به گزارش ایسنا، سعید چلندری در نشست خبری هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه ۴۰۰۰ هکتار از فرودگاه امام خمینی در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد، افزود: از سالهای قبل زیرساختهای منطقه آزاد شروع شده بود اما بهدلیل کندی فعالیت، هیچ کدام از سرمایهگذارها رغبتی برای فعالیت نداشتند. با اقداماتی که اخیرا انجام شد و با تعریفی که برای هسته منطقه آزاد انجام شد، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درخواست سرمایهگذاری از سوی تجار داریم تا بتوانند فعالیتهایی که در مناطق آزاد انجام میدهند را اینجا انجام دهند.
او با بیان اینکه وزیر راه شعار ایران به پیش را در دستور کار قرار دادند و ما تمام همت خود را جزم کردیم که این شعار را عملی کنیم، گفت: فرودگاه امام خمینی با مساحت ۱۴ هزار هکتار و صرفا انجام پروازهای بینالمللی یکی از دروازههای ورودی و خروجی کشور است و ۱۴۰ تا ۳۵۰ پرواز روزانه در این فرودگاه به مسافران خدمات ارائه میدهد.
بیش از ۵۰ درصد خدمات شهر فرودگاهی الکترونیکی شده است
وی ادامه داد: در طول مدت یک سال و نیم گذشته، با برنامههایی که داشتیم توانستیم درآمدهای شهر فرودگاهی را به ۴.۵ برابر افزایش دهیم و سال آینده این عدد به هشت برابر میرسد. شعار ما هوشمندسازی و الکترونیکی کردن کلیه خدمات بود و اکنون بیش از ۵۰ درصد خدمات شهر فرودگاهی الکترونیکی شده و پنجره واحد اینجا اجرایی شده است و کلیه فعالیتها در آن قالب قرار گرفته و توانستیم تمام قراردادها را شفاف کنیم که به سلامت اداری کمک میکند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه ۴۰۰۰ هکتار از فرودگاه امام خمینی در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد، افزود: از سالهای قبل زیرساختهای منطقه آزاد شروع شده بود اما بهدلیل کندی فعالیت، هیچ کدام از سرمایهگذارها رغبتی برای فعالیت نداشتند. با اقداماتی که اخیرا انجام شد و با تعریفی که برای هسته منطقه آزاد انجام شد، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درخواست سرمایهگذاری از سوی تجار داریم تا بتوانند فعالیتهایی که در مناطق آزاد انجام میدهند را اینجا انجام دهند.
چلندری درباره فاز دو فرودگاه امام خمینی بیان کرد: فاز دو فرودگاه امام خمینی که سالها با وقفه مواجه شده و درخواست مردم و مسئولان بود، با همت همکاران در شهر فرودگاهی صورت گرفت. ماه گذشته عملیات اجرایی فاز دو که ساخت یک فرودگاه جدید با یک اشل ۱۰ برابری حدقل فرودگاههای بزرگ کشور است، انجام شده و امیدواریم بتوانیم فاز اول آن را تا پایان دولت به بهرهبرداری برسانیم.
وی با اشاره به روند پیشرفت ساخت ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی اظهار کرد: همان زمان بعد از مراسم کلنگزنی، عملیات اجرایی آغاز شده و سه گروه از قرارگاه خاتمالانبیا روزانه با ۱۶۰ دستگاه و ۲۵۰ نیروی انسانی مشغول به کار هستند. برخی از کارهای ابتدایی شروع شده تا در پایان دولت بهرهبرداری شود.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی خاطرنشان کرد: شرکت هاکانانرژی یک کنسرسیوم است که شرکتهای مختلفی دارد، ۱۰.۹ میلیارد یورو به وزارت راه اختصاص یافته برای کار با این شرکت در بخشهای مختلف از جمله فرودگاه مهرآباد، قطار سریعالسیر و ساخت ریل و لکوموتیو. درواقع شرکت هاکان چیزی مثل قرارگاه خاتمالانبیا است که با پشتوانه دولت کارهای مهم را انجام میدهد.
آمادهسازی زیرساختهای فرودگاه امام خمینی برای پروازهای داخلی
چلندری درباره انتقال پروازها فرودگاه مهرآباد به امام خمینی گفت: ما موظف هستیم بر اساس اسناد بالادستی کار خودمان را انجام دهیم. در این اسناد که در وزارت راه هم مصوب شده، آمادهسازی زیرساخت برای پروازهای داخلی تاکید شده است. اکثر فرودگاههای دنیا که امروز حرفی برای گفتند دارند، همزان هم پروازهای داخلی و هم خارجی را انجام میدهند.
وی با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ پرواز در فرودگاه مهرآباد انجام میشود، تاکید کرد: این یعنی فرودگاه مهرآباد با تکمیل ظرفیت مواجه است. از طرف دیگر در تلاش برای توسعه ناوگان و وارات ۵۰ فروند هواپیما هستیم و از این رو باید به گنجایش فرودگاه مهرآباد هم توجه کرد. به همین دلیل ما پیشبینی پروازهای داخلی و خارجی را در فاز جدید ترمینال فرودگاهی انجام میدهیم.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: چندی پیش اعلام شده بود که مسافران از آوردن خودروهایشان به فرودگاه مهرآۤباد خودداری کنند چون ظرفیت کافی وجود ندارد. بنابراین لازم است که ما ظرفیت و گنجایش کافی را در فرودگاه امام خمینی انجام دهیم. اگر بحث جمعآوری فرودگاه مهرآباد مطرح باشد، کار بسیار سخت و زمانبری است و بهدلیل زیرساختهای نظامی و غیرنظامی موجود در فرودگاه مهر آباد شاید تا ۱۵ سال آینده ممکن نباشد. با وجود این، یک سری از پروازها در صورت تکمیل ظرفیت مهرآباد و با موافقت شرکتهای هواپیمایی میتواند به فردگاه امام خمینی منتقل شود.
انتهای پیام