رونمایی از پوستر جشنواره ملی قصه‌گویی تبیین

پوستر دومین جشنواره ملی ‌ «قصه گویی تبیین» با حضور علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مدیران کل معاونت قرآن و عترت از رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، مراسم رونمایی از پوستر دومین دوره جشنواره ملی قصه‌گویی قرآنی، با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید آغاز و سپس محمد حسین‌زاده ضمن ارائه گزارشی از روند اولین دوره جشنواره که با میزبانی مشهد مقدس و به شکل ملی برگزار شد، از همکاری معاونت قرآن و عترت در برگزاری موفق جشنواره نخست تقدیر و تشکر نمود و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را بالغ بر ۲۵۰۰ اثر عنوان کرد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همکاری شبکه پویا صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری جشنواره نخست بسیار مؤثر دانست و از چهره‌هایی همچون مرحوم مهدی آذر یزدی و مرحوم حجت‌الاسلام راستگو از جمله پیش‌گامان عرصه قصه‌نویسی و قصه‌گویی یادکرد؛ وی همچنین انتقال مفاهیم جامع به عموم مردم را هنر قصه دانست و ابراز امیدواری کرد که در جشنواره پیش رو بتوانیم آثار را در قالب یک یا چند کتاب تجمیع و منتشر کنیم.

حسین‌زاده اقبال حوزه نشر کتاب کودک به مفاهیم و مضامین قرآن و اهل‌بیت را بسیار خوب و پرشور ارزیابی و حمایت ازاین‌قبیل ناشرین را وظیفه ذاتی مجموعه‌های فرهنگی و دولتی دانست؛ مباحثی همچون ولایت، زیارت، نماز، ایثار، شهادت، فرزندآوری و جمعیت از بخش‌های ویژه این جشنواره ذکر شد.

در ادامه معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اهمیت جشنواره قصه‌گویی قرآنی را از آن منظر دانست که به تعبیر علامه طباطبایی یک‌ششم قرآن را قصه تشکیل داده و خود خداوند و پیامبر مکرم اسلام را طبق آیه سه سوره یوسف (نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن کُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِینَ) بایستی قصه‌گو قلمداد کنیم و این امر موضوع راهبردی و مهم قصه و قصه‌گویی را برای ما مشخص می‌کند، چرا که ابزاری مهم برای هدایت مردم از سوی خداوند متعال قرار گرفته است. معاف در ادامه تفاوت داستان و قصه را در پیام و دنباله‌دار بودن قصه عنوان و قصه‌گویی را از عناصر مهم تبلیغی ترویجی ذکر کرد که خداوند و پیامبر با زبانی عرفی و مردمی با این ابزار مفاهیم عظیم را منتقل و در بین عامه مردم تعمیم می‌دادند که ما نیز می‌توانیم با بهره‌گیری از این عنصر و الگوی جامع تبلیغی و ترویجی، معارف قرآنی و عترتی را در درون جامعه نهادینه نماییم. معاون قرآن و عترت تفکیک رشته‌های قصه‌گویی و قصه‌نویسی را مناسب دانست و پیشنهاد داد قصه‌گویی تنها منحصر به گروه سنی کودک نشود و در کنار نص داستان‌های قرآنی به مفاهیم قرآنی، حدیثی و اخلاقی نیز توجه شود تا بتوانیم ازاین‌قبیل قصص در فیلم‌نامه‌ها و نمایش نامه‌های هنری نیز بهره‌مند شویم.


 در انتها از پوستر دومین جشنواره قصه‌گویی قرآنی توسط علیرضا معاف و محمد حسین‌زاده رونمایی شد.

در این مراسم حامد منیری مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج، ابراهیم کرمانی نژاد مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌ها و حسین سلیمانی مدیرکل کمیسیون تبلیغی ترویجی فعالیت‌های قرآنی نیز حضور داشتند.

 انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402092819840
  • خبرنگار : 71461