زبان‌شناسی که در جمع دانشمندان دو درصد برتر دنیا قرار گرفت

وقتی در گوگل کلمه دانشمند را جست‌وجو می‌کنیم، با نام‌های بسیاری از کشورمان روبه‌رو می‌شویم، زنان و مردانی که همگی خوش درخشیده‌اند و دکتر "حسن خواجوی" یکی از همان دانشمندان است.

این پژوهشگر جوان که در یکی از شهرهای جنوب خراسان رضوی به دنیا آمد با تلاش و پشتکاری که داشت اکنون نامش در بین ۴۰۰ دانشمند جهان در زمینه زبان‌شناسی که در جمع دانشمندان دو درصد برتر دنیا هستند، می‌درخشد. همین موفقیت‌ها بهانه‌ای شد تا با او درباره موفقیت‌هایش به گفت و گو بنشینم.

وی که عضو هیات علمی و دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه بجنورد است، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: سال ۱۳۸۵ برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه فردوسی مشهد شدم. مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را در همین دانشگاه گذراندم و در سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته آموزش زبان انگلیسی شدم.

خواجوی با اشاره به اینکه از همان سال در دانشگاه بجنورد شروع به کار کردم، در پاسخ به این سؤال که چه شد شما بهتر از دیگران توانستید چنین مدارج علمی را کسب کنید؟ افزود: به نظر من علاقه اولین شرط برای ورود به هر کاری است و من هم چون علاقه زیادی به این رشته داشتم، راحت‌تر با مشکلاتی که با آن‌ها مواجه می‌شدم، برخورد می‌کردم.

وی در خصوص چگونه قرار گرفتنش در جمع دانشمندان برتر گفت: این مورد بر مبنای گزارشی است که هرساله مهرماه توسط تیمی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد و انتشارات الزویر اعلام می‌شود و به نام "فهرست دانشگاه استنفورد " هم شناخته می‌شود. در این گزارش پر استنادترین پژوهشگران سراسر دنیا در ۲۲ رشته اصلی و ۱۷۴ رشته فرعی اعلام می‌شوند.

عضو هیات علمی و دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه بجنورد بیان کرد: آنچه این گزارش به‌ صورت دقیق نشان می‌دهد، دو درصد پر استنادترین پژوهشگران دنیا در این حوزه‌ها هستند. در واقع تعداد استنادات بیشتر به تألیفات پژوهشی محققین، نشان از مورد توجه قرار گرفتن آن تألیفات در سطح دنیا دارد.

عملکرد پژوهشگران ایرانی قابل‌ توجه بوده است

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، عملکرد پژوهشگران ایرانی در این گزارش قابل‌توجه بوده است، اظهار کرد: در رشته زبان‌شناسی بنده در بین ۴۰۰ پژوهشگر دو درصد پر استناد برتر قرار دارم.

خواجوی خاطرنشان کرد: آنچه برای رسیدن به این دستاورد اهمیت دارد اول از همه انتشار مقالات باکیفیت در مجلات معتبر بین‌المللی است؛ بنابراین به محققینی که ابتدای امر پژوهش هستند، پیشنهاد می‌کنم بر کیفیت پژوهش خود اهمیت بدهند و پژوهش‌هایشان را در انتشارات معتبر بین‌المللی به چاپ برسانند.

وی که بیشتر کارهای پژوهشی‌اش در حوزه روانشناسی آموزش زبان است، تصریح کرد: در این پژوهش‌ها، به دنبال این هستم که ببینم چگونه تفاوت‌های فردی افراد بر یادگیری زبان‌های دومشان تأثیر می‌گذارد. به‌ عنوان‌ مثال، به بررسی نقش عواملی همچون اضطراب، انگیزه و نگرش افراد بر یادگیری زبان دوم می‌پردازم.

عضو هیات علمی و دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه بجنورد افزود: در یادگیری زبان دوم، علاوه بر نقش متدهای تدریس که اهمیت بالایی دارند، نقش عوامل روانشناسی و تفاوت‌های فردی هم باید موردبررسی قرار بگیرند. بیشتر پژوهش‌هایی که انجام داده‌ام در ایران و بر روی زبان ‏آموزان بوده است.

