به گزارش ایسنا، میثم عابدی - معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه تلکام اظهار کرد: یکی از اولویتهای این وزارتخانه، بومیسازی محصولات فاوا و بازارسازی برای این محصولات در داخل و خارج از کشور است. این امر مهم با هماهنگی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش رفته و نمایندگان اصناف، انجمنها و سندیکاها نیز در این قدم مهم نقش داشتند.
عابدی در ادامه با بیان اینکه اسفند ۱۴۰۰ در تعامل با بازیگران حوزه صنعت، فهرستی از اولویتهای بومی سازی و بازارسازی در ۱۷ فصل احصاء و اعلام شد، گفت: وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری تلاش کردند تا ابزارهای تشویقی خود را به کار بگیرند. به طور مثال وزارت ارتباطات منابع تسهیلاتی و برندهای توسعه محصول خود را به آن اختصاص داده و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز منابع حمایتی و رتبهبندی را به شرکتها اعطا کرده و وزارت صمت درباره تخصیص ارز حمایتهای لازم را انجام داد.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات تصریح کرد: تعداد شرکتهای مدعی تولید محصولات داخلی در ابتدا زیاد بود و ما سنجهای نداشتیم که بتوانیم ارزیابی دقیق در این باره انجام بدهیم. پژوهشگاه ارتباطات نظامنامه بومیسازی محصولات حوزه فاوا را تهیه کرد و بررسی دو محصول توسط این نظامنامه انجام شد تا اصلاحاتی که نیاز دارد مشخص شود. درحال حاضر در حال انجام اصلاحات هستیم تا این نظامنامه محور ارزیابی محصولاتی قرار بگیرد و شرکتهای داخلی ادعا میکنند باید تولید بومی شوند.
به گفته وی محصولات باید زمانی بومیسازی شوند که عمق دانش و میزان ظرفیت تولید نیاز کشور را تا حد قابل قبول داشته باشند، بنابراین از تمام شرکتهای فعال در حوزه ساخت محصولات بومی دعوت میکنیم که با تمام محصولات بومی که ساختهاند به این موضوع بپیوندند.
عابدی تاکید کرد: موضوع دیگری که در شرکت مخابرات مطرح شد، این بود که آمار دقیق و قابل اتکایی از مشخصات فنی، تعداد و ارزش محصولات وارداتی در کشور وجود نداشت. سامانههای متعددی در این بخش هستند اما آمار قابل اتکایی که میزان واردات محصولات فناوری را بدهد نداریم. همچنین در حال برنامهریزی با مجری شبکه ملی اطلاعات هستیم تا شناسه یکتای کالا طراحی شود و محصولات با همان شناسه یکتا تمام فرایند را طی کرده و وارد کشور شوند تا مرجع آماری برای حمایتهای هدفمند شود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات اظهار کرد: موضوع دیگری که با برخی تولیدکنندگان داشتیم، این بوده که برخلاف انتظار محصولات تولیدات داخلی ما گرانتر از محصولات چینی است که مورد استفاده شرکتهای داخلی قرار میگیرد. در این راستا تمام تلاش ما این است که برای سفارشهای اول سعی کنیم تامین تجهیزات را در مسیر بهتری پیش ببریم؛ انتظار داریم در سفارشهای بعدی به واسطه رونق در بازارسازی بینالمللی اصلاح قیمتی را داشته باشند و با شرکتهایی مواجه نباشیم که قیمت تمام شده محصول بومیشان گرانتر از محصولات خارجی است.
وی تأکید کرد: مورد دیگر این است که قیمتی که برای برخی محصولات خارجی اظهار میشود، به نظر واقعی نیستند و احتمال دست دوم بودن آن وجود دارد؛ اکنون بر روی چند محصول که در پروژه فیبرنوری استفاده میشوند با هماهنگی اعضای وزارتخانه این مسیر را طی میکنیم. مسیر بعدی با حمایت معاونت علمی پیگیری میشود تا بازارسازی محصولات در کشورهای همسایه انجام شود، برخی شرکتها حتی به بازارهای ۱۰۰ میلیون دلاری در برخی کشورها نیز دست یافتهاند و پیشبینی میشود در برخی کشورهای منطقه در مجموع به عدد ۲۰۰ میلیون دلار برای تجهیزات زیرساخت مخابراتی دست پیدا کنیم.
عابدی افزود: در وزارت ارتباطات مشکل تامین نیروی انسانی متخصص نیز مورد بررسی قرار گرفت و در یک سال گذشته سه برنامه همزمان را آغاز کردیم؛ در حوزه دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش، آموزش برنامه نویسی به ۱۰۰ هزار دانش آموز در ۱۵ استان کشور آغاز شده است. علاوه بر آن امسال ۱۰ هزار نفر نیروی متخصص آموزش دیده و جذب بازار میشوند و سال آینده باید ۱۰۰ هزار متخصص تحویل بازار شوند؛ آموزشها توسط بخش خصوصی انجام میشود. وزارت ارتباطات و معاونت علمی حامیان این بخش هستند.
معاون وزیر ارتباطات در پایان گفت: تربیت راهبران تحول دیجیتال کشور اتفاق دیگری است که با همکاری معاونت علمی و بنیاد علمی نخبگان اتفاق افتاده است. ۲۵ نیروی متخصص بعد از بررسیهای متعدد انتخاب شدند و درحال حاضر در حال گذراندن دوره آموزشی در بخش خصوصی هستند. پس از آن به وزارت ارتباطات میآیند تا مدتی هم در این بخش فعال باشند. سپس برای مدتی به خارج از کشور میروند تا بتوانیم این نیروهای متخصص که در بخشهای مختلف آموزش دیدهاند را به زیست بوم فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور تزریق کنیم.
انتهای پیام