به گزارش ایسنا، علی خضریان در برنامه «گره مشارکت در دستان خانه ملت» که ظهر دوشنبه ۲۷ آذر در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، درباره خالی بودن سالن محل برگزاری گفت: تمام کسانی که در دانشگاه حضور داشتهاند نسبت به این موضوع آگاه هستند که این احتمال وجود دارد که یک روز جمعیت زیادی در دانشگاه حضور داشته باشند و یک روز جمعیت چندان زیادی در دانشگاه حضور نداشته باشند. برایناساس این امکان وجود دارد که با سالن پر یا خالی مواجه شویم و این موضوع را نباید مورد نقد قرار دهیم.
زیدآبادی: مردم خواهان حل ناکارآمدیها هستند / ساز و کار انتخابات محدود است
وی با بیان اینکه زمانی که درباره مردمسالاری دینی و مشارکت در انتخابات از محصولات مردمسالاری دینی صحبت کنیم باید بدانیم که نگاه امام خمینی به موضوع مردمسالاری دینی یک نگاه ویترینی نبود و از نفوذ بسیاری برخوردار بود. این نفوذ به حدی بود که اگر امام از لفظ حکومت اسلامی استفاده میکرد عبارت حکومت اسلامی مورد پذیرش مردم قرار میگرفت؛ اما امام مبنا بر جمهوری اسلامی قرار دادند؛ یعنی باور داشتند مردمسالاری دینی در این کشور محل رفع مشکلات و حل چالشها است.
*بروز دوقطبی در جامعه
وی با بیان اینکه از بدو انقلاب اسلامی با دوقطبی بودن مواجه بودهایم، گفت: به طور مثال، هنگامی که موضوع تدوین، الگو و مفاد قانون اساسی مطرح شده بود با دو رویکرد «اسلام سیاسی» و «اسلام فقاهتی» مواجه بودیم. اگر بخواهیم از دو رویکرد و دو جریان آن زمان سخن بگوییم باید دو گروه «پیرو خط امام» و «مقابل خط امام» سخن به میان بیاوریم.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: گروه پیروان خط امام مورد اقبال مردم قرار گرفت؛ اما پیروان خط امام در مسائلی مانند قانون کار، روابط آمریکا، میزان دخالت دولت در بازار و نحوه مواجهه با ولایتفقیه با یکدیگر اختلاف داشتند و رقابت سیاسی شکل گرفت. بروز این اختلافها سبب شکلگرفتن دو جریان چپ و راست شد و رقابت سیاسی و مشارکت مردم در انتخابات در کنار پیروان خط امام حول دو نگاهچپ و راست شکلگرفته. جریان چپ و راست شکل گرفت و از دل جریان راست، جریان راست دولتی یا همان کارگزاران در دوران ریاستجمهوری هاشمی رفسنجانی ایجاد شد. آقای زیدآبادی در روزنامه هممیهن که متعلق به آقای کرباسچی از اعضای همان جریان راست دولتی است فعالیت میکند.
خضریان درباره شکلگیری جریان اصلاحات در کشور گفت: جریان راست دولتی با جریان چپ توانستند جریان اصلاحات را ایجاد کنند. همچنین جریان راستی را که از جریان راست دولتی جدا کنیم باید اصولگرایان بدانیم جریان اصلاحات با اصولگرایان در حوزههای مختلف مانند مسائل مربوط به دانشگاه با یکدیگر اختلاف داشتند و نزاعهای سیاسی حول مسائلی که اختلاف داشتند شکل گرفت.
*تغییر دوگانگی در سال ۸۴
وی با بیان اینکه دوگانگی که در جامعه شکلگرفته بود در سال ۸۴ تغییر کرد، افزود: مردم در انتخابات سال ۸۴ به دنبال اصلاحطلبی و اصولگرایی نبودند و مبنای رأیگیری مردم به مسیری ایدههای حکمرانی کشور معطوف شد. اگر مردم در پی اصولگرایی و اصلاحطلبی بودند چندچهره اصلاحطلب و اصولگرا در انتخابات کاندیدا نمیشدند. همچنین چندچهره اصولگرا مانند احمدینژاد، قالیباف، ولایتی و رضایی بهصورت همزمان در انتخابات حاضر نمیشدند.
