به گزارش ایسنا، متن پیشرو سرمقاله روزنامه «وطن امروز» به قلم مهدی بختیاری است که در ادامه میتوانید بخوانید:
کشف و نابودی تونلهای غزه از سال ۲۰۰۷ که حماس با شکست تشکیلات خودگردان در انتخابات حاکم این منطقه شد و غزه در محاصره کامل رژیم صهیونیستی قرار گرفت، یکی از مهمترین اهداف صهیونیستها بوده است که بهرغم از بین بردن تعداد معدودی از آنها، اسرائیل هنوز نتوانسته ضربه اساسی به تونلهای غزه بزند.
گفته میشود بیش از ۵۰۰ کیلومتر تونل در زیر منطقه نوار غزه وجود دارد که به متروی غزه مشهور است.
این تونلها از مهمترین اماکن گروههای مقاومت فلسطینی برای انجام عملیاتهای نظامی در طول جنگ توفان الاقصی بوده است. در سالهای گذشته نیز این تونلها نقش زیادی نه فقط در حوزه نظامی، بلکه در تامین مایحتاج روزمره ساکنان غزه داشته است.
نوار غزه با مساحت ۳۶۰ کیلومتر، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سکنه و تراکم جمعیت بیش از ۵ هزار نفر در هر کیلومتر مربع، به عنوان بزرگترین زندان روباز دنیا شناخته میشود که ساکنان آن در محاصره کامل قرار دارند. نوار غزه از غرب با دریای مدیترانه، از جنوب غرب(در یک محدوده کوچک) با مصر و از شمال و شرق با سرزمینهای اشغالی همسایه است. از سالها قبل، گروههای فلسطینی با حفر تونلهای متعدد، اقدام به تامین نیازهای خود و ساکنان این منطقه کردهاند و همانطور که اشاره شد، این تونلها نقش بسیار پررنگی در غافلگیری رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر (آغاز عملیات توفان الاقصی) داشته است.
تونلهای تودرتوی غزه که گفته میشود با فرماندهی و نظارت مستقیم «محمد ضیف» (فرمانده کل گردانهای قسام) و برخی دیگر از فرماندهان شاخه نظامی حماس نظیر شهید «احمد الجعبری» و «محمد سنوار» (برادر یحیی سنوار) ساخته شدند، یکی از مهمترین دلایل تصمیم ارتش اسرائیل برای ورود به نبرد زمینی با حماس بود. اسرائیل در طول سالهای گذشته، همیشه از برتری هوایی برای مقابله با گروههای فلسطینی خصوصاً در غزه استفاده برده است و در ۱۰ روز ابتدایی نبرد توفان الاقصی نیز با تکیه بر همین توان و استفاده از ضعف گروههای مقاومت در پدافند هوایی، به بمباران گسترده مناطق مختلف نوار غزه پرداخت (این بمباران همچنان نیز ادامه دارد) اما در نهایت به دلیل وجود همین تونلها مجبور شد به نبرد روی زمین تن بدهد که تاکنون نهتنها دستاورد خاصی برای این رژیم نداشته، بلکه با تحمل تلفات زیاد (تاکنون اسرائیل کشته شدن ۱۳۲ نیروی نظامی خود را تایید کرده است) نتوانسته به هیچکدام از اهدافی که از ابتدا اعلام کرده بود دست یابد.
انتشار تصاویر اخیر بازدید «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل از این تونل هم نتوانست چندان نظر افکار عمومی در داخل سرزمینهای اشغالی را به خود جلب کند. همانطور که گفته شد، این تونل یکی از اصلیترین مسیرهای مبارزان فلسطینی برای دستیابی به اراضی اشغالی در روز اول جنگ ۷ اکتبر بوده و همین مساله بزرگترین شکست اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی محسوب میشود که نتوانسته وجود چنین تونلی را در ۴۰۰ متری دیوار حائل (در مرز غزه و سرزمینهای اشغالی) یعنی در منطقهای که بیش از ۶۰ روز (از آغاز نبرد زمینی) در تصرفشان بوده تشخیص دهد!
انتشار تصاویر حماس از این تونل (تردد فرماندهان با خودرو در داخل آن) نشان داد ما با یکی از بزرگترین تونلهای غزه با طول ۴ کیلومتر، مجهز به سیستمهای برق، آب و تلفن و در عمق ۵۰ متری زمینی مواجه هستیم. کشف این تونل را باید نشانهای از کوری دستگاههای اطلاعاتی اسرائیل دانست. صهیونیستها در جریان عملیات «نگهبان دیوار» در سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بودند تمام تونلهای حماس را از بین بردهاند اما حالا تنها در یک مورد با تونل بزرگ و مجهزی روبهرو شدند که مبارزان فلسطینی را خارج از دید همه ساختارهای اطلاعاتی - امنیتی اسرائیل، از عمق غزه به شهرک صهیونیستی نتیو هعسرا و پایگاه نظامی ارز رسانده است.
انتهای پیام