، اذعان کرد: توریست باید هتل و زیرساخت‌های دیگری هم داشته و زمینه‌های دیگری داشته باشد، ضمن اینکه در شهر همدان چه چیزی برای نشان دادن به توریست داریم وقتی تمام بافت‌های تاریخی شهر را از بین برده‌ایم؟

وی با بیان اینکه چرا در برنامه‌ریزی‌ها از تجربه شهرهای دیگر استفاده نمی‌شود؟ افزود: ایجاد پایانه و پارک‌سوار در زیرپل‌ها باعث کاهش بارترافیکی می‌شود که در سیدخندان تهران اجرایی شده است.

مجیدی با اشاره به اینکه چه تراموا اجرا شود چه نشود همدان را شهر گرانی می‌کند، اظهار کرد: باید اقتصاد مردم را هم درنظر بگیریم؛ کلانشهر شدن همدان را گران می‌کند در صورتی‌ که همدان خدماتی که یک کلانشهر به مردم می‌دهد را ندارد.

ابتدا طرح جامع تصویب شود یا طرح ترافیک؟

عضو هیأت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز با بیان اینکه ابتدا باید مشخص شود دانش ترافیک دانش پیشرو است یا پیرو؟ گفت: در شهری که طرح جامع آن بعد از هفت سال هنوز تصویب نشده است و طرح‌های قدیمی مرکزگرا بودند و هیچ حرف تازه‌ای در حوزه بهم ریختن ساختار اقتصادی شهر نداشتند، انتظار داریم همه مشکلات تحت عنوان ترافیک حل شود. عراقچیان: در شهری که طرح جامع آن بعد از هفت سال هنوز تصویب نشده است و طرح‌های قدیمی مرکزگرا بودند و هیچ حرف تازه‌ای در حوزه بهم ریختن ساختار اقتصادی شهر نداشتند، انتظار داریم همه مشکلات تحت عنوان ترافیک حل شود

دکتر محمدرضا عراقچیان با تأکید بر اینکه مدیران باید بگویند آیا ابتدا باید طرح جامع ترافیک تصویب شود، بعد طرح جامع شهر تصویب شود یا بلعکس؟ تصریح کرد: طرح جامع و طرح ترافیک کاملاً بهم متصل هستند. طبق اصول یک تیم مادر باید این طرح‌ها را هدایت کند که ما این تیم را نداشتیم.

وی با بیان اینکه طرح جامع در راه و شهرسازی بررسی و طرح ترافیک توسط شهرداری انجام می‌شود، افزود: طرح جامع منبعث از فشارهای اجرایی، اقتصادی و ... هنوز تمرکز را بر میدان امام(ره) و رینگ اول گذاشته است و با وجود بخشنامه‌ها و ضوابطی که هیچ سطح تجاری نباید در این رینگ افزایش پیدا کند، همچنان شاهد افزایش سطح تجاری در این بخش هستیم.

عراقچیان با تأکید بر اینکه طرح جامع در حوزه ترافیک هیچ حرفی ندارد، بیان کرد: وقتی با ایجاد فضای تجاری تقاضای سفر به مرکز شهر ایجاد می‌شود مشاور طرح ترافیک هر کاری هم بکند نمی‌تواند این موضوع را حل کند بنابراین این دو طرح باید با هم پیش بروند و یک تیم در رأس آنها را هدایت کند.

حرف زدن از ترافیک، خنده‌دار است وقتی...

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر همدان بر مبنای بافت مرکزی و بازار قدیمی شهر شکل گرفته است، گفت: وقتی طرح جامع هیچ کاری برای این موضوع نکرده است در رینگ سوم هم تراموا ایجاد شود چه اتفاقی برای شهر خواهد افتاد؟ وقتی طرح جامع نتوانسته ساختار درستی برای اقتصاد شهر، اصلاح رفتارهای اجتماعی شهر و زون‌بندی کاربری‌ها در شهر ایجاد کند این اتفاقات می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه وقتی طرح جامع محورهای توسعه و میل به سرمایه‌گذاری را نتوانسته درست تعریف کند، حرف زدن از ترافیک موضوع خنده‌داری است، اظهار کرد: به زعم متخصصان ترافیک یک موضوع کاملاً تخصصی است اما بنده این موضوع را کاملاً رد می‌کنم.