نماینده مردم تهران گفت: گروههای سیاسی نسبت به جریانهای سیاسی شکلگرفته شده در کشور بیتوجه بودند به همین دلیل برخی به آقای کروبی گفتند که به نفع آقای معین از انتخابات کنار برود؛ اما بررسیها بیانگر این است اگر آقای کروبی به نفع آقای معین انصراف میداد از راههای کروبی به صندوق رأی آقای مصطفی معین اضافه نمیشد. این احتمال وجود داشت که از سبد رأی کروبی به سبد رأی احمدینژاد اضافه شود؛ موضوع رأی کروبی موضوع اصلاحطلبی نبود؛ بلکه موضوع پرداخت ۵۰ هزار تومان بهصورت ماهانه به هر ایرانی و تقویت طبقه ضعیف بود. این موضوع در خصوص اصولگرایان هم چنین بود؛ یعنی انصراف آقای قالیباف سبب نمیشد که به تعداد رأیهای احمدینژاد اضافه شود. در این بازه زمانی، جامعه در حول محور چپ و راست رأی نمیداد.
وی ادامه داد: تکثر سیاسی در کشور رقم خورد؛ اما به دلیل اینکه برخی در فضای دوقطبی میتوانند حرف بزنند همچنان خود را در قطببندیها تعریف میکند؛ اما جامعه ایران از قطببندی گذر کرده است. سال ۸۸، آقای زیدآبادی در ستاد کروبی حضور داشت؛ اما باید بدانیم که سبد رأی آقای کروبی و میرحسین موسوی یکسان نبود. مردم میان لاریجانی، احمدینژاد، قالیباف، معین و کروبی تفاوت قائل بودند. هرچه در زمان به جلو میآییم تکثر بیشتر میشود.
*ایده بر جریان سیاسی ارجحیت داشت
این نماینده مجلس گفت: کسانی که جریان سیاسی را پیگیری میکنند به این باور رسیدهاند که تکثر شکلگرفته است. سال ۹۲، آقای روحانی جزو افراد مؤثر جناح راست بود؛ اما آقای خاتمی توانست آقای عارف را قانع کند که از جریان انتخابات به نفع آقای روحانی انصراف دهد و روحانی بهعنوان نماینده اصلاحطلبان باشد. دلیل این موضوع این است که آقای روحانی موضوع «بستن با کدخدا» را مطرح کرده بود و این موضوع با حامیان فراوانی همراه شد. صرفنظر از درست یا غلطبودن ایده مطرح شده از سوی آقای روحانی باید گفت که یک ایده توسط ایشان مطرح شده بود و در جامعه حامی داشت.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه موضوع جریان سیاسی دیگر معنا ندارد آقای خاتمی موفق میشود که آقای عارف را اقناع کند که یک عضو روحانیت مبارز جریان اصلاحات را در انتخابات ۹۲ نمایندگی کند. موضوع اقناع عارف در دومین دور حضور روحانی در انتخابات برای اسحاق جهانگیری اتفاق افتاد. به دلیل اینکه آقای روحانی ایدهمدار بودند سبب شد که آقای جهانگیری بهصورت خودبهخود کنار گذاشته شود و دوقطبی را کنار گذاشتند.
این نماینده مجلس گفت: هنگامی که جریان سیاسی کنار گذاشته میشود موضوع مطرح شده آقای زیدآبادی یعنی اینکه ما مجلس را به شما واگذار میکنیم، کنار گذاشته میشود. مسئله این است که دیگر ما و شما معنا ندارد؛ بلکه برخی از تفکرها و گروههای سیاسی وجود دارد که هرکدام از این موارد ایده و فکر برای اداره کشور دارند. هر کرسی که برای اداره کشور ایده نداشته باشد بهصورت خودبهخود کنار گذاشته میشود. اگر کسی ایده نداشته باشد به طور طبیعی مورد اقبال قرار نمیگیرد.
وی ادامه داد: اگر با بیماری «ماندن درگذشته» به تحلیل مسائل روز نشست به طور حتم نمیتوان کشور را اداره کرد. برخی نسبت به موضوع احراز صلاحیت انتقاد میکنند و مسائلی که پاسخ آن داده شده یکبار دیگر مطرح میکنند.
