به گزارش ایسنا، در سمت راست یک کلبه قرار دارد که روی دود آن کار شده و یک مرد سیگاری که با زوم بر روی سیگارش به یک شهر جدید وارد میشویم! در وسط تصویر، یک کوهنورد قرار دارد که به دوردستها خیره شده است. او به یک عقاب نگاه میکند. با زوم در چشم عقاب، عنصر شگفتی این نقاشی به اوج میرسد و دوباره همان کوهنورد را میبینیم که در ساعت مچیاش، لوگوی اپل دیده میشود. با زوم بر روی لوگوی اپل، به تصویر استیو جابز می رسد که یک لامپ در مغزش روشن شده که نشان میدهد، یک ایده جدید در سرش دارد. اگر روی آن لامپ زوم کنیم، به یک فضانورد میرسیم که درون یک سیاهچاله گیر کرده است و ...
اینها فقط توصیفاتی از چند بخش این نقاشی بود که با زوم بر روی هر بخش آن، انگار وارد یک نقاشی دیگر میشویم. اما این چه مدل نقاشی است؟ با چه نرم افزاری طراحی شده و خالق آن چه سختیهایی را برای کشیدن آن به جان خریده است؟
متنی که میخوانید گفتگوی روزنامه خراسان با «علیرضا شهبازی» هنرمندی است که از نتفلیکس پیشنهاد همکاری داشته است:
در دانشگاه، معماری خواندم اما ...
هر فردی با دیدن ویدئوی این نقاشی دیجیتال و جزئیات آن برای دقایقی مبهوت این هنر میشود. به عنوان اولین سوال از «علیرضا» میپرسم که نام این هنر چیست و چطور شد که او پا به این حوزه گذاشت که این طور پاسخ میدهد:
«قبل از هر چیز باید بگویم که رشته تحصیلی من در دانشگاه، معماری بود، ولی از بچگی به نقاشی علاقه غیرقابل توصیف و زیادی داشتم. من در سالهای ابتدایی فعالیت در حوزه نقاشی به سبکهای مختلف مانند رنگ روغن، پاستل گچی، آبرنگ، سیاه قلم با زغال و مداد رنگی و ... کار میکردم، اما فعالیتم در این حوزه به صورت حرفهای از ترم آخر دانشگاه شروع شد و در همان دانشگاه خودم به پیشنهاد مدیر گروه معماری، شروع به تدریس اسکیس و راندو کردم. اسکیس نوعی طراحی غالبا سریع است که از کلمهای یونانی به معنای بداهه گرفته شده است. راندو هم وظیفه رندر کردن صحیح رنگها را بر عهده دارد که از طریق آن میتوان تمام جزئیات، مواد، سایه و بافت را در طرحها مشخص کرد. راندو کردن فرصت مناسبی را برای طراحی یک چشم انداز و تکمیل آن در اختیار طراح قرار میدهد که این طرحها میتوانند تاثیر بسیار زیادی در جلب مشتری و بازاریابی برای پروژه داشته باشند. تقریباً همان زمان در یک گالری نقاشی در اصفهان، مشغول تدریس طراحی، نقاشی با زغال، اسکیس و راندو شدم.اسمی هم که من برای این سبک از نقاشی که توسط خودم اجرا شده، انتخاب کردم، هنرِ زوم بینهایت است. برای نقاشی هم از یکسری اپلیکیشنها استفاده میکنم و تنها وسیله مورد نیازم در این کار یک تبلت آی پد پرو ۱۲.۹ و یک قلم دیجیتال است».
متوجه استعدادم با خرید یک جعبه مدادرنگی شدم
از او میپرسم که چطور متوجه استعدادش در نقاشی شده و تا امروز در چه دورهها و کلاسهایی شرکت کرده است که میگوید: «تا امروز هیچ کلاسی نرفتم. همیشه یک عشق و علاقه درونی برای پیشرفت و داشتن پشتکار در این حوزه همراه من بوده و در دوران مهدکودک بعد از گرفتن اولین جعبه مدادرنگی، متوجه استعدادم شدم. من از بچگی در زمان تماشای هر کارتونی که از تلویزیون پخش میشد، شروع میکردم به کشیدن شخصیتهای آن کارتون و نتیجه کارهایم، مورد تحسین و استقبال اطرافیان قرار میگرفت. اینطور شد که انگیزه برای نقاشیکشیدن، همیشه در من وجود داشت و از هر فرصتی برای بروز این استعداد بهره میبردم».
قیمت کارهایم خیلی متفاوت است
از علیرضا میپرسم که از چه سالی به صورت حرفهای شروع به طراحی نقاشی دیجیتال کرده و قیمت طرحهایش در چه حد و حدودی است که میگوید: «من نقاشی دیجیتال را از سال ۲۰۱۵ شروع کردم و هر روز در حال یادگیری بیشتر هستم. بهصورت حرفهای از سال ۲۰۱۷ یعنی ۶ سال پیش، سفارش برای طراحی و نقاشی دیجیتال دریافت و در این مدت با شرکتها و افراد مختلفی کار کردم. درباره قیمت طرحها و نقاشیهای دیجیتال هم باید بگویم که قیمت کارهایم کاملاً متفاوت هستند و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. مثلا این که برای شخص کار کنم یا برای یک شرکت، بر اساس حجم کار، ایدهپردازی از خودم باشد یا کارفرما و ... بسیار متغیر است. همچنین برای من به شخصه، دریافت هزینه از اشخاص یا شرکتهای نوپا با شرکتهای بزرگ هم خیلی فرق دارد و هزینهای که از آنها دریافت خواهم کرد، متفاوت خواهد بود».