عراقچیان با بیان اینکه ترافیک قبل از اینکه یک موضوع تخصصی باشد یک موضوع اجتماعی- فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ما هیچ سازمانی را در حوزه مباحث فرهنگی ترافیکی به بازار نیاوردیم، بعد توقع داریم ترافیک حل شود.

عضو هیأت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به نقش صداوسیما، ارشاد و حوزه‌های هنری مختلف در بحث ترافیک، افزود: زمانی انیمیشن‌هایی در حوزه ترافیک در صداوسیما پخش می‌شد اما اکنون هیچ چیزی در این زمینه وجود ندارد، تنها انتظار داریم با سوت و پلیس و جریمه این موضوعات حل شود.

وی ادامه داد: درست است که ترافیک یک موضوع تخصصی به لحاظ محاسبات است اما قبل از این حرف‌ها یک موضوع اجتماعی است.

ابتدا مشکل طرح جامع حل شود

وی با اشاره به اینکه زمانی بحث BRT در همدان حدود ۱۲ سال پیش مطرح شد، تصریح کرد: وقتی BRT ایجاد شود رابطه اجتماعی- اقتصادی دو سمت خیابان‌ها قطع خواهد شد؛ همدان مانند تهران نیست که یک طرف خیابان با طرف مقابلش ارتباطی نداشته باشد. خیابان‌های همدان ۳۰ متری است و دائماً با هم رابطه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برقرار است بنابراین BRT جوابگو نیست.

عراقچیان با بیان اینکه در حال حاضر موضوع تراموا مطرح شده است، گفت: ابتدا مشکل طرح جامع حل و گفته شود طرح جامع جهت‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی و سکونتی شهر را کجا دیده است؟ بعد از اینکه این مباحث حل شد، موضوع ترافیک وارد میدان شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز ما نمی‌دانیم نقاط جمعیتی شهر کجاست؟ بیان کرد: مسئولان شهر باید بگویند کوی پروازی که قرار نبوده مسکونی نباشد و حالا مسکونی شده است چه اثری در تراموای شهری دارد؟ اصلاً ترافیکی که با ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی و سکونت ۴۴ هزار نفری در این بخش ایجاد می‌شود، چقدر است؟ آیا قرار است دسترسی دومی داشته باشد؟ بلواری که راه کل غرب کشور است چطور قرار است ساماندهی شود؟ بنابراین این مباحث در بحث ترافیکی بسیار مهم است که باید در طرح جامع دیده شود.

خیابان سایه در بسیاری از نقاط شهری و برون شهری همدان وجود ندارد

این استاد شهرسازی با بیان اینکه خیابان سایه در بسیاری از نقاط شهری و برون شهری همدان وجود ندارد، افزود: به نظر بنده ابتدا باید این مسائل را حل کنیم بعد مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ترافیکی را حل کنیم، می‌بینیم شهر همدان هیچ مشکل ترافیکی نخواهد داشت.

 عراقچیان: به نظر بنده ابتدا باید این مسائل را حل کنیم بعد مباحث اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ترافیکی را حل کنیم، می‌بینیم شهر همدان هیچ مشکل ترافیکی نخواهد داشت

عراقچیان با تأکید بر اینکه قبل از اینکه وارد موضوع مدهای حمل و نقلی شویم باید برای برنامه‌ریزی شهری منضبط‌تر از شرایط فعلی فکر کنیم، یادآور شد: وقتی برای مرکز شهر فکری نشود و هر روز شلوغ‌تر از قبل شود، ایجاد تراموا در رینگ سوم چه تأثیری خواهد داشت؟

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی با روحیات اجتماعی همدانی‌ها سازگاری ندارد، اظهار کرد: میل سفر با وسایل حمل و نقل عمومی در همدان پایین است و بیشتر با خودروهای شخصی و آژانس‌هاست که باید دید این موضوع در مطالعات اجتماعی دیده شده یا خیر؟

ترافیک را نباید موضوع سیاسی ببینیم

عضو هیأت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه بوعلی‌سینا درباره داشتن کارت‌های تردد برخی افراد در رینگ مرکزی شهرهمدان، با بیان اینکه نباید برای افراد امتیازات زیادی بدهیم، تأکیدکرد: اگر این کارت‌ها کم شود معضل ترافیک محدوده مرکزی شهر حل خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ترافیک موضوعی عمومی و همه‌جانبه است، تصریح کرد: ترافیک را نباید موضوع سیاسی ببینیم اما ترافیک می‌تواند تحت تأثیر سیاست قرار بگیرد بنابراین مدیران سیاسی استان و مدیران اجرایی بدون نگاه سیاسی وارد قضیه شوند و با تیمی علمی موضوع را بررسی کنند و نظر کارشناسان فصل‌الخطاب باشد.