*نقش مجلس ششم در شورای شهر دوم
این نماینده مجلس با بیان اینکه دومین دوره انتخابات شورای شهر در دولت خاتمی برگزار شد، گفت: مسئولیت تأیید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر با مجلس ششم بود که اکثریت افراد آن را اصلاحطلبان تشکیل میدادند و مجری برگزاری انتخابات نیز با دولت خاتمی بود. آقای زیدآبادی مطرح میکند که مجلس و دولت در دست ما قرار دارد و از ما میخواهد که شرایط را سامان دهیم؛ اما من به ایشان میگویم که مجلس و دولت در زمان دومین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در دستان شما بود. بالاترین سطح استانداردهای رأیگیری در این دوره کنار گذاشته شد و اعضای نهضت آزادی در پوسترهای انتخاباتی با کراوات عکس گرفته بودند. میزان مشارکت در این دوره معادل ۱۳ درصد است که کمترین میزان مشارکت در تاریخ جمهوری اسلامی است.
خضریان ادامه داد: مشارکت، مسئله تأیید یک جریان سیاسی یا یک چهره نیست؛ بلکه مسئله ایده حکمرانی است. من به شما میگویم که ایدهها شکل میگیرد؛ اما اینکه غیرمنصفانه و پس از اینکه کشور را برای مدت زیادی در اختیار داشتیم و هیچجای سالم تحویل ندادیم این موضوع را مطرح کنیم که دولت سیزدهم و مجلس باید همه چیز را سالم تحویل دهد.
وی ادامه داد: نگاه من شخصی نیست. من به مدت ۳ سال و نیم در عرصه سیاست حضور داشتهام و از شما میخواهم که همه چیز را درست ببینید. دولتهای هاشمی رفسنجانی، خاتمی و روحانی قدرت را در دست داشتهاند؛ اما اینکه بگوییم چرا مشکلات طی ۳ سال اخیر حل نشده است؟
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: هنگامی که دولت سیزدهم بر سرکار آمد تعداد فوتیها کرونایی زیاد بود و مردم به دنبال واکسن در بازار سیاه بودند؛ اما غربگرایان این مسئله را به برجام و FATF ربط دادند. اصلاحطلبان باران و آب را به برجام نسبت میدادند.
*اقدامات دولت قبل را باید پاکسازی کنیم
خضریان ادامه داد: ما باید اقدامات دولت قبل را پاکسازی کنیم. اوراققرضه در دولت پیش توزیع شد؛ اما دولت سیزدهم باید پاسخگویی اوراققرضه توزیع شده باشد. آقای زیدآبادی در روزنامهای کار میکنید که مدیرمسئولی آن بر عهده آقای کرباسچی است و ایشان اقتصاد را بهخوبی میفهمد.
وی خطاب به زیدآبادی، روزنامهنگار فعال سیاسی اصلاحطلب که در این برنامه حضور داشت، گفت: پرسش «چرا در انتخابات ۸۸ از کروبی حکایت کردید؟» را مطرح میکنم. شما خود را ملی مذهبی میدانید؛ اما ملی مذهبیها مقابل حکم شرع ایستادگی کردند و به همین دلیل امام اجازه فعالیت سیاسی به این گروه را نداد. پدرخانم آقای زیدآبادی جزو ملی مذهبیها بود که در دوره اول مجلس نیز حضور داشت.
این نماینده مجلس با اشاره به نقلقولی از مارکس گفت: نقلقولی از مارکس وجود دارد که آزادی خوب است؛ اما آزادی برای دیگران بد است. آزادی برای همه باید محقق شود نه آنچه که شما اصلاحطلبان میخواهید.
*میزان پیشرفت مترو در دولت روحانی و رئیسی
وی درباره میزان پیشروی مترو گفت: سال ۹۲، هنگامی که دولت روحانی آغاز به کارکرد، میزان پیشروی مترو حدود ۸۰ درصد بود؛ اما هیچ پیشرفتی حاصل نشد. شما باید مسائلی را زمانی مطرح میکردید که آقای روحانی کشور را در حد بنگلادش هم مدیریت نمیکرد.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت زیدآبادی درباره دستاورد ساختن از رسیدن مترو به شهر پرند گفت: هیچ پیشرفتی در حوزه مترو در دولت روحانی حاصل نشد؛ اما موضوع رسیدن مترو به پرند را به سخره میگیرند.
