در چهارمین روز از جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» پنج مستند از گنجینه سینمای مستند به نمایش در می آیند.
به گزارش ایسنا، ستاد خبری هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، روز پنجشنبه ۳۰ آذرماه و در چهارمین روز از هفدهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» پنج مستند از گنجینه سینمای مستند به نمایش در می آیند.
در بخش گنجینه سینمای مستند که روز پنجشنبه ساعت ۱۳ تا ۱۵ در سالن ۳ پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود، پنج مستند از منوچهر طیاب، محمدرضا اصلانی، کامران شیردل، حسین ترابی و جمال شورجه به نمایش گذاشته می شوند.
مستندهای «ریتم» از منوچهر طیاب، «جامع فهرج» از محمدرضا اصلانی، «ایمان» از حسین ترابی، «بکوبید دهل ها» از جمال شورجه، «اون شب که باران اومد» از کامران شیردل در بخش گنجینه ها به نمایش در می آیند.
همچنین در روز ابتدای جشنواره و در برنامه افتتاحیه نیز مستند «تاراز» از فرهاد ورهرام پخش شد.
مستند «احمد» ساخته مصطفی رزاق کریمی پرمخاطبترین مستند روز سوم هفدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد.
مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی پرمخاطبترین مستند روز ۲۹ آذرماه در هفدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد.
این مستند به دلیل حضور پرشمار مخاطبان در روز چهارم جشنواره سینما حقیقت در سالن ۱ پردیس سینمایی چارسو از ساعت ۱۱ تا ۱۳ اکران ویژه خواهد داشت.
این مستند زندگی و زمانه مرحوم حاج سید احمد خمینی از آغاز کودکی تا دوران جوانی، دوران مبارزه با نظام ستمشاهی، همراهی با امام خمینی (س) از نجف تا نوفل لوشاتو و ورود به ایران، دوره ده ساله حیات امام (ره) در جمهوری اسلامی و نقش و تاثیرگذاری آن مرحوم پس از رحلت امام را بررسی میکند.
کارگاه «تکنگاری در سینمای مستند» با تدریس فرهاد ورهرام در هفدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت برگزار شد.
کارگاه «تکنگاری در سینمای مستند» با تدریس فرهاد ورهرام روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه در هفدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» برگزار شد.
ورهرام در ابتدای این کارگاه عنوان کرد: من هم مانند شما یک مستندساز هستم، فقط ممکن است تعداد کارها و تجربیاتم بیشتر باشد. حتی شاید در این جمع مستندسازانی باشند که کارهای موفقتری از من انجام دادهاند. فقط من از زمانی به بعد وارد حیطه دیگری از مستندسازی مانند مردمنگاری و... شدم.
او ادامه داد: همچنان پس از گذشت سالها فیلم مردمشناسی تعریف مشخصی ندارد و هر فیلمی را که در قالب عشایری و روستایی و... تولید شود، فیلم مردمشناسی مینامند که درست نیست. متاسفانه این سردرگمی همچنان ادامه دارد.
این کارگردان تصریح کرد: حدودا سال ۱۳۵۳ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اتفاقاتی رخ داد و رئیس دانشگاه تصمیم گرفت که درسی را در چهار واحد به نام فیلم و مردمشناسی در واحدهای درسی بگذارد. این کلاس ۲ واحد تئوریک و ۲ واحد عملی داشت و به این صورت کم کم مردمشناسی به شکل میانرشتهای وارد دانشگاهها شد. همین اتفاق باعث تاثیرگذاری بود و در این راستا تعدادی از دانشجویان علوم اجتماعی به سمت سینما آمدند.
او افزود: بسیاری از فیلمهای ما فیلم مردمشناسی نیستند، بلکه موضوع مردمشناسی دارند. اینکه یک دوربین وارد یک فضای عشایری شود فیلم مردمشناسی نیست بلکه اینگونه فیلمها تحقیق و پژوهش زیاد دارند.
این مستندساز گفت: من نام اغلب این مستندها را مستند مردمشناسی بدون مردمشناس گذاشتهام زیرا در این صورت ما فقط از اسنادی که دیگران تولید کردهاند، استفاده میکنیم.
او بیان کرد: اولین تکنگاری که من نوشتم درباره ابیانه بود و آن زمان کسی ابیانه را خیلی نمیشناخت. اولین عکسهای جدی که از ابیانه وجود دارد نیز عکسهای من از همان زمان است. بعد از آن من آن تکنگاری را تبدیل به فیلم کردم.
ورهرام عنوان کرد: در تکنگاری کاری که اکثر افراد میکنند و بسیار هم مهم است، تکرار موضوع است. یعنی شما یک فیلمی را بگیرید و چند سال بعد دوباره به آن رجوع، تغییراتش را مشاهده و ثبت کنید. یا چند سال پشت سر هم یک منطقه یا موضوع را پیگیری کنید و سپس به فیلم برسید. در واقع ویژگی مونوگرافی این است که شما تمرکز بر یک موضوع و تداوم آن داشته باشید.
او در ادامه چند نمونه از این مونوگرافیها را برای مخاطبان ارائه کرد.
ورهرام تصریح کرد: اوج مونوگرافینویسی در ایران تا دهه ۶۰ بود و متاسفانه پس از آن رو به افول رفت به دلیل اینکه دانشجویان دیگر حوصله و امکانات تکنگاری ندارند. مردمشناسان هم بیشتر پشت میز مینشینند و در منطقه حاضر نمیشوند.
او افزود: یک جامعه شناس فرانسوی میگفت که شما ۵ مونوگرافی از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز فرانسه به من بدهید و من جامعه فرانسه را براین اساس تحلیل میکنم. درواقع تکنگاری تا این حد اهمیت دارد.
در ادامه بخشهایی از فیلم «هور دورق» که سی و سه سال پیش توسط فرهاد ورهرام ساخته شده بود، پخش شد.
او افزود: از دوستان خواهش میکنم که اگر به بحث تکنگاری علاقه دارند، پس از این دوره و این جشنواره گروههایی را تشکیل دهند تا به صورت عملی بتوانند چند فیلم براساس تکنگاری تولید کنند.
ورهرام در پایان تاکید کرد: مهمترین فیلم مستند آن است که آدم بتواند تعییرات را در آن حس کند و این مساله برای تحلیل جامعه بسیار اهمیت دارد. مردمشناسی علمی یک نوع از ژانر مستند است و شما نمیتوانید در این قضیه دخالت کنید و باید همه چیز را به درستی در این نوع فیلم روایت کنید. داستان و درام در فیلم یک بخش جداگانه است.
انتهای پیام