چرا باید بین حمل و نقل ریلی و غیرریلی دوقطبی ایجاد شود؟

نماینده گروه مطالبه‌گری مردمی گفتمان ۵۷ همدان نیز با حضور در ایسنا، با بیان اینکه بین مطالعات طرح جامع و ترافیک همخوانی وجود ندارد، گفت: نامه‌نگاری بین شهرداری و شورای شهر و استانداری صورت گرفته نشان می‌دهد یک مشاور با گرید مرتبط با حوزه حمل و نقل، بازنگری در حوزه حمل و نقل همدان را انجام داده است.

سیدعلیرضا رسولی با اشاره به اینکه مطالعات باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد، اظهار کرد: در حال حاضر فضایی به وجود آمده که حمل و نقل عمومی باید به سمت ریلی برود این در حالیست که دلیلی بر رد مطالعات صورت گرفته توسط شهرداری نیاورده‌اند و این بی‌حرمتی به فضای پژوهشی و مطالعاتی است.

وی تصریح کرد: اگر کارهای ایجاد تراموا انجام شده و تنها ماده ۲۳ آن باقی مانده است پس مطالعات صورت گرفته و هزینه‌های چند ساله چه می‌شود؟ مطالعات صورت گرفته توسط مشاور باید توسط افراد متخصص نیز بررسی شود.

رسولی با اشاره به اینکه باید بررسی شود اجرای تراموا در همدان واقعاً می‌تواند مشکل ترافیک را حل کند یا اینکه صرفاً به علت اجرای این طرح در شهرهای دیگر قرار است در همدان هم اجرا شود؟ گفت: این مباحث علمی است و لزوماً به درد همه شهرها نمی‌خورد که باید توسط متخصصان این حوزه تشخیص داده شود.

نماینده گروه مطالبه‌گری مردمی گفتمان ۵۷ همدان افزود: در بعضی از طرح‌های شهری در دوره‌های قبل بدون مطالعات و پیوست‌ها اجرا می‌شد اما در حال حاضر نامه‌های شهرداری و شورای شهر نشان می‌دهد طرح ترافیک همدان توسط مشاور صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه چرا باید بین حمل و نقل ریلی و غیرریلی دوقطبی ایجاد شود؟ ادامه داد: بحث ترافیک یک موضوع تخصصی است و باید توسط متخصصان بررسی شود. تعجیل اجرای طرح بدون توجه به مطالعات خطرناک است.

رسولی با اشاره به اینکه باید به پژوهش‌های صورت گرفته احترام گذاشته شود، تأکید کرد: ایجاد یک فضای دوقطبی و مردم را درگیر موضوعات دوقطبی کردن تا در نهایت ماهیگیری برای انتخابات صورت بگیرد، به صرفه و صلاح مردم و شهر نیست و دوره گذاری است که بعد از گذشت آن آسیب‌هایش را مردم متحمل خواهند شد.

داور گل نزند

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان نیز در این نشست، با بیان اینکه در بحث تراموا مشکل ما این است که داور گل می‌زند، گفت: کسانی‌ که باید درستی فرآیند را ارزیابی کنند نباید گل بزنند، در واقع مراجعی که باید صحت مطالعات را بررسی کنند نباید خودشان مشاور شوند که این یکی از مشکلات اساسی ماست.

مهدی حیدری افزود: به عنوان نمایندگان مردم جایگاه ما قضاوت و داوری است و اینکه آیا مطالعات به درستی صورت گرفته یا خیر؟ اگر ما مطالعات نمی‌خواهیم که بحث دیگری است که البته حرف درستی نیست.

وی با بیان اینکه شهر همدان برای پیشرفت و آبادانی نیاز به مؤلفه‌های متعددی دارد، تصریح کرد: اگر خروجی مطالعات با چیزی که ما می‌خواهیم همخوانی ندارد، نباید کلیت کار را زیرسوال ببریم و کل فرآیند را کنار بگذاریم و مسیر دیگری انتخاب شود.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به همزمانی مطالعات طرح جامع و بازنگری مطالعات طرح ترافیکی شهر همدان خاطرنشان کرد: این موقعیت برای ما فراهم شده که تأثیر این دو موضوع را بر هم اعمال کنیم.