وی با بیان اینکه آقای زیدآبادی نمیتواند به مردمسالاری دینی انتقاد وارد کند، گفت: هنگامی که ایشان به این نتیجه رسیدند نمیتوانند نسبت به مردمسالاری دینی انتقاد وارد کنند موضوع مجلس انتصابی را مطرح کردند.
*نامه به رئیسجمهور در سال ۸۴
این نماینده مجلس با بیان اینکه جمهوری اسلامی نمیتواند بر مبنای دیکتاتوری باشد؛ چرا که بر مبنای مردمسالاری دینی است، گفت: جمعی از روشنفکران جامعه و آقای زیدآبادی در نامهای خطاب به رئیسجمهور در سال ۸۴ نوشتند که خطری را که در زمان آلمان هیتلری وجود داشته است، در این برهه زمانی در ایران احساس میکنند. این گروه در همین دانشگاه امیرکبیر عکس محمود احمدینژاد را آتش زدند. سال ۸۴، آقای زیدآبادی شما مقابل رأی مردم ایساتید و باید بدانیم که آقای احمدینژاد نتیجه رأی مردم بود.
وی ادامه داد: هنگامی که قدرت خاتمی رو به افول بود در دانشگاه حاضر شد و با قلدری به دانشجویان گفت که آنها را به بیرون از سالن برگزاری جلسه میاندازد. شما اصلاحطلبان به دیگران اجازه نمیدادید که سخن بگویند. آقای زیدآبادی شما یک گروه دانشجویی را در دست داشتید؛ اما به کسی اجازه نمیدادید که موضوعی را مطرح کند؛ اما این روزها از برابری صحبت میکنید. روزی که نتیجه شورای شهر به شهردار شدن محمود احمدینژاد ختم شد دولت آقای خاتمی که دیگر اجازه شهردار در جلسات هیئت دولت را نداد چرا با نگارش یادداشتی از رأی مردم دفاع نکردید؟ حالا که قدرت ندارید از مردم سخن میگویید؟
این نماینده مجلس گفت: شما اصلاحطلبان در دولت روحانی سکوت کردید؛ درحالیکه تمام تپهها توسط آنها فتح شده بود؛ اما این روزها سخن میگویید و این سؤال را مطرح میکنید که عملکرد دولت سیزدهم و مجلس چگونه است؟ مردم همه چیز را مشخص میکنند؟
*مخالفت انقلاب اسلامی با آپارتاید آفریقای جنوبی
وی با بیان اینکه زمانی که طیف علامه تحت رهبری آقای زیدآبادی بود از حماس با چه عنوانی یاد کردید، گفت: چرا فلسطین باید شرافت را کنار بگذارد؟ هنگامی که آقای زیدآبادی در علامه حضور داشت از حماس میگفتند؛ درحالیکه حماس توسط مردم انتخاب شده بود.
خضریان با بیان اینکه هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، شوروی بک ابرقدرت در جهان بود، گفت: اسفند ۵۷، شوروی به افغانستان حمله کرد و امام از مردم افغانستان حمایت کرد. امام خمینی، ارتباط با نظام آپارتایدی آفریقای جنوبی را قطع کرد. اگر ارتباط جمهوری اسلامی ایران با آفریقای جنوبی قطع نمیشد، میتوان ادعا کرد که مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی به دلیل مسائل ایدئولوژیک است؛ اما این موضوع ریشه در آزادیخواهی دارد.