از او میپرسم که اگر کسی بخواهد وارد این حرفه بشود، تقریبا چقدر درآمد خواهد داشت و میتواند روی آن حساب باز کند که میگوید: «در واقع این سوال هم، جواب مشخصی ندارد. در هر حرفهای، یک شخص میتواند یا خیلی موفق باشد یا این که فقط در حدی که اموراتش بگذرد، در آن کسب درآمد کند. این موفقیت بستگی به کیفیت کار، تلاش و پیگیری آن شخص دارد و البته من خودم به شخصه به روزی که برای هر انسان در نظر گرفته شده، خیلی معتقدم و این که در آخر روزی همه ما دست خداوند است. با این حال، انسان باید تلاشش را بکند و طبیعتا هر چقدر یک نفر در کارش پشتکار و توانمندی بیشتری داشته باشد، موفقتر است و درآمد بیشتری هم کسب خواهد کرد».
یک نقاشی بیشتر از ۵ ماه طول کشید
حالا به سراغ یکی از معروفترین و پربازدیدترین نقاشیهای دیجیتال علیرضا میرویم. از او میپرسم که آیا واقعا ۵ ماه بر روی آن وقت گذاشته و اصلا چه اتفاقی افتاد که تصمیم به کشیدن و طراحی آن گرفت که میگوید: «راستش را بخواهید، طراحی این نقاشی دیجیتال بیش از پنج ماه طول کشید. ماجرا هم به استفاده من از اپلیکیشن(Endless Paper) برمیگردد که فقط برای نت برداری طراحی شده بود، اما وقتی متوجه شدم که هرچقدر در آن یادداشت میکنم، میتوانم بر روی نوشتههایم زوم کنم و کیفیت آن از بین نمیرود، این ایده به ذهنم رسید که به جای نوشتن، اسکیس بزنم و یک طراحی سریع داشته باشم. بنابراین طرح اولیه این نقاشی دیجیتال را در ذهنم مرور و سپس شروع به کشیدن آن کردم. چیزی که الان شما میبینید، خروجی بیش از ۵ ماه تلاش برای کشیدن این نقاشی است که جزئیات بسیار زیادی داشت و طراحیاش زمان زیادی از من گرفت».
در جهان فقط دو نفریم که به این سبک نقاشی میکنیم
او در ادامه درباره روزی میگوید که اولین نقاشیاش با هنر زوم بینهایت در شبکههای اجتماعی جهان پربازدید شده است: «اولین کارم به سبک هنر زوم بینهایت در تیکتاک وایرال شد و بیش از ۳۰ میلیون بازدید داشت و باعث جذب بیش از ۸۰۰ هزار فالوئر در کمتر از یک هفته شد. شاید جالب باشد که بدانید بعد از این اتفاق بود که از طرفِ شرکت سازنده اپ، با من تماس گرفتند و به من پیشنهاد همکاری دادند. در همان زمان بود که متوجه شدم که در آن زمان در کل دنیا فقط دو نفر بودیم که این سبک کار را انجام میدادیم و به هر دونفرمان پیشنهاد همکاری دادند».
از نتفلیکس هم با من تماس گرفتند
علیرضا درباره خاصترین طرح یا نقاشی دیجیتالی که کشیده و خودش هم از بقیه موارد بیشتر آن را دوست دارد، میگوید: «خاصترین و پرزحمتترین نقاشی که خودم هم خیلی دوستش دارم، مربوط به سریال (Stanger Things ) یا همان چیزهای عجیب در سبک علمی، تخیلی و ترسناک بود که نتفلیکس منتشر کرد. این کار نزدیک ۶ ماه زمان برد و باعث شد ٣ مجله فرانسوی و یک مجله کانادایی درباره آن مقاله بنویسند و در شبکههای اجتماعی خیلی طرفدار پیدا کرد. بعد از آن بود که از طرف تیم سازنده سریال در نتفلیکس هم با من تماس گرفتند و سپس با آنها شروع به همکاری کردم و الان این همکاری ادامه دارد».
بیشترین سوال مردم این است که از کجا شروع کنیم؟
او درباره بازخوردهای مردم به طرح ها و نقاشیهایی که کشیده و در شبکههای اجتماعی منتشر کرده است، میگوید: «بیشترین و پرتکرارترین سوال مردم از من در دایرکت، چند پرسش تقریبا ثابت است: ۱-آموزش آنلاین دارین؟ ۲- از کجا شروع کنم؟ ۳- آیپد چی بخرم؟ ۴- هزینه تبلیغات؟ اینها پرتکرارترین چیزهایی است که در دایرکت از من پرسیده میشود و از سمت مردم با آنها مواجه میشوم. درباره بازخوردهای مردم به طرحها و نقاشیهای دیجیتال هم باید بگویم که مردم به من خیلی لطف دارند و به من با روشهای مختلف انگیزه میدهند. مثلا با پیغامها و کامنتهای مثبتشان انرژی میگیرم، به شوخیهایشان میخندم و لذت میبرم و خیلی خوشحالم از این که کارم به صورت گستردهتر نسبت به گذشته دیده میشود. در پایان هم از شما به خاطر سوالهای خوبتان و فرصتی که به من برای معرفی این هنر اختصاص دادید، سپاس گزارم».
انتهای پیام