بودجه‌ها و گرنت‏های پژوهشی افزایش یابد

وی با اشاره به وضعیت حمایت دولت‌ها از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی عنوان کرد: در تمام دنیا از کارهای پژوهشی و تحقیقاتی حمایت‌های قابل توجهی صورت می‌گیرد که این حمایت‌ها در قالب گرنت‏های پژوهشی در اختیار اساتید دانشگاه و محققین قرار می‌گیرد. این حمایت‌ها در کشور ما هم وجود دارد و از طریق گرنت‏های پژوهشی توسط وزارت و علوم، وزارت بهداشت، سازمان‌های دولتی و حتی غیردولتی و بنیاد ملی نخبگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

خواجوی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم جایگاه علمی کشور را در سطح بین‌المللی بهبود بخشیم و پژوهشگرها با انگیزه بیشتری به امور پژوهشی بپردازند باید بودجه‌ها و گرنت‏های پژوهشی افزایش یابد، نکته دیگر اینکه در مقایسه با رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی، بودجه‌ها و گرنت‏های پژوهشی کمتری به رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی اختصاص داده می‌شود که امیدوارم در آینده، بودجه‌های بیشتری برای این رشته‌ها در نظر گرفته شود.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در ایران قانون‌های مناسبی برای استفاده از کارهای پژوهشی داریم یا نه؟ گفت: در تمام دنیا تأثیر یافته‌های پژوهشی به‌ صورت مستقیم در جامعه و صنعت دیده نمی‌شود. خیلی وقت‌ها پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد، فقط در حد یک کار پژوهشی باقی می‌ماند و فراتر از آن نتیجه‌اش دیده نمی‌شود. به نظر من اگر بخواهیم یافته‌های پژوهشی را که در حوضه‌های مختلف از مهندسی و پزشکی گرفته تا حوزه‌های علوم انسانی در جامعه و صنعت به کار ببریم در گام اول باید نیازها و مشکلات جامعه و صنعت را شناسایی کرده و در گام بعدی شروع به انجام پژوهش کنیم.

این دانشمند اظهار کرد: خوشبختانه در کشور ما، اخیراً سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (که به نام سامانه نان هم شناخته می‌شود) راه‌اندازی شده است که بر مبنای تعامل دو طرفه بین سازمان‌ها و ارگان‌های نیازمند پژوهش و پژوهشگران است و محققین با شناسایی نیازهای جامعه و صنعت، پژوهش‌های خود را هدفمند و در جهت رفع این نیازها انجام می‌دهند. همچنین این امر باعث همکاری بین مؤسسات پژوهشی، دانشگاه‌ها، صنعت و جامعه می‌شود.

دعوت از متخصصین موفق، عاملی در آگاهی بخشی

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مناطق خراسان رضوی دارای پتانسیل بسیار قوی نیروی انسانی است، گفت: آنچه نسل جوان و نوجوان ما در این مناطق به آن بیشتر نیاز دارد، آگاهی بخشی در زمینه‌های مختلف است. به‌ عنوان‌ مثال، یک دانش‌آموز قبل از اینکه بخواهد وارد دانشگاه شود و انتخاب رشته کند باید به‌ خوبی از آن رشته، بازار کارش و محتوای آن رشته آگاه شود.

خواجوی تأکید کرد: قطعاً دعوت از متخصصین موفق هر حوزه و ایراد سخنرانی و مشاوره برای دانش آموزان نقش مهمی در این آگاهی بخشی دارد و در نتیجه فرد با اطلاعات کامل رشته خود را انتخاب می‌کند.

وی افزود: خیلی وقت‌ها به دلیل ناآشنایی دانشجویان با یک ‌رشته، پس از مدتی کوتاه از ورود به دانشگاه بی‌انگیزه می‌شوند و عملکرد خوبی در دانشگاه ندارند؛ بنابراین، با آگاهی بخشی به جوانان در زمینه‌های تحصیلی، کاری و... می‌توانیم به رشد بیشتر جوانان این منطقه کمک کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402092920697
  • خبرنگار : 30147