*ایده حمایت از کروبی چیست؟
وی با شاره به وقایع سال ۸۸ گفت: آقای زیدآبادی در آن بازه زمانی ۴۴ سال داشتند و انسانی فهمیده بودند. پرسش «ایده آقای کروبی در انتخابات چه بود که شما ستاد ایشان را مدیریت کردید؟» را مطرح میکنم؟ هنگامی که از ایشان دفاع میکنید؛ یعنی تمام آبروی خود را گذاشتهاید. شما چه مسئلهای از آقای کروبی را تأیید میکنید؟ شما دوران ریاست مجلس ایشان یا ریاست کروبی بر بنیاد شهید را تأیید میکنید؟ فعالیت ایشان در دهه ۶۰ را تأیید میکنید؟ شما با تمام گذشته مهدی کروبی و ایدهای که داشت در کنار ایشان در انتخابات ۸۸ حضور داشتید. چرایی حمایت از کروبی برای من یک ابهام است؟
نماینده مردم تهران گفت: آقای زیدآبادی پرسش «آیا صحبت با صدای آمریکا به معنای براندازی است؟» را مطرح میکنند. من به محتوای مطالب مطرح شده کاری ندارم؛ اما باید بگویم که موضع دوستان شما در آن میزگرد چه بوده است و سپس این پرسش را مطرح کنیم که آیا اقدام آنها به معنای براندازی بوده است؟
وی درباره خاطرهای از سعید زیباکلام گفت: ایشان مسئولیتی در غرب کشور داشته است. شخصی هر روز در آنجا به امام خمینی توهین میکرده است. آقای زیباکلام پرسوجو میکند و در پاسخ به او میگویند که دیوانه است. آقای زیباکلام میگوید اگر دیوانه است چرا فقط به امام توهین میکند و به شاه فحاشی نمیکند. سعید زیباکلام دستور بازداشت فرد توهینکننده را به مدت چند روز میدهد و آن شخص پس از آزادی دیگر به امام توهین نمیکند.
وی با بیان اینکه باید مخالف و منتقد را تحمل کنیم درست است، افزود: میزان و حد تحمل مخالف را به ما بگویید؛ اما اینکه از ما میخواهید فضا برای مخالفان باز باشد میان باز بودن فضا را مشخص کنید. شما در انتخابات ۸۸ کنش داشتید. شعارهایی که آقای کروبی در انتخابات داشت با اقبال مردم مواجه نشد. من با آقای زیدآبادی مشکل و خصومت شخصی ندارم؛ اما به ما بگویید که جریان شما را چگونه نقد کنم؟
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای زیدآبادی خود را ملی مذهبی میداند. ملی مذهبیها مقابل حکم شرع ایستادند و امام از فعالیت سیاسی آنها ممانعت به عمل آورد. آنها مقابل حکم قصاص ایستادند؛ پدرخانم شما جزو ملی مذهبیها است و در دور اول انتخابات مجلس حضور داشت.
*حضور افراد ستاد میرحسین در دولت روحانی
وی با بیان اینکه به دلیل مردمسالاری دینی برخی از افرادی که در سال ۸۸ نقش داشتند در لایه دیگر حضور داشتند، گفت: آقای عباس آخوندی در دولت روحانی وزیر بود؛ اما سال ۸۸ در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی حضور داشت. مسکن در کشور گران شده اما آقای آخوندی نسبت به مسکن مهر انتقاد کرد. آقای وزیر به مسکن مهر انتقاد کرد؛ اما بسیاری از مردم با همین مسکن مهر خانهدار شدند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: شما خود را جزو پایینترین افراد جامعه میدانید؛ اما من از شما میخواهم که به شهر پرند برویم و پایینترین افراد جامعه را ببینیم. شما در مقابل دانشجویان صداقت را زیر سؤال میبرید. شما در روزنامه هممیهن پز آزادی میدهید.
این نماینده مجلس با اشاره به نقلقولی از مارکس گفت: نقلقولی از مارکس وجود دارد که آزادی خوب است؛ اما آزادی برای دیگران بد است. آزادی برای همه باید محقق شود نه آنچه که شما اصلاحطلبان میخواهید. هنگامی آزادی معنا مییابد که به مخالف خود اجازه دهیم حرف بزند. زمانی آزادی، آزادی است که برای همه محقق شود.
وی ادامه داد: جملهای از آقای زیدآبادی نقل شده است که زندگی شیرین است؛ اما شرافت از زندگی شیرینتر است. چرا وقتی از شرافت سخن میگوییم چرا مردم فلسطین شرافت را کنار بگذارند؛ چون موضوع قدرت است. حالا که گروهی توانسته است شما را کنار بگذارد این موضوع را بپذیرید.
*مخالفت انقلاب اسلامی با آپارتاید آفریقای جنوبی
وی با بیان اینکه زمانی که طیف علامه تحت رهبری آقای زیدآبادی بود از حماس با چه عنوانی یاد کردید، گفت: چرا فلسطین باید شرافت را کنار بگذارد؟ هنگامی که آقای زیدآبادی در علامه حضور داشت از حماس میگفتند؛ درحالیکه حماس توسط مردم انتخاب شده بود. این در حالی است که همه از مظلومیت مردم فلسطین سخن میگویند.