مدل‌سازی ترافیکی طرح جامع شهرسازی همدان معیوب است

حیدری با بیان اینکه یکی از بارزترین اشکالات طرح جامع شهرسازی این است که مدل‌سازی ترافیکی آن معیوب است، افزود: باید مدل‌سازی مطالعات مشاوره حمل و نقل در اختیار مشاور طرح جامع قرار گیرد و آن را لحاظ کرد.

حیدری: یکی از بارزترین اشکالات طرح جامع شهرسازی این است که مدل‌سازی ترافیکی آن معیوب است، باید مدل‌سازی  مطالعات مشاوره حمل و نقل در اختیار مشاور طرح جامع قرار گیرد و آن را لحاظ کرد.

وی با اشاره به اینکه در طرح جامع یکباره ۲۰۰۰ هکتار به شهر همدان اضافه شد، اظهارکرد: براساس اخباری که به گوش ما رسیده تهران زیربار این الحاقات نرفته چرا که خیلی از این الحاقات، اراضی کشاورزی مرغوب است و طبق قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی خلاف است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه کلانشهر با جمعیت اجاره‌ای تنها به درد پُز دادن مسئولان می‌خورد، گفت: خاصیت دیگری برای کلانشهر نمی‌شود پیدا کرد. ما هم معتقدیم نباید شرایطی پیش بیاید که قیمت زمین در همدان افزایش یابد اما راه آن نابودی کشاورزی نیست.

حیدری بیان کرد: در حال حاضر دوگانه‌ای تحت عنوان مدافعان توسعه شهر با تراموا و مخالفان توسعه شهر با BRT در شهر همدان تشکیل شده است؛ اگر در بین مدافعان تراموا قرار بگیریم که مبنای علمی ندارد، در مقابل وجدان خود و آیندگان باخته‌ایم و اگر بخواهیم در دسته مدافعان چیز دیگری غیر از تراموا قرار بگیریم، لقب ضدتوسعه به ما زده می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌های سال است که در شهرهای قم و کرمانشاه داستان مد انبوه‌بر مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: روزی نماینده‌ای در شهر قم برای اینکه نامی از خود بر جای بگذارد، این موضوع را کلید زد.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه برای ایجاد تراموا باید کریدور پر تقاضای عبور شناسایی شود، اظهارکرد: در کریدورهای پرتقاضا براساس حجم تقاضا اتوبوس، BRT و بعد خطوط ریلی و مترو اجرا می‌شود این در حالیست که ما هم‌اینک پله‌های وسط را اجرا نکرده‌ایم، چطور یکباره به سمت حمل و نقل ریلی حرکت کنیم؟

شهر همدان در حال حاضر نیاز به کنارگذر دارد

حیدری با بیان اینکه بودجه قطار شهری ۱۰ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این محصول تولید داخل ندارد و ۸۰ درصد این ۱۰ هزار میلیارد تومان خرید تجهیزات است و اینکه بعد چطور قرار است هزینه نگهداری آن تأمین شود؟ ۷۰ سال زمان نیاز است تا این بودجه تأمین شود.

وی تأکید کرد: بودجه عمرانی استان ۶۰۰ میلیارد تومان است و بودجه کل شهرداری همدان ۳۷۰۰ میلیارد است، چطور به استقبال پروژه‌ای می‌رویم که شمال تا جنوب شهر را زخمی کند؟ ضمن اینکه شهر همدان در حال حاضر نیاز به کنارگذر دارد.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان تصریح کرد: ما حاضریم ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تراموا بیاوریم اما ۱۰۰ میلیارد تومان برای کنارگذر نمی‌آوریم! ترافیک همان ترافیک است و هیچ کسی هم شک ندارد که کنارگذر برای رفع ترافیک است.حیدری: ما حاضریم ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تراموا بیاوریم اما ۱۰۰ میلیارد تومان برای کنار گذر نمی‌آوریم! ترافیک همان ترافیک است و هیچ کسی هم شک ندارد که کنارگذر برای رفع ترافیک است.

وی با بیان اینکه کابل برق و دکل‌های سیستم ریلی منظر شهری را خراب می‌کند، افزود: عدله مدافعان قطار شهری این است که ۵۰ سال آینده به این سیستم احتیاج پیدا می‌کنیم و آقای ایکس قرار است هزینه این پروژه را بیاورد. اگر کسی می‌تواند پولی بیاورد برای حوزه‌های دیگر بیاورد، همدان همان همدان است.

