فرمانده ارتش اوکراین حرفش را پس گرفت!

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین علی‌رغم آنکه اظهارات پیشین خود را پس گرفت و ادعا کرد که وضعیت نبرد با روسیه «به بن‌بست نرسیده است»، گفت که تصمیم رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اخراج تمامی روسای مراکز جذب نیرو مانع حضور نیروهای تازه‌نفس در خطوط مقدم برای جنگ با روسیه شد.

به گزارش ایسنا، «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین در پاسخ به سوال خبرنگاران در کی‌یف مبنی بر تاثیر اخراج روسای مراکز جذب نیرو در ارتش بیان کرد: آن‌ها حرفه‌ای بودند. آن‌ها می‌دانستند چه کار باید انجام دهند.

طبق گزارش راشا تودی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در ماه اوت دستور اخراج ۳۳ تن از روسای مراکز جذب نیرو در ارتش را صادر کرد.

او در گفت‌وگو با یک نشریه زرد انگلیسی تاکید کرد: رهبران نظامی باید از سیاست دور بمانند. با تمام احترامی که برای ژنرال زالوژنی و تمامی فرماندهانی که در میدان نبرد هستند، قائلم، درک مطلقی از سلسله مراتب باید باشد و به همین دلیل دو، سه‌، چهار، پنج رهبر نمی‌تواند وجود داشته باشد.

اوکراین به دلیل مقابله با جنگ کنونی و با هدف عضویت در اتحادیه اروپا، مقابله با اختلاس را در اولویت قرار داده است و شمار بسیاری از مقامات بلندپایه را به همین دلیل اخراج یا محاکمه کرده است.

«والری زالوژنی» پیشتر در گفت‌وگو با اکونومیست، وضعیت میدان جنگ را «بن‌بست» توصیف کرده بود. طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اگرچه مقامات دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از این اظهار نظرات زالوژنی ناراحت و غافلگیر شدند اما با ارزیابی‌هایی او موافقت کردند.

این درحالیست که او روز دوشنبه طی مصاحبه‌ای با رسانه آربی‌سی اوکراین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موقعیت میدان نبرد اکنون به بن‌بست رسیده، تصریح کرد: «خیر.»

فرمانده ارتش اوکراین از اظهار نظر درباره برنامه‌های اوکراین برای ضدحملات در فصل زمستان خودداری کرد و افزود: این جنگ است. نمی‌توانم بگویم که چه برنامه‌ای داریم و باید چه کار کنیم. در غیر این صورت، این یک نمایش خواهد بود نه جنگ.

اکونومیست در همان موقع در گزارشی نوشت: نه روسیه و نه اوکراین آماده پذیرش تسلیم نیستند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر خاتمه این درگیری در آینده‌ای نزدیک دیده نمی‌شود. مدتی است که این بحران، ظرفیت‌های نظامی غرب را برای تولید تسلیحات کافی به چالش کشیده و درگیری اسرائیل و حماس این موقعیت را بدتر کرده است.

در فوریه سال ۲۰۲۴ جنگ اوکراین دو ساله خواهد شد. این کشور در ژوئن سال جاری میلادی ضدحمله‌ای را آغاز کرد که به اذعان مقامات اوکراینی و غربی نتوانسته دستاورد قابل توجهی را کسب کند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که کشورش متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده‌ است، همچنان قصد دارد به این جنگ ادامه دهد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402092819664
  • خبرنگار : 71660