خضریان با بیان اینکه هنگامی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، شوروی بک ابرقدرت در جهان بود، گفت: اسفند ۵۷، شوروی به افغانستان حمله کرد و امام از مردم افغانستان حمایت کرد. امام خمینی، ارتباط با نظام آپارتایدی آفریقای جنوبی را قطع کرد. اگر ارتباط جمهوری اسلامی ایران با آفریقای جنوبی قطع نمیشد، میتوان ادعا کرد که مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی به دلیل مسائل ایدئولوژیک است؛ اما این موضوع ریشه در آزادیخواهی دارد.
وی گفت: برخی با صدای آمریکا حرف میزنند، از ورود رئیسجمهور مردمی به دانشگاه جلوگیری میکنند و با نگارش نامهای از خطر هیتلر سخن میگویند و کشور را دچار تشویق میکردند؛ اما در حال حاضر میگویند که اجازه دهید ما کار کنیم. شما همچنان در کنار کرباسچی و عباس عبدی حضور دارند و این جریان فکری و موضع شما در برابر فلسطین است. شما میخواهید که رفاه برای مردم فراهم کنیم اما مردم فلسطین اهمیتی ندارد. شما آزادی را فقط برای خود میخواهید.
*مخالفان را هجو کردید
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: آقای زیدآبادی در روزنامه اطلاعات فعالیت میکرد و یک نفر مواضع آیتالله مصباح را نقد کرد. آقای مصباح خواست با آن نویسنده صحبت کند. آقای زیدآبادی شما چه تصویری از مصباح یزدی در روزنامهها ساختید؟ شما تصویر تمساح کشیدید و بالای آن «استاد تمساح» نوشتید. این به این معنا بود که مخالف نباید حرف بزند و او را هجو کردید چرا که حرف حق زده شده بود.
وی ادامه داد: موضع انقلاب اسلامی و موضع دوستان آقای زیدآبادی مشخص است و ما باید درباره موضعها حرف بزنیم. دانشجویان سفارت آمریکا را گرفتند؛ اما آقای بازرگان خودشان استعفا کردند و کسی از ایشان خواست که استعفا کنند. اسناد موجد در سفارت آمریکا برای قبل از ماجرای ۱۳ آبان است و این اسناد بیانگر این است که آمریکا چه برنامههایی برای ایران داشته است. در اینجا آزادی یک ملت بیان میشود.
*شرافت برای مردم مهم است
وی گفت: هرکسی که کشور را در دست بگیرد به طور حتم میتوانست کشور را از آقای کروبی بهتر اداره کند. در حال حاضر هم اگر از مردم درباره اداره کشور بپرسید نسبت به اداره کشور انتقاد دارند؛ اما شرافت برای مردم مهم است و از تشکیل دولت اسرائیل سخن نمیگویند.
*برخی درباره فتنه ۸۸ پاسخگو باشند
خضریان گفت: موضوعیت شفافیت آرای نمایندگان مجلس نمره خوبی ندارد و من از همه چیز نمیتوانم دفاع کنم. از ظرفیت بهتر و اینکه آقای زیدآبادی میگوید که جریان چهارم است؛ اما چیزی از آن سخن نمیگوید. مسیر عدالت از شفافیت برای مردم میگذرد. ما باید نظارت مردم بر حاکمیت بیشتر کنیم. چرا کسی که ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ را مطرح کرد باید در انتخابات یکبار دیگر حضور داشته باشد. سال ۸۸، بهترین مشارکت در کشور رقم خورد؛ اما برخی کشور را به هم ریختند و نتوانستند از سرمایه اجتماعی استفاده کنند. چرا باوجوداینکه کشور را به ریختند، شورای نگهبان دوباره اجازه حضور در انتخابات به آنها را بدهند.
وی در پایان گفت: من از شما دانشجویان میخواهم که سخنگوی شورای نگهبان را دعوت کنید تا درباره مسائل انتخابات و رد صلاحیتها سخن بگوید. برخی کشور را به اغتشاش کشاندند و باید درباره فتنه ۸۸ پاسخگو باشند. سال ۱۴۰۱، کشور تحت شدیدترین تحریمها بودند و برخی میخواستند که ایران را چندپاره کنند و کسانی که در این حد بودند نباید تأیید صلاحیت شوند.
انتهای پیام/