حیدری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۰ پیکان در شهر کار می‌کنند. ۴۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفتیم که ۱۴۰۰ تاکسی نوسازی شود.

اجرای سیستم ریلی در شهرهای بالای یک میلیون نفر امکان‌پذیر است

وی با بیان اینکه مطالعات ترافیکی تنها تراموا و قطار شهری نیست، اظهارکرد: می‌توانیم با ۴۰ میلیارد تومان ناوگان را نوسازی کنیم و با رقم‌های کمتری تقاطع‌های شهر را هوشمند سازیم تا به بحث ترافیکی شهر کمک شود.

عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه فضای ترافیکی شهر نباید سیاسی و انتخاباتی شود، گفت: به جای اینکه تیم تشکیل بدهیم، شورای هماهنگی ترافیک استان باید فرآیند مطالعات را بررسی کند و اینکه صرفاً بخواهد از این موضوع بهره‌برداری انتخاباتی شود، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این فضا در شورای ترافیک استان وجود دارد که نمایندگان مجلس اعمال نفوذ دارند و جایگاه‌ها بهم ریخته است، بیان کرد: سیستم ریلی قانون دارد و شهرهای بالای یک میلیون نفر می‌توانند مطالعات امکان‌سنجی را آغاز کنند این درحالیست که جمعیت شهر همدان یک میلیون نفر نیست.

حیدری با بیان اینکه این فرآیند بعد از تأیید در شورای ترافیک استان باید در شورای عالی ترافیک کشور تصویب شود، افزود: به گفته مسئولان تهران فشارهایی در همدان وجود دارد که فاز انبوه‌بر به گونه‌ای شود که خواسته برخی آقایان تأمین شود.

شهری که در آن BRT هنوز امتحان نشده نمی‌توانند به مرحله بعد برود

وی با تأکید بر اینکه اگر تقاضای سفر بیش از اتوبوس باشد باید BRT در آن اجرایی شود، اظهارکرد: به طور منطقی و عقلانی شهری که در آن BRT هنوز امتحان نشده است، نمی‌توانند به مرحله بعد برود.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر همدان گفت: یکی دیگر از توجیهات مدافعان تراموا این است که همدان شهر گردشگری است و تراموا برای شهر نقش گردشگری دارد و هزینه و فایده برای ما مهم نیست.

وی با تأکید بر اینکه با یک دهم هزینه تراموا می‌توان کل ترافیک شهر را سامان داد، افزود: این افراد بُعد هزینه به فایده تراموا را کنار گذاشته و تنها بحث گردشگری لوکس را در نظر گرفتند که این سوال مطرح است که آیا ما سند گردشگری شهر را می‌نویسیم یا سند حمل و نقلی؟

حیدری با اشاره به اینکه ترافیک تنها تراموا نیست، بیان کرد: در خیابان‌های همدان سامانه‌های ثبت تخلف نداریم اما چرا کسی دلسوز این بخش از موضوع نیست؟ چون از این بخش رأی درنمی‌آید. ما اگر دلسوز مردم هستیم، ترافیک مؤلفه‌های دیگری به جز تراموا و BRT دارد.

وی با بیان اینکه اگر سهم حمل و نقل عمومی را از سفرهای درون‌شهری بالا ببریم معضل ترافیکی به خودی خود حل خواهد شد، گفت: همدان یکی از شهرهای پر سفر است به طوری که نرخ سفر درون‌شهری در همدان ۱.۸ است که سهم حمل و نقل عمومی همدان از این سفرها پایین است که به جای حل مسائل، مطالعات ترافیکی را به سمت تراموا برده‌اند.

این عضو شورای شهر با تأکید بر اینکه فرآیند علمی باید فصل الخطاب باشد، تصریح کرد: آینده شهر را نمی‌شود به نقطه نظرات سیاسی افراد گره زد. در حال حاضر افراد باید خروجی کار علمی را ثابت کنند.

به گزارش ایسنا، امیدواریم تصمیم‌گیری درباره یک شهر با توجه به تمام جوانب و توسط افراد علمی و متخصص صورت بگیرد و آینده شهر را فدای مصلحت یا فشار برخی افراد با نفوذ نکنیم تا بعدها شاهد اجرای پروژه ناموفق در شهر نباشیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402100301476
  • خبرنگار : 50034